Koeajo: päivitetty Audi A6
Onnistunut päivitys pitää A6:n edelleen esikuvien joukossa. Hyvää: Moottori, laatu, ajettavuus. Huonoa: Kulku takaistuimelle, lisävarusteiden hinnat.
Yritysautona menestynyt Audi A6 sai uuden ilmeen. Etumaski, puskurit, helmat ja valot menivät uusiksi. Jopa mittaa tuli hiukan lisää.
Kasvojen kohotuksen ohella tarjolla on paljon sellaistakin, mikä ei näy päällepäin. Koko moottoripaletti on uusittu vähintään elektroniikan osalta.
Viiden TDI-dieselin ja kolmen TFSI-bensiinimoottorin osalta tarina on tuttu: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta. Kaksilitraisella dieselillä päästään jo 109 gramman hiilidioksidipäästöihin kilometrillä ja 4,2 litran keskikulutukseen.
Yksi kulmakivi polttoaineen säästössä on keventäminen. Silti korin vääntöjäykkyyttä ja äänieristystä on kohennettu. Alumiinia autossa on noin 20 prosenttia. Suomessa luultavasti suosituin eli kaksilitraisella TDI-moottorilla varustettu versio on varustettu jousilla, jotka on valmistettu lasikuituvahvisteisesta polymeerista.
Saavutettu painonsäästö on 4,4 kilogrammaa. Erikoisvalmisteinen tuulilasi on yksi uusista innovaatioista, joilla melutasoa on saatu kuriin.
Vahva varustelu
Kaikissa Suomeen tuotavissa malleissa on jatkossa seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto entisen multitronic-vaihteiston sijaan. Ainoan poikkeuksen tekee kolmelitrainen TDI biturbo, jossa on kahdeksanportainen tiptronic.
Joulukuussa Suomeen saatavan malliston ohjaamossa ei ole koettu suuria mullistuksia.
Tuttua on sekin, että autoon pitää laskeutua. Erityisesti takaistuimella auton mataluus korostuu. Ulos kapuaminen sinänsä miellyttävän lokoisalta istuimelta vaatii hiukan ponnistelua.
Koko mallisto tuodaan maahan Business Sport -varustepaketilla. Se kattaa S tronic -vaihteiston ohella esimerkiksi täysautomaattisen ilmastoinnin, urheiluistuimet, xenon plus -ajovalot, vakionopeuden säätimen ja Avant-mallissa sähkötoimisen takaluukun.
Kuljettajan paikalla ei osaansa voi valittaa. Istuin on hyvä ja säädöt monipuoliset.
Vastaa odotuksia
Moottori käynnistyy start-napista. Vaihteisto toimii kohtuullisen sulavasti ja nyt läpi malliston käytössä oleva moottorin sammutustoiminto säästää ympäristöä joutokäynniltä.
Plussaa on myös se, että valitsemalla seisontajarrun automaattitoiminnon auto ei ryömi liikennevaloissa, vaikka ajaja ei painaisikaan jarrupoljinta.
Pysäytysautomatiikka ja S tronic aiheuttavat yhdessä jonkin verran viiveitä. Liikennevaloissa on syytä olla hereillä, sillä liikkeellelähtö ottaa kaikkine vaiheineen jokusen sekunnin. Ensin herää moottori, sitten reagoi vaihteisto.
Kolmelitrainen turbodiesel vastaa ainakin suorituskykynsä osalta kaikkiin odotuksiin. Muhkea vääntö ja terävä voima vievät kookasta autoa vaivattomasti.
Kulutus ei päätä huimaa
Eikä kulutuksenkaan pitäisi päätä huimata. Neliveto ja 218 hevosvoimaa (160 kW), silti EU-keskikulutus on maltillisella tasolla 5,3 litrassa sadalla kilometrillä.
Leveillä 18-tuumaisilla renkailla auto on periaatteessa vakaa.
Kokonaisuus on varsinkin Avant-korimallina isoine tavaratiloineen vahva ja haaste kilpailijoille kova.
Hinta toki rajaa yritysten autoetuasiakkaita ainakin malliston huippuversioiden osalta. Etuvetoinen 2.0 TDI Sedan jää reippaasti alle 50 000 euron.