9.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: paljon vääntöä pienestä – Hyundai i20 1.0 T-GDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei se teho, vaan vääntö. Hyvää: Vaivattomuus, moottori, sisustan viimeistely. Huonoa: Ohjaus, alusta poikittaissaumoissa. Turboahdetut bensiinimoottorit saapuvat vaiheittain Hyundai-mallistoon. Viime vuonna i30 malliston huipulle saapui 1,6-litrainen 186 hevosvoimainen moottori. Nyt ahtimen pönkittämästä alaväännöstä pääsee nauttimaan huomattavasti edullisempaan hintaan myös Hyundai i20 -mallissa. Uusi litrainen kolmisylinterinen T-GDI -moottori syrjäyttää mallistossa vähitellen vanhan ahtamattoman 1,4-litraisen. Molemmat yltävät 100 hevosvoiman huipputehoon, mutta vääntölukema paljastaa ylipaineen edut: vanhan 1,4-litraisen on tyytyminen 134 newtonmetriin 3 500 kierroksella, kun uusi pikkuturbo tuottaa 172 newtonmetriä lavealla 1 500–4 000 kierroksella minuutissa. Turbokoneen autoveroton hinta on 1,4-litraista suurempi, mutta alhaisempien päästöjen vuoksi verollinen hinta jää noin satasen alhaisemmaksi. Edullisimmalla Comfort-varustetasolla uutuusmoottorilla varustetun i20:n saa kotipihaan 16 490 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keveää etenemistä Juuri 1 500 kierroksen jälkeen uutuusmoottori liikuttaa i20:ta oikein mallikkaasti. Hyundai etenee osakaasulla ja alakierroksilla vaivatta, mikä saa auton tuntumaan reippaalta. Monien muiden pikkuturbojen tavoin vasta ohitustilanteet paljastavat, ettei huipputehoa lopulta ole sataa hevosvoimaa enempää. Kolmisylinterisen värinänvaimennus on onnistunut autoluokka huomioiden hyvin. Matalilla kierroksilla vedättäessä ohjaamoon välittyy tärinää, mutta varsinaisella käyntialueella kone vetää puhtaasti. Hienoinen kauneusvirhe, tai enemmänkin poikkeava ominaisuus uudesta moottorista löytyy. Ahtopainetta rajoitetaan poikkeuksellisen paljon moottorin ollessa kylmä, joten ensikilometrit i20 liikkuu verkkaisesti. Toiminto suojelee voimanlähdettä ja turboahdinta. Ongelmasta ei voi puhua, ellei sitten talvipakkasten hidastama lämpeneminen kostaudu verkkaisena kulkuna. Hyvän väännön ansiota turbo-i20:n välitykset ovat huomattavasti 1,4-litraista pidemmät. Moottoritieajossakin moottorin pyörintänopeus pysyy niin alhaisena, ettei ohjaamoon kantaudu käyntiääniä. Mielenkiintoisena yksityiskohtana litraisen turbomoottorin kanssa i20 tarjoillaan viisivaihteisella vaihteistolla, kun 1,4-litraisen parina on yksi vaihde enemmän. Valttina vaivattomuus Melutaso pysyy miellyttävänä myös rengasäänien puolesta, joskin arvostelua haittaavat koeajoauton alla pyörivät hiljaiset kitkarenkaat. Kenties renkaista johtuen auton ohjauksessa on jonkin verran epätarkkuutta. Epätarkan tuntuman aiheuttama löysyys on vaivannut muitakin Hyundai-malleja. Ohjausta lukuun ottamatta ajettavuudessa ei ole moitittavaa. Hyundai on vaivaton kumppani ydinkeskustasta moottoritielle. Mallikas jousitusmukavuus kärsii läpitunkevista poikittaissaumoista. Hyundai i20 on varmanpäälle tehty pikkuauto. Kokonaisuudessa ei ole juuri ärsykkeitä, joskaan ei myöskään sykähdyttäviä ominaisuuksia. Autossa vaivaton ajettavuus yhdistyy laadukkaaseen sisustaan. Kokemus kääntynee plussan puolelle viimeistään moottorin lämmettyä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai i20 1.0 T-GDI Style Hinta alkaen 19 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku