Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2018 | Uutinen | 11.3.2018

Päivän kuva: Ikonisen Jeepin alkulähteillä

Willys–Overlandin maastoauto kasvoi sotatyökalusta kokonaisen automerkin tarinaksi, mutta mistä Jeep oikein juontuu?

Jaa artikkeli

Tuttu profiili, tunnistettava keulamaski ja lähes kaikkia maastoautoja kuvaava nimi. Toisen maailmansodan hämärissä syntynyt Willysin valmistama kompakti nelivetoinen työjuhta tunnetaan yleisesti jeeppinä, mutta tarinan alku ja nimen alkuperä eivät ole ihan helppoja nakkeja.

Ensimmäisessä maailmansodan päättyessä Yhdysvaltain armeijan käytössä oli peräti 216 erilaista ajoneuvotyyppiä ilman keskitettyä huoltojärjestelmää. Niinpä seuraavaan erään asevoimat kaipasivatkin erittäin standardoitua monipuolista ajokkia, joka olisi nelivetoinen, kompakti, sopivan kevyt ja jonka moottori olisi tarpeeksi tehokas.

1940 järjestetyssä tarjoukilpailussa auton suunnittelusta kisasivat aluksi Bantam ja Willys-Overland, autojätti Fordin saapuessa kisaan myöhemmin. Alunperin parhaaksi konseptiksi nousi Bantam Reconnaissance Car, joka piirrettiin ja kustannusarvioitiin kasaan parissa päivässä. BRC:n pystyi myös valmistamaan nopeasti enimmäkseen alihankkijoilta jo löytyvistä komponenteista. Bantamilla ei kuitenkaan ollut valmistuskapasiteettia armeijan vaatimissa määrissä, joten Willys-Overland ja Ford saivat hyödyntää Bantamin työtä omien projektiensa kehittämiseen.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Vuonna 1941 autojen tuotanto haluttiin kuitenkin standardoida varaosahelvetin välttämiseksi. Willys-Overlandin jeeppimalli voitti edullisuutensa, muotonsa ja tehokkaamman ”Go Devil” -moottorinsa ansiosta. Lopulta edes Willysin tuotantokapasiteetti ei riittänyt, vaan Ford pyydettiin apuun valmistamaan autoa tismalleen samoilla piirrustuksilla, jotta osat olivat yhteensopivia.

Jeep Compass

Nykyautoissaan Jeep muistelee menneitä useiden piilovitsien muodossa. Kuvassa Jeep Compassin yksityiskohta.

Mutta se Jeep?

Willys-Overland MB ja sen sisarmalli Ford GPW eivät kuitenkaan vielä sinänsä selitä yleisnimeä ’jeep’. Nimestä on kaksi vallitsevaa teoriaa.

Armeijatermi ’general purpose’ (yleiskäyttöinen) lyhennettiin kirjaimin GP, joka saattaisi hyvinkin ääntyä inttislangissa heitettynä pehmeästi jeeppinä. Samat GP-kirjaimet löytyvät myös Fordin maasturimallin nimestä. Olihan maastoauto todellakin yleiskäyttöinen työkalu.

Toinen suosittu teorialle on sarjakuvasankari Kippari-Kalle, sillä vuonna 1936 pinaattikäyttöinen merien sankari esitteli sivuillaan hahmon Eugene the Jeep, eli Jeeppi. Maagillismystillinen Jeeppi kykenee teleporttaamaan ja siirtymään seinien ja esteiden läpi mahdottomiin paikkoihin. Niinpä uskomatonta maastokykyä osoittanut kompakti sotilasajoneuvo on saattanut saada nimensä samalla tavalla kyvykkäältä ja pieneltä piirroshahmolta.

Sodan jälkeen Willys jatkoi auton kehittelyä siviilimallien (Civilian Jeep, CJ) parissa ja haki nimelle lopulta tavaramerkkisuojan 1950. Vuosien varrella Willys ja Jeep ovat vaihtaneet omistajaa lukuisia kertoja ennen päätymistään Chryslerin omistukseen 1987.

Emme ehkä koskaan saa tietää, mistä Fiat Chrysler Automobilesin huippunimi todella sai nimensä.

Teksti ja kuva: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu