18.2.2019 Ajoneuvot Paljon onnea G: Mercedes-Benzin perinteikäs maasturi viettää nelikymppisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin G-sarjan kasvu yksinkertaisesta mutta kestävästä maastoautosta tuplaturboahdetuksi statussymboliksi on automaailmassakin hyvin poikkeuksellinen. Länsi-Euroopassa tuskin myytiin kovin montaa seitsemänkymmentäluvulla esiteltyä automallia vielä viime vuonna. Ainakaan sellaista autoa, joka maksaa helposti satoja tuhansia euroja ja jonka myyntimäärät ovat vain kasvaneet ja kasvaneet. Kun Mercedes-Benz esitteli G-sarjana tunnetuksi tulleen maasturin vuonna 1979, tehtaan edustajat tuskin olettivat mallisarjan vielä joskus kattavan yli 500-hevosvoimaisen kolmiakselisenkin version. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkaen 72 hevosvoimaa Ei, alkuperäinen mallisto oli hyvin erilainen kuin se G, jonka tänään tunnemme. Mercedes-Benzin silloisen emofirman Daimler-Benzin ja itävaltalaisen Steyr-Daimler-Puchin yhteistyössä kehitetty ja Itävallan Grazissa valmistettu maasturi oli yksinkertainen, kestävä ja alunperinkin varsin arvokas. Mutta ylellinen se ei ollut. Perusmalli oli kaasutinkäyttöinen 230G, joka liikkui 102 hevosvoiman turvin. Sekin oli runsaasti dieseltarjontaan nähden, 240GD liikkui 72 hevosen raivolla. Toinen dieselvaihtoehto oli viisisylinterinen 300GD 88 hevosvoimallaan. Rajuimman suorituskyvyn tarjosi peräti 150-hevosvoimainen 280GE, monipisteruiskutuksella ja kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu rivikuutonen. Näillä eväillä G-malli kuitenkin pärjäsi erinomaisesti siinä, mihin se oli tehty: maastossa ja pitkillä matkoilla. Kunhan vauhtiin pääsee, niin mitä sitä hidastelemaan... Muutos mukavuuteen Vähitellen mallisto kehittyi ja varustelista piteni. Suuri muutos tapahtui vuonna 1989, kun alkuperäinen W460-mallisto korvattiin siviilipuolella ylellisemmällä W463:lla. Nyt G siirtyi enemmän järeästä Land Rover -kilpailijasta kohti sivistyneen Range Roverin haastajaa. Neliveto oli jatkuva, ja sisustasta hyvin Mercedes-Benzin henkilöautomallien kaltainen. Pelkistetympi ammatti- ja militäärikäytöön suunniteltu versio säilyi mallistossa nyt W461-nimellä. Oikealta vasemmalle: W460, W463 ja nykyinen G-sarja (harhaanjohtavasti myöskin W463). Vähitellen kuvaan astuivat V8-moottorit, AMG:t, V12:sta, portaaliakselit ja muut jännittävyydet. Vähitellen myyntimäärätkin lähtivät kasvamaan. Ensimmäisen sadantuhannen kappaleen valmistumisessa kesti 13 vuotta, raja meni rikki vuonna 1992. Vuonna 2005 malleja oli syntynyt vasta 185 000, mutta sitten vauhti alkoi kiihtymään. Kolmassadastuhannes G-malli rullasi ulos tehtaalta vuonna 2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolet vähemmän kuin Porschea Vuonna 2016 G-sarjaa valmistui ensimmäisen kerran yli 20 000 kappaletta, kun keskimäärin autoa oli historian aikana tehty 8 000 auton vuositahdilla. Vankka rakenne ja käsityön suuri osuus auton valmistuksessa on aina pitänyt G:n maastoautoksi saati työkaluksi arvokkaana. Toisaalta hyvin huollettuna auto on myös erittäin kestävä. Hyvän vertauksen G-sarjan tuotantomääriin antaa toisen stuttgartilaismerkin klassikkomalli: vuodesta 1964 valmistetun Porsche 911:sta miljoonas kappale valmistui myöskin vuonna 2017, jolloin keskimääräinen tuotantotahti on ollut yli 18 000 autoa vuodessa. Työsuhdeauto se tämäkin? Vuonna 2018 maailma muuttui, kun siviileille tarjottu G-Mercedes uudistui täysin. 39 vuoden tuotannon jälkeen Daimler AG teki täysremontin. Auto leveni, etuakseli vaihtui erillisjousitetuksi ja ohjaus hammastangoksi. Korikin pyöristyi, vaikka muutoksen huomaavatkin vain asianharrastajat. Saa nähdä, pysyykö uusi sukupolvi valmistuksessa seuraavat neljäkymmentä vuotta. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?