30.5.2018

Päivän kuva: sähköautoilu lihottaa

Sähköautoilu lihottaa

Ei syytetä uutta teknologiaa, vaan syvälle ihmisen perimään koodattua vaistoa: jokainen ruokahetki on mahdollisuus.

Itsekuristahan tässä on kyse, ei ajoneuvotekniikasta. Mutta tottahan se on, että sähköauton vierailut pikalaturilla näkyvät helposti vyötäröllä. Reilussa varttitunnissa täyttyy akku ja maha.

Teoria muuttuu käytännöksi, Hyundai Ioniq Electric suuntaa kohti Kuopiota. Noin 350 kilometrin matkaa Ioniq Electric ei taita lataamatta edes pihistelemällä, mutta yhdellä pysähdyksellä reissu saattaisi onnistua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Välipala

sähköautoilu lihottaa

Ensimmäisellä latauspisteellä kohtaamme hidasteen: laturi on varattu. Tätähän sattuu.

Sitä paitsi, laturin vapautumista odotellessa on aika syödä välipalaa! Pienten purtavien jälkeen laturi on vapaa. Ja edessä ongelma: ensimmäistä kertaa koko Vuosi Sähköllä –tarinan aikana Ioniq ei suostu latautumaan toimivalta vaikuttavalla asemalla.

On aika niellä ylpeys ja soittaa asiakaspalveluun. Varttitunnin säädön jälkeen lataus alkaa, mutta 2 kilowatin latausteho ei naurata. Charge&Drive -palveluun kuuluva Lummen asema vaatinee päivitystä.

Koska asemalle saapuessamme Hyundain varaustaso olisi ehkä riittänyt Mikkeliin, ei laturin nokalla tarvitse odotella tuskaisen kauaa. Syödä kuitenkin ehtii, ainahan ladatessa sen verran kestää.

Lounas

Ribsit ja maalaisranskalaiset myöhemmin on aika jatkaa matkaa. Edessä odottaa Mikkeli. Saisikohan sieltä pikalaturilta dallaspullaa?

sähköautoilu lihottaa

Unelmat pullakahveista uhkaavat kaatua: alkuongelmista huolimatta pikalaturi on sittenkin täyttänyt akun ruokatauon aikana. Varsinainen syy Mikkelin pysähdykseen ja kaivattuihin kahveihin katosi.

Koska matkasta voi tulla odotettua pidempi, on parempi varustautua kunnon eväin. Karkkipussi, vähän mehua ja leipä mukaan, ja matkaan!

Mieli muuttuu matkalla. Jokainen tsäänssi on mahdollisuus, sanoo kuulu suomalainen mäkihyppääjäkin. Parempi siis täyttää akku Mikkelissäkin. Saapahan samalla syötyä ne kaivatut pullat.

Jälkiruoka

sähköautoilu lihottaa

Skandaali. Myös Mikkelissä pikalaturi on rikki. Akkua täytyy nyt ladata hitaammalla Type 2 -latauksella. Silloin ehtii teoriassa syödä paljon enemmän. Murheen murtama mieli löytää lautaselle pullan viereen munkin. Suruun syötyjä kaloreitahan ei lasketa, eihän?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yöpala

Mikkelistä Kuopioon on vain 170 kilometrin hyppy. Sen Hyundai taittaa yhdellä istumalla. Vaan perillä päivän teema jatkuu: Ioniq kaartaa Kuopion ABC:n pihaan lähes tyhjällä akulla. Ja pihassa odottaa rikkinäinen pikalaturi. Varsinainen Itä-Suomen Via Dolorosa!

Kuopion Energian operoiman latauspisteen asiakaspalvelu on heittänyt tältä päivältä hanskat tiskiin, joten virallisesti apua saa vasta aamukahdeksalta.

Onkohan täällä keittiö auki läpi yön?

Teksti: Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat