Ajoneuvot | Uutinen | 30.8.2018

Opelin muutos hämmästyttää – miten PSA teki saksalaisen u-käännöksen?

Opel on ollut viimeisen vuoden aikana suurten muutosten keskiössä. Miten ranskalaiset onnistuivat kääntämään General Motorsin murheenkryynin kelkan vain vuodessa?

Jaa artikkeli

– Kun näen kavereitani pubissa, voin vihdoin pistää Opel-avaimeni pöydälle ylpeydellä. Se on iso helpotuksen huokaus, kommentoi 33 vuotta Opelilla työskennellyt Matthias Deschamps.

Toden totta: ennen vuoden alkupuoliskon voittoa (502 miljoonaa euroa) Opelin miinuskausi oli jatkunut vuodesta 1999. Yhteensä saksalaisvalmistaja ennätti tuottaa amerikkalaiselle emokonsernille huolta yli 20 miljardin dollarin edestä. Nyt Opelin voittomarginaali on linjassa Volkswagenin kanssa, jonka volyymit Euroopassa ja maailmanlaajuisesti mitataan kertoimilla.

Opel GT X Experimental

Viime viikolla esitelty Opel GT X Experimental visioi sähäkän saksalaisen tulevaisuutta ranskalaiskonsernissa.

Tavaresin tapaan

Renaultilta aikoinaan myrskyisästi lähtenyt Carlos Tavares (60) on ollut osana PSA-ryhmän kurssin kääntämistä 2010-luvulla. Nyt värikäs portugalilaisjohtaja on hyödyntänyt samaa reseptiä myös Opelin tuomisessa osaksi ranskalaismerkkien konsernia. Tavares itse suostii säästämistä esimerkiksi lentämällä halpayhtiöillä, kehottamalla kolleegoja sammuttamaan toimiston valot lähtiessä ja siirtämällä pääkonttorin halvemmalle alueelle.

Samalla Opel antaa PSA:lle mahdollisuuden parantaa kulurakennetta kilpailluilla massamarkkinoilla. Tavaresin resepti Opelilla on perustunut siihen, että hän vältti ammattiliittojen suututtamista tehtaiden sulkemisella. Sen sijaan 3 700 työntekijää on ottanut vapaaehtoisen lähtöpaketin. Samalla viikottainen työaika leikattiin 40 tunnista 35 tuntiin. Henkilövähennysten takana on Opelin toimitusten karsiminen. Rüsselsheimissä kootaan nyt 42 autoa tunnissa 55 sijaan. Määrällisesti Opelin toimitukset Euroopassa vähenivät alkuvuodesta 6,2 prosenttia, toimitusten keskittyessä kysyttyihin malleihin.

Opel GT X Experimental

Osittain ongelmien taustalta löytyy General Motorsin epäröinti Opelin kanssa, sillä myyntiaikeita oli jo 2009, mutta tuolloin koettiin, että Euroopassa täytyy edelleen ollan mukana. Sen jälkeen alkoi johtajaruletti, joka toi saksalaisvalmistajalle viisi kipparia seitsemässä vuodessa. Automotive News kertookin, että General Motorsin ”heippa ja soitellaan” -johtamistyylin sijaan Tavares on keskittynyt Opelin tuotantoprosessin tarkasteluun pala palalta.

Selittämättömiin mysteereihin kuului esimerkiksi se, että Corsaan on ollut tarjolla yhteensä 57 erilaista viihdejärjestelmää. Yksinkertaistamisen jälkeen tarjolle jää alle 10. Tuulilasi- ja pyyhinvaihtoehtoja oli puolestaan 16, josta on päästy yhdeksään.

– PSA:n alaisuudessa on suurempi panostus monimutkaisuuden vähentämiseen. Se on auttanut meitä tehostumaan, kommentoi Flavio Friesen, joka on työskennellyt Opelin autosuunnittelussa 11 vuoden ajan.

Opel Compass

Ei pelkästään Euroopalla

Haasteita Opelilla höystetyllä PSA-ryhmällä tosin riittää, sillä pelkästään Eurooppaan keskittymisen sijaan kilpakumppanit toimivat maailmanlaajuisesti. Ei siis ihme, että uutisissa on pyörinyt kosolti otsikoita PSA:n paluusta Yhdysvaltoihin. Harkintalistalla on myös Vauxhallin kohtalo, sillä brittimarkkinoille muokattu versio Opelista lisää tuotannon monimutkaisuutta.

Valmista ei ole myöskään kotona. PSA:n tavoitteena on löytää vuotuiset 1,7 miljardin euron säästöt ja se onnistuu vain insinööriosastoja yhdistelemällä. Ensimmäiset jäljet nähtäneen ensi vuonna esiteltävässä uudessa Corsassa, joka jakaa pinnan alla komponenttinsa Peugeot 208:n kanssa. Samalla mallit ovat tärkeitä alkusäveliä sähköistämiskehityksessä.

Lähde: Automotive News Kuvat: Moottorin arkisto, Opel

Jaa artikkeli

Keskustelu