Ajoneuvot Koeajo 30.4.2014

Koeajo: Opel Zafira Tourer Enjoy

Eväitä menestykseen ovat mukavuus, muunneltavuus ja tuore Euro 6 -dieselmoottori. Hyvää: tilat, äänettömyys mukavuuspanostukset. Huonoa: suorituskyky, ketteryys, ohjaustuntuma varauksin.

Tila-autoa on totuttu pitämään melkoisena kompromissina. Kapasiteetin kustannuksella on tingitty muun muassa mukavuudesta, ajo-ominaisuuksista ja taloudellisuudesta.

Zafira Tourerin avulla Opel pyrkii karistamaan vanhojen mielikuvien painolastin. Tavoitteena on useamman pykälän nousu arvostusasteikolla.

Sulavat muodot

Tila-autoksi Zafira Tourer on sulavalinjainen. Lasipintaa on paljon, ajovalot muistuttavat muodoltaan bumerangia, tuulilasi nousee konepeiton jälkeen jyrkässä kulmassa ja kylkilinjakin on piirretty nousevaksi.

Valmistajan luotijuna-vertaus ontuu, mutta muodoissa on silti onnistuttu.

Sisällä tyyli pitää pintansa. Laatuvaikutelma on kohdallaan, mutta luksusta on turha odottaa. Parasta antia ovat tilat. Ajoasennosta saa miellyttävän myös manuaalisäädöillä. Tukea on tarjolla riittävästi.

Kuljettajan kannalta kaikki tarpeellinen on katettu ulottuville. Vain soittimen, älypuhelimen ja navigaattorin yhdistävän Infotainment-järjestelmän nappulaviidakossa sukkulointi vaatii totuttelua.

Näkyvyys ulos on runsaan lasipinnan ansiosta hyvä kaikkiin suuntiin. Lisävarusteinen takakamera auttaa ahtaissa paikoissa.

Takapenkillä asiat ovat yhtä hyvin jopa kolmelle aikuiselle. Kyydissä viihtyy vaivatta. Pääntilaa ja jalkatilaa riittää. Reisitukea arvostaa pidemmällä matkalla.

Seitsenpaikkaisen mallin kaksi lisäpaikkaa ovat piilossa tavaratilan lattian alla. Ne palvelevat tilapäisessä käytössä. Aikuiselle takimmaisilla paikoilla on ahdasta.

Takakontin tilat ovat käytännölliset ja riittävät.

Mukavuus edellä

Mukavuuteen on panostettu myös ajossa. Tuorein lisäys Tourerin voimanlähdevalikoimaan on 1,6 litran CDTI-dieselmoottori,  teholtaan 100 kW (136 hv) ja väännöltään 320 Nm. Uutuus on hiljainen ja päästöiltään pihi.

Valmistajan mukaan kyseessä on puhtain Opelin keulalle koskaan asennettu dieselmoottori, joka täyttää Euro 6 -vaatimukset jo nyt.

Typenoksideja kurittaa BlueInjection-tekniikka eli pakokaasun sekaan ruiskutettava urealiuos, jonka ansiosta typpidioksidit muuttuvat katalysaattorissa vaarattomaksi vedeksi ja typeksi. Päästövähennykseksi ilmoitetaan jopa 70 prosenttia.

AdBlue-urealiuosta varten autossa on oma 8 litran tankki, jonka täyttöaukko löytyy dieseltankin täyttöaukon vierestä. AdBlue:ta saa huoltoasemilta ja täyttö onnistuu omin avuin. Normaaliajossa lisäaineen kulutus on noin 0,7 litraa 1 000 kilometrillä.

Polttoainetaloudellisuutta ja päästöpuolta parantaa start/stop -toiminto.

Uusi moottori tarjoaa sopivasti etenemiskykyä arkiajossa. Vain tiukemmissa ohituksissa ja painavalla kuormalla kaipaisi lisäpotkua. Ylimääräistä reserviä ei ole.

Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ajaa asiansa, mutta ajotuntuma jakoi mielipiteitä. Ohjaus ei ole kovin tarkka, pikemminkin hivenen tunnoton ja esimerkiksi nopeissa väistöissä auto kallistelee, mutta ei toki ongelmaksi asti.

Arkiajossa käsiteltävyys pysyy tasaisesti mukavuusalueella. Ahtaissa paikoissa arvostaisi pienempää kääntösädettä.

Dynaamisempaa ajotuntumaa mielivän kannattaa tutustua lisävarustelistan säädettävään FlexRide-alustavaihtoehtoon.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Opel

Kaikki koeajot

Uusimmat