7.8.2016

Koeajo: ovelat ovet ja tulevaisuuden tila-auto – Tesla Model X P90D

Kuva Jari Saarentaus
Tesla Model X

Hintalappu on iso, mutta tärkeintä on, että Tesla Model X näyttää, mihin sähköautosta on jo nyt – myös kilpaillussa katumaasturiluokassa. Hyvää: takaovet, ilmansuodatus, tilat. Huonoa: nopeiden latauspisteiden vähyys.

Tesla Model X maksaa halvimmillaan 94 239 euroa. Kyseessä on tällöin versio 60D. Eurot tuplaten päästään lisävarustellun huippumallin P90D rattiin.

Koeajetussa versiossa on hinauspakettia lukuunottamatta käytettävissä kaikki lisävarusteet ja hintalappuun kirjoitetaan summa 183 249 euroa. Se on paljon rahaa, mutta ne kenellä siihen on varaa, tuovat Suomen liikenteeseen erittäin mielenkiintoisia automaailman tiennäyttäjiä. Sitä Tesla Model X P90D nimittäin on mitä suurimmassa määrin.

Tesla Model X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ne ovet!

Tesla Model X on pelkällä sähköllä liikkuva katumaasturi. Katumaasturiksi se on kuitenkin häkellyttävän henkilöautomainen niin ulkonäöltään kuin ajettavuudeltaan. Se on todennäköisesti myös Model X:n vahvuus. Korin muotoilu saa sen jopa näyttämään pienemmältä kuin onkaan. Tesla Model X ei kuitenkaan pyri piiloutumaan massaan. Se käy selväksi viimeistään silloin, kun takaovet avataan siiviksi auton ylle. Huomioarvo on taattu.

Tesla Model X

Jo etukäteen ovimekanismi on herättänyt paljon huomiota ja sen mielekkyys on myös tyrmätty. Todellisuudessa Teslan Falcon Wings -nimellä kutsumat ovet ovat loistavan käytännöllinen keksintö. Model X on ehdottomasti markkinoiden helpoimmin sisäänastuttava katumaasturi. Ovet avautuvat lähes keskeltä kattoa alkaen, jolloin autoon astujalla on käytössään erittäin avara oviaukko ja käynti toiselle ja kolmannelle istuinriville sujuu yhtä helposti kuin kotiin astuisi.

Sisäänkäynnin helppouteen vaikuttavat myös kevyesti napinpainalluksella siirtyvät istuimet ja ilmajousitus, jolla auton maavaraa voidaan laskea alimmillaan 137 millimetriin esimerkiksi lastauksen ajaksi. Vastaavasti maavara nousee haluttaessa enimmillään 211 mm asti.

Siipimäisten ovien käyttöä ei tarvitse arastella ahtaissakaan paikoissa. Avautuakseen ne tarvitsevat sivuille tilaa vain 30 cm ja yläpuolelle 50 cm. Jos tila loppuu kesken, oviessa olevat sensorit tunnistavat esteen ja pysäyttävät ovet kesken avaamisen.

Kuljettajalle Tesla Model X:n ajaminen on niin mukavaa, että saatavilla olevaan Autopilot-järjestelmään ei ole mitään intohimoa. Tällä järjestelmällä Model X kuitenkin ohjautuu automaattisesti maantienopeuksissa ja ruuhkaliikenteessä.

Se säätää ajonopeuden liikennetilanteiden mukaan, pysyy mutkissa kaistalla ja vaihtaa automaattisesti kaistaa suuntavilkun napautuksella. Pysäköintipaikkaakin Model X osaa etsiä ja kuljettajan niin halutessa se tekee myös taskupysäköinnin.

0,6 sekuntia 11 400 eurolla

Tesla Model X

Kun kuljettaja painaa jalan jarrulle, kuljettajan ovi sulkeutuu automaattisesti ja auto on lähtövalmis. Panoraamatuulilasi tuo matkustamoon upean näkymän ulos. Erityiskiitoksen ansaitsee tuulilasin aurinkosuojaus, sillä ajaminen suoraan edestä korkealta paistavaa aurinkoa vasten käy helposti vaikka ilman aurinkolaseja. Isosta tuulilasista nauttivat myös keskirivin matkustajat, kolmannelle istuinriville näkymä ulos on rajoitetumpi.

Model X P90D:n neliveto yhdistettynä 390 kW:n tehoon ja 967 Nm:n vääntöön on puhutteleva yhdistelmä. Kiihtyäkseen nollasta sataan koeajettu versio tarvitsee vain 3,4 sekuntia. Näiden lukujen suurin merkitys lienee siinä, että tiedetään näin olevan. Käytännössä vähemmälläkin pärjäisi.

Koeajettu malli on Performance-versio, jossa on mukana Ludicrous-nopeuspäivitys. Tällä lisävarusteella on hintaa 11 400 euroa ja se nipistää mallin alun perin 4 s kiihdytysajasta pois 0,6 sekuntia. Sen verran voi siis helposti säästää, jos neljä sekuntia riittää.

Tesla Model X
Performance-varustelun tunnistaa ulkoa esimerkiksi punaisista Brembon jarrusatuloista tai aktiivisesti ajonopeuden mukaan säätyvästä takaspoilerista.

Kiihtyvyyden vastapainoksi myös moottorijarrutus on yllättävän voimakas. Sitä voi toki säätää kevyemmäksi ajotietokoneen valikoista. Moottorijarrutuksella Model X pystyy kuitenkin keräämään lisänergiaa, joten sen hyväksikäyttö kannattaa opetella.

Toimintamatka kuljettajan vallassa

Valmistajan ilmoittama toimintamatka on 467 km. Niin pitkälle täysillä akuilla pitäisi siis päästä ennen seuraavaa latausta. Sähköauto kuitenkin rankaisee kuljettajaa tuhlailevasta ajotavasta hyvin konkreettisesti. Ajo suurilla nopeuksilla, voimakkaat kiihdytykset, ilmastointi, lämmitys ja ennakoimaton ajotapa pudottavat jäljellä olevaa matkaa ripeästi.

Myös auton kuorma vaikuttaa käytettävissä olevan ajomatkan pituuteen.Koeajossa ei päästy lähellekään valmistajan lupaamaa toimintamatkaa, mutta sitä ei toisaalta edes yritetty vaan periaate oli, että autoa käytetään ihan samalla tavalla kuin mitä tahansa bensiini- tai dieselautoa.

Tesla Model X

Kun lataus oli valmis, ajotietokone näytti 340 kilometrin toimintamatkaa. Lukema perustuu edeltävään ajotapaan. Lähes tyhjäksi ajettuna lataus kesti 16 A:n voimavirralla noin kahdeksan tuntia. Tarvittava latausaika täysiin akkuihin ja kulloinkin käytössä oleva oletettu toimintamatka näkyy ajotietokoneen ruudulla, joten kuljettaja voi helposti ennakoida auton kulloinkin vaatiman lepoajan.

Teslan omat Supercharger-latausasemat helpottavat oleellisesti pitkien taipaleiden suunnittelua. Suomessa niitä on tällä hetkellä viisi: Paimiossa, Akaalla, Vierumäellä, Äänekoskella ja Pyhäjärvellä. Teslan voi ladata näissä pisteissä ilmaiseksi. Akun lataaminen 10 prosentista 80 prosenttiin kestää reilusti alle tunnin. Viimeiset 20 prosenttia täyttyvät hitaammin, joten täyttä latausta tavoiteltaessa aikaa on varattava reilu tunti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viidelle, kuudelle tai seitsemälle

Model X :n voi valita viidellä, kuudella tai seitsemällä istuinpaikalla. Viiden istuinpaikan versiossa istuimet ovat kahdessa rivissä ja tavaratilaa on samaan aikaan hulppeasti. Isofix-paikkoja lasten turvaistuimelle on kaksi. Koeajetussa versiossa kuusi istuinta on jaettu kolmeen riviin. Keskirivn kaksi istuinta on sijoitettu väljästi reunoille, istuinten väliin jää avoin tila, mikä lisää merkittävästi niin keskirivin kuin kolmannenkin istuinrivin matkustusmukavuutta.

Tesla Model X

Isofix-kiinnikkeitä on kuusipaikkaisessa mallissa neljälle lastenistuimelle. Kuusipaikkaisena tavaratilaakin jää vielä ihan kelpo määrä. Jos kolmannen rivin istuimia ei tarvita, ne kääntyvät vaivattomasti tasaiseksi lattiaksi tavaroiden kuljetusta varten. Lisää tavaratilaa löytyy vielä etuosasta – akut kun sijaitsevat lattian alla.

Tesla Model X
Sisätilat ovat kuusipaikkaisessa autossa kaikille matkustajille väljät. Silti tilaa jää myös tavaroille.

Ilmansuodatuksen huipulla

Erityisesti herkkänenäisten ja allergikkojen kannalta ilouutinen on Premium-pakettiin sisältyvä HEPA-ilmansuodatus (High Efficiency Particulate Air Filter). Sen luvataan suodattavan matkustamon ilmasta vähintään 99,97 prosenttia pakokaasujen hiukkasista ja kaikki allergeenit ja muut saasteet. Siitepölynkään ei siis pitäisi päästä tämän auton matkustamoon. Mukana on myös matkustamon ylipaineistukseen pohjautuva ja leikkimielisesti nimetty bioaseiden torjuntajärjestelmä (Bioweapon Defence Mode).

Tesla Model X
Ovet ja takaluukku avautuvat avaimen kaukosäädöllä, ajotietokoneen ruudulta tai ovenripaa painaen. Myös sulkeminen onnistuu ajotietokoneen kautta tai avaimen kaukosäädöllä.

Premium-varustepaketin hinta on 5 100 euroa ja siihen sisältyy myös mm. automaattisesti avautuva kuljettajan ovi, tuuletetut etuistuimet, nahkaverhoilu kyynärnojissa, ohjauspyörässä ja istuimissa ja led-sumuvalot sekä kolmiasentoiset led-kaarrevalot.

Äänentoiston luvattu auto

Tesla Model X tarjoaa äänetöntä ajamista. Matkustamossa saa nauttia aidosta hiljaisuudesta ilman suhinoita ja pörinöitä. Hiljaisuuden voi myös hyödyntää matkamusiikin valinnoissa. Ultra Hifi-äänentoistopakettiin sisältyy peräti 17 kaiutinta, joita avustaa tehokkaampi vahvistin. Äänentoistoherkuttelun lisähinta on 2 900 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös vetoautoksi

Sähköautoa ei ensimmäiseksi ajatella peräkärryn eteen, mutta jos Tesla Model X:n omistajalla on vetotarpeita, auton suorituskyky kyllä antaa siihen mahdollisuuden. Vetokoukulla voi vetää 2 250 kilon peräkärryä tai matkailuvaunua, jos autossa on 20-tuuman pyörät. Koeajetussa mallissa pyörät olivat 22-tuumaiset, joten koeajetun auton vetokyky on 1 580 kg.

Tesla Model X

Kilpailijat

Tesla Model X:n kilpailija on ilman muuta oma Model S, mutta muiden merkkien tarjonnasta ilmeisimmät kilpasisarukset löytyvät ladattavista hybridimaastureista – juuri siitä ryhmästä, joita vertaillaan tässä numerossa. Halvin Model X osuu hinnaltaankin sopivasti juuri samalle viivalle.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus

Katso myös:

Tesla Model X P90D

Hinta alkaen

94 239 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

183 249 €

Moottori

Sähkömoottorit, teho edessä 375 kW ( 510 hv), teho takana 193 kW (262 hv), automaattivaihteisto, neliveto

Teho

396 kW (539 hv)

Vääntö

967 Nm

Vääntö

967 Nm

Toimintamatka

467 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,4 s

Huippunopeus

250 km/h

Mitat

pituus 5037 mm, leveys 2271 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2965 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

4 vuotta / 80 tkm, 8 v. akusto ja voimansiirto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat