Paremmat autokaupat virtuaalimallilla – Audi Customer Private Lounge
Alati laajenevat automallistot vaativat myynniltä uusia työkaluja ja apu löytyy digitalisaatiosta.
Vantaalla sijaitseva Audi Center Airport on varmasti tuttu paikka monelle autonostajalle, mutta harvemmin autokauppaan saavutaan ihastelemaan uutta huonetta. Tällä kertaa todellinen uutuus sijaitsee kuitenkin myyntitilan kulmassa, sillä sinne on rakennettu Audi Customer Private Lounge -konfigurointihuone. Neuvotteluhuonetta muistuttava tila on reunustettu väri- ja verhoilumallein.
CPL-huonetta esittelemään saapunut koulutuspäällikkö Lauri Mäkelä on myyntityökalusta selkeästi innoissaan.
– Meillä on mallistossa yli 60 mallia, joten ei lattiatila ei vain riitä kaikille malliversioille, Mäkelä linjaa.
Auto on kuitenkin monille elämän toiseksi suurin investointi, joten erilaiset nettikonfiguraattorit jättävät usein toivomisen varaa. Kotiruudulta katsellessa ei ole esimerkiksi takeita siitä, että vastaako värisävyn, verhoilun tai koristelistan ulkonäkö varmasti todellisuutta. Vastaavasti myyjät ovat joutuneet kuvailemaan varusteita ja värisävyjä ”vähän kuten tämä, mutta…” -mielikuvaharjoituksilla.
Nyt Suomen Audi-myymälät ovat ottamassa myyntinsä apuvälineeksi CPL-konfigurointihuoneet. Konfiguroinnissa hyödynnettävä data on periaatteessa identtistä esimerkiksi audi.fi-nettisivuston työkalun kanssa, mutta konfigurointihuoneessa teho riittää kolmiulotteiseen versioon virtuaaliautosta. Suunniteltavaa autoa voidaan pyöritellä ruudulla, katsella eri valaistuksissa ja ihastella liikkeessä. Samalla automalli on esillä huomattavasti nettityökalua yksityiskohtaisempana.
Videopelimäinen työ- ja leikkikalu
Vaikka CPL-tila on tarkoitettu kaupanteon apuvälineeksi, on tekniikan edessä vaikea välttyä pikkupoikamaiselta innostukselta. Seiniltä löytyvät värilätkät kun saa skannattua suoraan ruudulla näkyvään autoon, ja vastaavasti ruudulla nähdyn värisävyn tai verhoilun voi tarkistaa esimerkkikortista. Lisäksi ostaja voi pähkäillä eri vannevaihtoehtoja ja varustepaketteja. Järjestelmä myös huomauttaa, jos omat suunnitelmat ovat turhan villejä tehtaan toteutettaviksi.
75-tuumaiselle ruudulle piirtyvä virtuaaliauto tuo mieleen monien videopelien esittely- ja katselutilat, mutta komeimmat karkkiefektit ovat vaihtuneet täsmällisyyteen. Audin työkalussa jopa musta kangasverhoilu ja musta Alcantara erottuvat selvästi toisistaan. Ääniefekteillä esitellään puolestaan ovien ja takaluukun kolahdukset, mutta urheilullisemmista malleista tarjolla on myös elintärkeä moottoriääni.
Alkuvaiheessa CPL-huoneet ovat käytössä Vantaan, Espoon ja Tampereen Audi-myymälöissä, muiden isojen liikkeiden seuratessa perässä. Huoneisiin ovat tulossa myös virtuaalilasit, joiden avulla asiakas voi katsella autoa vapaasti ja kurkistella vaikkapa vanteen taakse.
Laajenevan malliston lisäksi CPL-työkalussa on kyse myyntityön kehittymisestä. Mäkelän mukaan kokemukset ulkomailta ovat olleet sangen positiivisia.
– Britannian kokemusten perusteella asiakastyytyväisyys on parantunut, sillä asiakkaalla on tarkempi käsitys tilaamastaan tuotteesta.
Samalla erikoisempien värien ja verhoiluvaihtoehtojen myynti on kasvanut, ostajien päätyessä useammin valtavirran viereen vertailun jälkeen. Edes värikartaston valkoiset eivät ole samanlaisia.