Ajoneuvot | Uutinen | 12.11.2017

Opel säästää synergialla ja satsaa sähköön – kiikarissa lupaava 2020-luku

PACE!-suunnitelma tähtää Opelin tuloskunnon kohentamiseen nopeassa tahdissa ja kertoo samalla paljon myös koko PSA-ryhmästä.

Jaa artikkeli

Opelin siirtyminen osaksi Peugeotia, Citroënia ja DS:ää valmistavaa PSA-konsernia on edennyt seuraavaan vaiheeseen. Nyt vuorossa olivat Opelin lähivuosien askelmerkit kohti voitollisuutta ja merkin uutta roolia osana eurooppalaista autojättiä.

Ennestään suuren autokonsernin osaksi siirtyminen tuo Opelille jatkossa muun muassa synergiaetuja. PACE!:ksi nimitetty tulevaisuuskuva näkee peräti 1,1 miljardin euron synergiaedut vuoteen 2020 mennessä ja 1,7 miljardin euron edestä vuoteen 2026 mennessä. Merkittävä osa säästöistä tulee esimerkiksi ostojen keskittämisestä, mutta myös valmistusyhteistyö ja yhteneväiset markkinointiponnistelut ovat tuomassa selviä säästöjä. Tavoitteena on laskea autojen valmistuskuluja 700 eurolla vuoteen 2020 mennessä, josta yli 400 euroa haetaan ostojen ja valmistuksen keskityksestä.

Opel GT

Opel GT -konseptiauto vuodelta 2016.

Opelin osalta tavoite on saavuttaa 2% käyttökate autoliiketoiminnasta ja positiivinen kassavirta 2020 mennessä. Uusien toimenpiteiden avulla Opelin nollatulokseen tarvittaisiin jatkossa 800 000 auton vuotuinen myynti, mikä tekisi liiketoiminnasta kannattavaa. Viime vuonna Opel myi 1,16 miljoonaa autoa.

Eurooppalaisen Opelin lisäksi suunnitelmat koskevat myös brittiläistä sisarmerkkiä Vauxhallia, jonka asema brändinä on vahva, mutta Vauxhall-tehtaiden kulut ovat jo ennen Brexit-ratkaisua peräti kaksinkertaiset verrattuna PSA-ryhmän Ranskan tehtaisiin. Tavoitteena on kuitenkin välttää irtisanomisia, sillä Opelilla tunnistetaan henkilöstö merkin suurimmaksi voimavaraksi. Valmistaja tavoittelee kasvua myös uusilta markkinoilta ja tuttua keulamerkkiä nähtäneen peräti yli 20 uudella markkina-alueella vuoteen 2022 mennessä. Tähtäimessä on ainakin Kiina, Venäjä, Iran, Taiwan, Saudi-Arabia, Argentina ja Brasilia. Jopa Yhdysvaltoja on väläytelty vaihtoehtona eikä merkin vastavalloitukselle ole suuria esteitä.

– Opelista tulee vihdoin globaali, kommentoi merkin pääjohtaja Michael Lohscheller.

Uuden konsernin rakennuspalikat

Toisen sukupolven Insignia jää viimeiseksi täysin General Motorsin alla toteutetuksi Opeliksi ja mallin tulevaisuus onkin vaakalaudalla.

Luonnollisesti edessä on Opelille myös siirtyminen PSA:n moottori- ja vaihteistovalikoimaan sekä ranskalaiskonsernin alustaratkaisuihin. Jatkossa Opelin mallit pohjautuvatkin EMP2- ja CMP-pohjalevyrakenteisiin verrattuna nykytilanteeseen, jossa käytössä on peräti 9 erilaista pohjalevyä. Myös voimalinjaperheet yksinkertaistuvat, joten nykyisestä 10 voimalinjavaihtoehdon paletista on tavoitteena päästä 4 voimalinjaperheen kokonaisuuteen vuoteen 2024 mennessä.

Kaikki tulevat Opelit ja Vauxhallit suunnitellaan jatkossakin Rüsselsheimissa, mutta merkin osaamista voidaan toki hyödyntää myös muualla PSA:ssa. Kaikkineen Opel lupailee peräti 9 uutta mallia tai korimallivaihtoehtoa vuoteen 2020 mennessä.

Samalla Opel mainitsi, että vuonna 2019 nähdään EMP2-pohjalevylle rakentuva katumaasturi Eisenachin tehtaalta, joka korvannee Zafira Tourerin. Rüsselsheimista puolestaan nähdään samoista aineksista koottu D-segmentin automalli. Tämä saattaa tietää pikaista poistumista juuri uudistuneelle Insignialle. PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares on kertonut, että General Motorsin osiin perustuvan Insignian valmistuksesta pyritään nopeassa tahdissa eroon lisenssimaksujen lopettamiseksi. Opelin muut uudet mallit, Crossland X ja Grandland X, jakavat jo merkittävän osan komponenteistaan PSA-mallien kanssa.

Opel säästää synergialla ja satsaa sähköön

Opel Grandland X on jo toteutettu yhteistyössä PSA-ryhmän kanssa.

Salamamerkin tulevaisuuteen kuuluu tietysti myös sähkö. Vuoteen 2020 mennessä Opel tuo markkinoille neljä sähköistettyä mallia, joihin kuuluu Grandland X:n ladattava hybridi ja seuraavan sukupolven Corsan täyssähkömalli. 2024 mennessä tavoitteena on sähköistää kaikki henkilöautomallistot, eli niissä nähdään voimalinjavaihtoehtona joko ladattava hybridi tai täyssähkö. PSA-ryhmän sähkötekniikan lisäksi Opelilla on käytössään Rüsselsheimin tekniikkakeskus, jolla tulee jatkossa olemaan merkittävä rooli koko konsernin sähköä ja autonomiaa koskevassa kehitystyössä.

Opelin tulevaisuudessa ovat mukana toki myös hyötyajoneuvot. Uusi Combo saapuu markkinoille 2018 ja tavoitteena onkin kasvattaa myyntiä yli 25% vuoteen 2020 mennessä. Apua kehitykseen tulee uusien markkina-alueiden hakemisen lisäksi sähköistämisestä, jota nähdään hyötyajoneuvomallistossa vuodesta 2020 alkaen.

Lähteet: Opel, Automotive News Kuvat: Marko Jokela, Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Opel