Ajoneuvot | Uutinen | 27.2.2016

Panssaroitua luksusta: Mercedes-Maybach S 600 Guard

Edustusauton panssariversio soveltuu sekä herkkänahkaisille että aidosti kovaan käyttöön.

Jaa artikkeli

Jos tavallinen Mercedes-Maybach S 600 tuntuu liian heppoiselta edustustehtävien tuomiin, krhm, haasteisiin nähden, tarjolla on nyt myös S 600 Guard -panssariversio. Samalla ajoneuvo tarjoaa siviiliajoneuvolta lähes ennennäkemätöntä suojaa.

Saksan Ulmissa sijaitseva valtion ballistiikkaviranomainen on testeissään todennut, että Mercedes-Maybach S 600 Guard sai BRV 2009 luodinkestävyysdirektiivin mukaan siviiliajoneuvoille myönnettävän VR10-luokituksen. Mercedeksen mukaan kyseessä on ensimmäinen luokitukseen yltänyt siviiliajoneuvo, mutta ainakin saksalaisen Aurum Securityn muuntamat panssariautot ovat ennättäneet standardiin jo 2013. VR10-luokitukseen ajoneuvon on kestettävä rynnäkkökiväärin tulituksen lisäksi ainakin 7,62x54R terässydänluoteja, esimerkkiaseena Dragunov-tarkkuuskivääri.

Mercedes-Maybach S 600 Guard

Nykyaikainen salamurhaaja on kuitenkin katsonut toimintaelokuvansa ja kohdistaa seuraavaksi huomionsa räjähteisiin. Vaan ei hätää, sillä Mercedes-Maybach Guard selvitti myös ballistiikkaviranomaisten ERV 2010 -testin. Mercedeksen mukaan räjähdetestin kriteerit eivät ole julkista tietoa. Onneksi muut valmistajat eivät ole tienneet tätä, joten testikriteeriksi löytyi seuraava: 15 kilon TNT-räjähde räjäytetään kahden metrin päässä ajoneuvon kyljestä, yhden metrin korkeudelta. Tällöin räjähdys kohdistuu kaikkein voimakkaimmin B-pilariin.

Mercedeksen salaisuutena on auton moninverroin vahvistettu rakenne. Korin ja ulkopaneelien väliin on lisätty erikoisterästä, aramidikuitujen ja polykarbonaattilaminointien vahvistaessa rakennetta muilta osin. Erityistä huomiota on kiinnitetty saumakohtiin ja kohtiin, jossa materiaali vaihtuu. Laminoidut ja polykarbonaattipinnoitetut ikkunat on suunniteltu kestämään sama rääkki säpälöitymättä, joskaan ikkunoita ei Guardissa voi avata. Matkustamon osalta myös pohjalevy on panssaroitu auton alla sattuvien räjähdysten kestämiseksi.

Mercedes-Maybach S 600 Guard

 

Myös ajoneuvon kriittisiä järjestelmiä on vahvistettu, sillä tuleen ei kannata jäädä makaamaan. Mercedeksen mukaan S 600 Guardin pitäisikin olla kykeneväinen vanhan Citroën DS:n temppuun, eli poistumaan paikalta ennen kuin käy huonommin.

Ulkoisesti hiukan normaalia kohlomman näköinen S 600 Guard erottautuu muista pitkän akselivälin S-sarjalaisista 20 sentin pituuserolla. Koska murhattavana oleminen on stressaavaa, on ylimääräinen pituus onneksi käytetty takamatkustajien iloksi, joten erinomaiset takaistuimet on sijoitettu Pullman-mallin tavoin lähemmäs C-pilarin tuomaa yksityisyyttä.

Mercedes-Maybach S 600 Guard

Hinnaksi Mercedes-Maybach S 600 Guardille on ilmoitettu 470 000 euroa ennen pakollisia veroja.

Lähteet: Mercedes-Maybach, Aurum Security, kuvat: Mercedes-Maybach

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz