1.10.2018 Ajoneuvot Päitsi muuttuu – MM-osakilpailun sijaan tulossa suuri seikkailu Päijänneajo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kansainvälinen Päitsi Trophy -reitti tarjoaa yhä useammille mahdollisuuden maistaa suurta suomalaista seikkailua. Legendaarinen Päijänteen ympäriajo ajetaan jälleen jo maaliskuun puolivälin tienoilla, eli tarjolla saattaa Helsingin Moottorikerhon mukaan olla taas lumiset olosuhteet ja syvät spoorit lisähaastetta tuomassa. 84. Päijänteen ympäriajo ajetaan 16.–17.3.2019. Reitti on pääpiirteissään sama kuin viime kilpailussa, mutta tarkempia yksityiskohtia ei ole vielä vahvistettu. Aloitus- sekä yötaukopaikkana toimii edellisvuosien tapaan Vierumäki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MM-osakilpailua ei tule Tuleva koitos ei enää ole kahden viime vuoden tavoin MM-osakilpailu, mutta jatkuu sitäkin vahvemmin perinteikkäänä kaksipäiväisenä suurena seikkailuna. Päitsin tavaramerkkejä ovat kymmenkunta erikoiskoetta per kilpailupäivä, pitkät erikoiskokeiden väliset siirtymät, talviolosuhteet sekä pimeänajo. Harrastajille Päitsi on ollut Helsingin Moottorikerhon mukaan vuosikymmenet suuri selviytymiskoetus ja ”enduromiehen pyhiinvaellus”, kuten kokeneet konkarit kuvailevat. Ensi vuonna mukaan otetaan myös uusi reitti, Päitsi Trophy, joka tarjoaa aiempaa matalamman kynnyksen päästä kokemaan Päitsin tunnelmaa. Tarjolla Mini-Päitsi harrastajille Päitsi Trophy on niin ikään kaksipäiväinen kilpailu, jonka reitti on kuitenkin lyhyempi kuin varsinaisen Päitsin. Päitsi Trophyyn kuuluu siis vain osa maastokokeista, ja ajopäivät ovat lyhyemmät, mutta olosuhteet ja fiilis sitä aitoa Päitsiä. Lauantaina ajoaika on noin kuusi tuntia. Yhä suuremmalla harrastajajoukolla on nyt puitteet tulla kokemaan pala Päitsiä – ja kenties seuraavana vuonna osallistua täyspitkään kilpailuun. Tulevassa Päitsissä ajetaan SM-luokissa A ja B, Cup-luokissa V40 ja V50 sekä kansallisissa C ja V-60 luokissa. Päitsi Trophyssa ovat mukana seuraavat luokat: D, Kuntoluokka, Classic ja pariajo. Päitsi Trophyssä on järjestäjän mukaan luvassa tuotepalkintoja. Yhteishuollosta laatua ja kustannussäästöjä Tulevalla Päitsillä panostetaan Helsingin Moottorikerhon mukaan yhteishuoltoon aiempaakin enemmän. Järjestäjän mukaan yhteishuolto helpottaa monella tavalla kilpailuun osallistumista. Yhteishuoltoon osallistumalla kuljettajat varmistavat korkealaatuisen huollon jokaiselle tankkauspaikalle, voivat alentaa osallistumisen kustannuksia ja vähentää kilpailun valmistautumiseen tarvittavaa työtä, Helsingin Moottorikerho kertoo ennakkotiedotteessaan. Yhteishuollon ansiosta huoltopaikat eivät ruuhkaudu, kilpailun turvallisuus paranee ja ympäristöä kuormitetaan vähemmän. Käytännössä kilpailuun voi osallistua ensi vuonna täysin ilman omaa huoltoautoa, mutta ratkaisu tuskin houkuttelee montaa kokeilijaa, vaikka tarjolla on myös haalarihuolto-palvelu. Oman huoltoauton apu helpottanee raskaan kisan järjestelyjä ja läpiajoa useimmille kuskeille myös jatkossa. Lähde: Helsingin Moottorikerho Kuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta