20.3.2017

Kun överikään ei riitä – Bentley Bentayga Mulliner

Bentley Bentayga Mulliner

Bentley Bentayga Mullinerin yksityiskohdat saavat yli 600 hevosvoiman tehotkin vaikuttamaan pliisuilta.

Bentley Bentayga on perinteikkään brittivalmistajan avaus katumaasturimarkkinoille. Audi Q7:n kanssa samalle pohjarakenteelle koottu Bentayga on löytänyt nopeasti paikkansa Bentleyn mallistossa, sillä ostajakunta on arvostanut arvostetun brittimerkin tulkintaa nykyaikaisesta luksusmaasturiteemasta.

Bentley Bentayga Mulliner

Geneven autonäyttelyssä nähtiin kuitenkin Bentleyn oman erikoisosaston Mullinerin versio autosta. Kiinnostusta malliversiolle tuntui löytyvän, sillä michaelkorsien ja turkisten keskellä oli mahdotonta saada edustavaa kuvaa autosta ovet kiinni.

Bentley Bentayga Mulliner

Auton kaksivärinen ulkoasu on Bentaygaan saapuva lisävaruste, joka esiteltiin Geneven Mulliner-yksilöllä. Vanteet ovat 22-tuumaiset ja niiden keskiöt pysyvät paikoillaan myös liikkeessä. Mulliner-malli erottautuu myös keulan kromiosilla, ettei lisäinvestointi vain jää naapureilta huomaamatta.

Bentley Bentayga Mulliner

Sisällä teemat jatkuvat, sillä etu- ja takapenkit ovat saaneet erivärisen verhoilun. Viimeistelyn tasossa puuosista ompeleisiin ei ole nokan koputtamista. Korkea keskitunneli ja jyhkeät istuimet luovat nojatuolimaista tunnelmaa, jota upea verhoilu pahkaviiluineen ja koristetyynyineen korostaa. Takapenkillä matkustustunnelman takaa kuohujuoman jäähdyttämiseen tarkoitettu Mulliner Bottle Cooler yhdessä kristallilasien kera.

Sisustan kohokohtia oli messuille päätyneessä Bentayga Mullinerissa kaksi. Kojelaudan pintaan oli kuvailtu Sveitsin korkein kohta, Monte Rosan huippu. Upeasti toteutettu marketeria olisi riittänyt jo yksistään käsityötaitureiden ihailuun.

Bentley Bentayga Mulliner

Toinen yksityiskohta on visuaalisesti vaatimattomampi Breitlingin valmistama Mulliner Tourbillon -kojelautakello, joka tosin kamppailee kullan ja timanttien avulla huomiosta. Mekaanisten kellojen mestaruuslajiin kuuluvan tourbillonin valmistaminen vie yhdeltä kellosepältä kolme kuukautta ja pelkkä kello kasvattaa auton hintaa 145 000 eurolla ennen veroja. Auto puolestaan huolehtii kellon vetämisestä ja esittelystä sähkökäyttöisellä kehdolla. Lisäksi kelloon on kohdistettu oma osansa Bentaygan kattavasta sisustavalaistuksesta ja myös kellokoneisto on taustavalaistu.

Bentley Bentayga Mulliner

Aivan ankeaksi ei elämä mene edes Bentayga Mullinerin saapuessa perille. Takakontissa odottaa Linleyn suunnittelema piknik-varustus sisältää lisää kuohujuomaa David Redmanin suunnittelemien kristallilasien kera. Kiinteämpää ravintoa varten keskimmäisestä varustekorista löytyy ranskalaisen Havillandin posliiniastiasto, jolta välipala nautitaan saksalaisen Robbe & Berkingin hopeisilla Alta-aterimilla. Eikä kylmää vappusäätä tarvitse pelätä, sillä luontaisesti muovipressun sijasta Linley-varustuksen piknikhuopa on tehty kashmirista.

Kaiken tämän keskellä Bentaygan 6,0-litrainen turbo-W12 vaikuttaa jotenkin tavanomaiselta. 608 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä vääntöä sopivat silti teemaan, joten ihan onnettomaksi ei oloaan tarvitse tuntea edes kuljettajan paikalla. 0–100 km/h taittuu 4,1 sekunnissa ja Bentleyn mukaan 301 km/h huippunopeus tekee Bentaygasta maailman nopeimman katumaasturin.

Kauppa överimaasturilla tuntuu eri malliversioina silti käyvän, sillä paikoin Bentaygaa joutuu odottamaan jopa kaksi vuotta kasvatetuista valmistusmääristä huolimatta. Näinkin siitä huolimatta, että malliston ainut moottorivaihtoehto on 12-sylinterinen bensiinimoottori, voimanlähdevalikoiman täydentyessä tänä ja ensi vuonna.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen & Bentley

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat