Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Ajoneuvot Moottoriurheilu Uutinen 24.3.2018

Paljon haloa turvasta: Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Halo-turvakaari on kirottu ja kehuttu, testit on ajettu ja voimasuhteita arvioitu. Nyt on kuitenkin tullut aika aloittaa F1-kausi 2018.

Talviloma on lusittu ja on aika käynnistää odotettu Formula 1 -kausi 2018. Moottoridiilien lisäksi autot ovat saaneet uutta väriä, kuljettajakatraassa on tapahtunut hienosäätöä ja tallien voimasuhteet on arvottu uudelleen.

Uusina vanhoina kilpailuina nähdään Ranskan osakilpailu Paul Ricardin moottoriradalla sekä Saksan GP:n paluu Hockenheimin muodossa. Myös kilpailujen alkuaikoja on siirretty myöhemmiksi yhdysvaltalaiskatsojia ja televisiointia ajatellen.

Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Haloo Hockenheim

Eniten puhetta loman ja kauden alkuhetkien aikana on noussut halo-turvakaaresta, joka suojaa verrattain avointa ohjaamoa. Halon perusrunko on noin kahdeksan kilon titaaniputki ja esimerkiksi Mercedeksen mukaan kaari kykenee kannattelemaan jopa kaksikerroksista bussia. Lisäksi tiimit ovat saaneet suunnitella halolle omanlaisensa katteen aerodynaamisuutta ja mainospaikkoja ajatellen. Halo on vaatinut muutoksia myös auton perusrakenteessa.

Paljon on puhuttu myös näkyvyydestä. Kuljettajien mukaan näkökentän keskelle tuleva putki ei ole ongelma, kunhan siihen tottuu. Samaa ei voi kuitenkaan sanoa katsojien tilanteesta. Kuljettajien värikkäät kypärät jäävät entistäkin paremmin auton uumeniin televisiokuvassa ja autojen omasta ”in-car”-kamerakulmasta on tullut vanhan sijaintinsa vuoksi täysi vitsi.

Kun Formula 1:n amerikanserkku IndyCarkin päätyi kokeilemaan läpinäkyvää tuulilasia, voidaan pohtia koko halon mielekkyyttä. Kuljettajien suojaaminen on erinomainen päämäärä, mutta se voitaneen toteuttaa myös lajiystävällisemmin tavoin.

Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Aerodynaamisesti uusi

Halon aiheuttamien aerodynaamisten muutosten lisäksi toinen merkittävä muutos on viime vuoden trendiksi jääneiden T-siipien poistuminen auton takaosasta. Tv-antennilta näyttäneet huterat siivekkeet aiheuttivat kaudella 2017 useita haastavia tilanteita.

Mercedeksen julkaisema esittelyvideo vertailee viime kauden ja tämän kauden autoa pääpiirteittäin. Esimerkiksi Brackleyssä sijaitsevan F1-tiimin tavoitteina on ollut hilata etujousitusta ylemmäs aerodynaamisuuden kannalta. Toisaalta auton takaosasta on haluttu pisaramaisempi, mikä on aiheuttanut paljon harmia muun muassa voimalinjainsinöörien keskuudessa.

Paljon kuultaneen kauden mittaan myös sivuponttoonien ilmanohjaimista, sillä jo aiemmin haastavat siivekkeet ovat muuttuneet entistäkin monimutkaisemmiksi.

Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Musta pyöreä Pirelli

Uutta on tapahtunut myös rengasrintamalla. Uusina rengasseoksina nähdään vaaleanpunainen Hypersoft ja oranssi Superhard, jotka laajentavat rengastarjontaa entisestään. Samalla kova rengasseos vaihtaa tunnusvärinsä siniseksi. Kaikki seokset ovat myös aiempaa pehmeämpiä uudella kaudella.

Muutoksia on tapahtunut lisäksi renkaan profiilissa. Pyöreämpi profiili ja tasaisempi tiekosketus tarkoittavat muutoksia kaikkien renkaiden kohdalla. Saderenkaissa uutta on pehmeämpi versio myös välikelin renkaasta.

Pirellin tavoitteena on tarjota enemmän vaihtoehtoja tiimeille, jotta kauden aikana nähtäisiin enemmän kahden pysähdyksen kilpailuja. Renkaita säästävästä köröttelystä halutaan siis päästä monelta osin eroon, jotta urut olisivat mahdollisimman usein auki. Muutoksia on tehty myös viikonlopun rengassääntöihin.

Uusia kasvoja

Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Luonnollisesti tekniikan lisäksi myös kuljettajakaartissa on muutoksia. Monacolainen F2-mestari Charles Leclerc korvaa Pascal Wehrleinin Sauberin ohjaksissa. F1-veteraani Felipe Massan siirryttyä eläkkeelle Williamsin ohjaamosta löytyy puolestaan venäläiskuljettaja Sergey Sirotkin.

Toro Rossolla puolestaan lukittiin kuljettajatehtäviin Pierre Gasly sekä WEC-sarjasta tuttu Brendon Hartley, joten Daniil Kvyat siirtyi Ferrarille testikuljettajaksi.

Suomalaisedustusta rata-autoilun kuninkuussarjassa jatkavat Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen. Mainiosta menestyksestä huolimatta suomalaiskuljettajilla on eräänlainen näytön paikka, sillä tallitovereina olevat moninkertaiset maailmanmestarit Hamilton ja Vettel jättävät ”ihan hyvät” suoritukset helposti varjoonsa.

Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Kesän kuosit

Eikä uusi F1-kausi olisi mitään ilman uusia autoja. Varsinaisia talliuudistuksia ei ole tällä kaudella luvassa, mutta McLarenin ja Hondan eron jälkeen brittitalli yrittää uudelleen Renaultin voimanlähteellä ja Toro Rosso puolestaan tutustuu Hondan maailmaan.

Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Teknisten muutosten lisäksi autojen väritykset ovat muuttuneet. Esimerkiksi McLaren on tehnyt autostaan entistä oranssimman ja lisännyt sinistä joukkoon. Sauber on puolestaan täysin uusi, sillä yhteistyö F1-paluuta tekevän Alfa Romeon kanssa näkyy komeassa autossa isosti.

Kauden ehkä kaunein auto on kuitenkin Renault, joka on vienyt keltamustan tyylin täysin uusille urille. Toivottavasti autoa nähdään tiukoissa kamppailuissa kauden mittaan!

Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Huomenna herätys

Huomenna se siis alkaa, F1-kausi 2018. Nähtäväksi jää onko Mercedes jälleen dominoivassa asemassa, mutta testien ja aika-ajojen perusteella Ferrari ja Red Bull aikovat ainakin haastaa johtotähden tosissaan. Entä toimiiko McLaren vihdoin ja löytävätkö Toro Rosso ja Honda yhteiset sävelet?

Australian osakilpailu starttaa 8:00 sunnuntaiaamuna. Muistakaa kuitenkin, että tuolloin ollaan jo kesäajan puolella, kellojen siirtyessä aamuyöllä kohti F1-kauden alkua.

Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: valmistajat, Mark Thompson / Getty Images, Robert Cianflone / Getty Images, Steve Etherington / Mercedes-AMG

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat