30.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Zafira Tourer Enjoy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eväitä menestykseen ovat mukavuus, muunneltavuus ja tuore Euro 6 -dieselmoottori. Hyvää: tilat, äänettömyys mukavuuspanostukset. Huonoa: suorituskyky, ketteryys, ohjaustuntuma varauksin. Tila-autoa on totuttu pitämään melkoisena kompromissina. Kapasiteetin kustannuksella on tingitty muun muassa mukavuudesta, ajo-ominaisuuksista ja taloudellisuudesta. Zafira Tourerin avulla Opel pyrkii karistamaan vanhojen mielikuvien painolastin. Tavoitteena on useamman pykälän nousu arvostusasteikolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavat muodot Tila-autoksi Zafira Tourer on sulavalinjainen. Lasipintaa on paljon, ajovalot muistuttavat muodoltaan bumerangia, tuulilasi nousee konepeiton jälkeen jyrkässä kulmassa ja kylkilinjakin on piirretty nousevaksi. Valmistajan luotijuna-vertaus ontuu, mutta muodoissa on silti onnistuttu. Sisällä tyyli pitää pintansa. Laatuvaikutelma on kohdallaan, mutta luksusta on turha odottaa. Parasta antia ovat tilat. Ajoasennosta saa miellyttävän myös manuaalisäädöillä. Tukea on tarjolla riittävästi. Kuljettajan kannalta kaikki tarpeellinen on katettu ulottuville. Vain soittimen, älypuhelimen ja navigaattorin yhdistävän Infotainment-järjestelmän nappulaviidakossa sukkulointi vaatii totuttelua. Näkyvyys ulos on runsaan lasipinnan ansiosta hyvä kaikkiin suuntiin. Lisävarusteinen takakamera auttaa ahtaissa paikoissa. Takapenkillä asiat ovat yhtä hyvin jopa kolmelle aikuiselle. Kyydissä viihtyy vaivatta. Pääntilaa ja jalkatilaa riittää. Reisitukea arvostaa pidemmällä matkalla. Seitsenpaikkaisen mallin kaksi lisäpaikkaa ovat piilossa tavaratilan lattian alla. Ne palvelevat tilapäisessä käytössä. Aikuiselle takimmaisilla paikoilla on ahdasta. Takakontin tilat ovat käytännölliset ja riittävät. Mukavuus edellä Mukavuuteen on panostettu myös ajossa. Tuorein lisäys Tourerin voimanlähdevalikoimaan on 1,6 litran CDTI-dieselmoottori, teholtaan 100 kW (136 hv) ja väännöltään 320 Nm. Uutuus on hiljainen ja päästöiltään pihi. Valmistajan mukaan kyseessä on puhtain Opelin keulalle koskaan asennettu dieselmoottori, joka täyttää Euro 6 -vaatimukset jo nyt. Typenoksideja kurittaa BlueInjection-tekniikka eli pakokaasun sekaan ruiskutettava urealiuos, jonka ansiosta typpidioksidit muuttuvat katalysaattorissa vaarattomaksi vedeksi ja typeksi. Päästövähennykseksi ilmoitetaan jopa 70 prosenttia. AdBlue-urealiuosta varten autossa on oma 8 litran tankki, jonka täyttöaukko löytyy dieseltankin täyttöaukon vierestä. AdBlue:ta saa huoltoasemilta ja täyttö onnistuu omin avuin. Normaaliajossa lisäaineen kulutus on noin 0,7 litraa 1 000 kilometrillä. Polttoainetaloudellisuutta ja päästöpuolta parantaa start/stop -toiminto. Uusi moottori tarjoaa sopivasti etenemiskykyä arkiajossa. Vain tiukemmissa ohituksissa ja painavalla kuormalla kaipaisi lisäpotkua. Ylimääräistä reserviä ei ole. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ajaa asiansa, mutta ajotuntuma jakoi mielipiteitä. Ohjaus ei ole kovin tarkka, pikemminkin hivenen tunnoton ja esimerkiksi nopeissa väistöissä auto kallistelee, mutta ei toki ongelmaksi asti. Arkiajossa käsiteltävyys pysyy tasaisesti mukavuusalueella. Ahtaissa paikoissa arvostaisi pienempää kääntösädettä. Dynaamisempaa ajotuntumaa mielivän kannattaa tutustua lisävarustelistan säädettävään FlexRide-alustavaihtoehtoon. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Opel Zafira Tourer Enjoy 1.6 CDTI ecoFlex Start/Stop Hinta alkaen 26 840 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 184 € Ajoneuvovero 92 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 1 598 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. manuuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 4,6 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 2100 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2760 mm Tavaratila: 152-1792 l Omamassa: 1728 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 450 kg. Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?