Paras kaveri radalle: Nissan GT-R Track Edition
Nissanilla uskotaan, että tie täydellisyyteen saavutetaan pienin askelin.
Uusi vuodenaika, uusi versio Nissanin superautoja haastavasta sporttiveteraani GT-R:stä, joskin tällä kertaa kyse on vanhan tutun Track Editionin paluusta. GT-R:n sisäisessä mallistohierarkiassa Track Edition sijoittuu perusmallien ja kuuman Nismon väliin. Varustetason tarkka sisältö riippuu kuitenkin markkina-alueesta.
Tällä kertaa Nissan on hakenut suorituskykyparannuksia kääntämällä katseensa Bilsteinin Damptronic -jousitusjärjestelmän pariin. Alustaratkaisu onkin kuulemma viritetty ratakäyttöön niin mutkia kuin suoria ajatellen, ja työn takaa löytyy Nissanin moottoriurheiluosasto Nismo. Samalla kallistuksenvakaaja on vaihdettu jäykempään ja kevyempään.
Etupuskuri on vaihtunut leveämpään ja Nismon 20-tuumaiset taotut alumiinivanteet ovat vakiovarusteiset Track Editionissa. Saksassa Recaron hiilikuituselkäiset istuimet ovat vakiovaruste, mutta hiilikuituinen takaspoileri on lisävaruste. Britanniassa ja Ranskassa puolestaan spoileri on vakiovaruste, istuinten ollessa lisävaruste. Myös takaluukun saa halutessa hiilikuituisena.
Teholukemat ovat säilyneet ennallaan, joten Nissanin Godzillaksikin nimitetty urheiluauto luottaa 570 hevosvoimaan ja 637 newtonmetriin vääntöä. Tehoeroa täysiveriseen Nismoon syntyy siis noin 30 hevosvoimaa.
Nissan GT-R esiteltiin vuonna 2007, joten nähtäväksi jää, mitä Nissan juonii suosikkimallinsa kymppisynttäreiden kunniaksi.
Lähde ja kuvat: Nissan
Katso myös:
- Nissan GT-R NISMO uudistuu – kaikista kovin GT-R
- Muistelmia kilparadalta: Nissan GT-R Track Edition
- Jälleen virkistyvä Nissan GT-R – ja taas mennään!