
Ajoneuvot | Koeajo | 10.4.2016
Opel Astra Enjoy 1.0 Turbo – halvemmalla hauskempaa
Perus Opel Astra keskittyy olennaiseen. Hyvää: ajettavuus, tilat, hinta. Huonoa: moottorin lievät värinät.
Tässä se nyt on – edellisen numeromme parivertailussakin mainittu perusmallinen Opel Astra. Mielenkiintoiseksi auton tekee erityisesti hinta, joka on reilusti yli 3 000 euroa VW Golfin Comfortline 1.0 TSI -versiota edullisempi.
Samaan hintakilpailuun toki pystyvät monet muutkin Golfin kilpailijat, esimerkiksi Citroën C4, Ford Focus, Kia Cee’d tai Seat Leon, mutta Astran etuna voi nähdä ainakin sen, että kyseessä on selvästi muita uudempi automalli.
Halvemmalla hauskempaa
Uutuudella ei kuitenkaan ratsasteta kovin pitkälle, jos auton ominaisuudet eivät ole kunnossa. Opelin kohdalla tästä ei tarvitse kantaa huolta, sillä jo vertailussa totesimme, että Astrassa perusasiat ovat kuten pitääkin: tilat ja ajettavuus täyttävät odotukset.
Ja kun nyt tutustuimme tähän litraiseen, vaatimattomammilla Enjoy-varusteilla ladattuun malliin, moni asia vaikutti itse asiassa olevan paremmin kuin siinä vertailun 1,4-litraisessa Innovationissa.
Lähdetään liikkeelle rengaskoosta, koska sillä on Suomen olosuhteissa aika ratkaiseva merkitys. Kun Innovation-tasossa käytetään räyhäkkää kokoa 225/45 R17, Enjoyssa renkaat ovat kooltaan 205/55 R16. Perusliikkumisessa tämä tekee pelkkää hyvää ajettavuudelle, mukavuudelle ja melutasolle. Ovat myös edullisemmat uusia aikanaan.
Ei premiumia: hyvä
Ja jos tyytyy yhden litran kolmipyttyisen moottorin tarjoamaan voimaan, varustetasojen kanssa ei tarvitse paljon pähkäillä. Manuaalivaihteinen malli on aina Enjoy-tasoinen, ja vasta automaatin kanssa saa halutessaan Innovationin.
Varusteita tässä edullisemmassakin on riittävästi, mm. nahkaratti lämmityksellä, manuaali-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja perussähköherkut kuuluvat hintaan. Istuimet ovat tavanomaisemmat, mutta silti tukevat.
Vanhoilliset autoilijat tervehtivät ilolla myös Enjoyn perinteistä, vipumallista seisontajarrua. Innovationissahan käytetään sähkökäkkäriä.
Ja kun kojelaudasta puuttuvat kiiltolistat ynnä muut hienostelut, kokonaisuus on jotenkin paremmin balanssissa. Miksi joka ikisen perheauton pitäisikään lähteä premium-kisaan?
Kelpo moottori
Entä sitten se moottori? Golfin vastaavan voimanlähteen ajoittain miltei väkevään voimaan ei ylletä, onhan huipputehoa 10 hv vähemmän, ja väännössäkin Opel antaa volkkarille tasoitusta 30 Nm edestä.
Suhteellisen hyvin Astra kuitenkin pärjää, mikä tarkoittaa kansankielellä sitä, että suorituskyky on normaaliajoon riittävä. Kuten isommankin voimanlähteen kanssa, liikkeellelähdöt ovat luontevia ja vaihteisto sulava.
Vaihteita on ”vain” viisi, mikä saa ajoittain aikaan tunteen, että välitykset olisivat ylipitkät. Todellisuudessa kuusivaihteisiin tottuneen kuskin on vain totuteltava ajamaan joissakin tilanteissa yhtä pienemmällä vaihteella, jolloin moottori vetää hienosti
Golfiin verrattuna kone jyrisee aivan alakierroksilla selvemmin, muttei saman luokan autoihin verrattuna mitenkään poikkeuksellisesti. Kolmisylinterisyyttä ei Astrassakaan siis helposti aisti.
Eli? Autoa on nyt tarjolla koko rahalla. Golfille tämäkään malli ei olisi vertailussa todennäköisesti aivan pärjännyt, mutta nytpä vaakakupissa painaa tuo edellä mainittu hintaetu. Se pistää oikeasti miettimään.
Lisäkuvat
Valmistajalta: Opel
-
Opel Vivaro vaihtaa sukua – ensimmäiset kuvat uutuudesta julki Uutinen
-
Tila-autosta pikkubussiksi – Opel Zafira Life Uutinen
-
Maistiainen: Opel Ampera-E – saadaanko sähköauto sittenkin Suomeen? Koeajo
-
Muutoksen tuulia Opelilla: Adam, Karl ja Cascada poistuvat 2019 Uutinen
-
Suurperheen kuljetusihme – Opel Combo Life Suomessa Esittely
-
Koeajo: Käytännöllisyyden ylistys – Opel Combo Life Koeajo
-
PSA-pakut iskussa: Vuoden pakettiautoksi Berlingo, Combo ja Partner Uutinen
-
Opelin muutos hämmästyttää – miten PSA teki saksalaisen u-käännöksen? Uutinen
-
Sähköä ja sähäkkyyttä 2024 mennessä: Opel GT X Experimental Konsepti
-
Opel Compass: uusien omistajien jälkeen vuorossa on uusi muotoilusuunta Uutinen
-
Seuraava Peugeot 208 ja Opel Corsa: mukana myös sähkö Uutinen
-
Koeajo: Opel Grandland X ja tehokkain diesel Koeajo
-
Koeajo: kovaa ja korkealta – Opel Insignia Country Tourer Koeajo
-
Koeajo: Lapsuuden sankarille – Opel Insignia GSi Sports Tourer 2.0 Turbo Koeajo
-
Maistiainen: Opel Insignia GSi – tulinen kastike Koeajo
-
Näppärää virtaa: seuraava Opel Corsa sähköistyy 2020 Uutinen
-
Koeajo: Isolle perheelle – Opel Vivaro Tourer L2H1 1,6 BiTurbo Koeajo
-
Maistiainen: Opel Astra kulkee nyt myös kaasulla Koeajo
-
Koeajo: Terve, ja kiitos GM:stä! – Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Koeajo
-
Koeajo: Opel Crossland X 1.6 CDTI – sisarusten varjossa Koeajo
-
Vuoden Auto Suomessa 2018 – Opel Insignia maahantuojan arvioitavana Uutinen
-
Autokauppa kaduttaa: PSA vaatii takaisin puolta Opel-rahoista Uutinen
-
Koeajo: Tavallisen tasavahva Opel Grandland X 1.2 Turbo Innovation Koeajo
-
Opel säästää synergialla ja satsaa sähköön – kiikarissa lupaava 2020-luku Uutinen
-
Katumaasturit mallioppilaina, kärjessä Volvo – 8 uutta Euro NCAP -tulosta Uutinen
-
Opelin uusi tie: vähemmän malleja, enemmän sähköä koko konsernille Uutinen
-
Maistiainen: syömähampaaksi synnytetty – Opel Grandland X 1.2 Turbo Autom. Innovation Koeajo
-
Koeajo: premiumista perheeseen – Opel Insignia Grand Sport Koeajo
-
Koeajo: riskejä ottamatta maasturijuhliin – Opel Grandland X Koeajo
-
Uusi Insignia avaa mökkikauden: Opel Insignia Country Tourer Autonäyttely
-
Perinteisen pirteyden paluu: Opel Insignia GSi Autonäyttely
-
Opel Grandland X – myös ladattavana hybridinä Autonäyttely
-
Kirjava joukko törmäystesteissä – pikkuautoille ilahduttavia tuloksia Uutinen
-
Tilava haastaja – uusi Opel Grandland X Esittely
-
Koeajo: säästöluokan SUV – Opel Karl Rocks Koeajo
-
Koeajo: Laajennettu toinen painos – Opel Insignia Sports Tourer Koeajo
-
PSA tarkentaa autonomiasuunnitelmiaan: taso 3 vuonna 2020 Uutinen
-
Buick Regal GS vihjailee Opel Insignian tehomallista Uutinen
-
Opel Finland: kaasuversiot kiinnostavat auton ostajia yhä enemmän Uutinen
-
Maistiainen: Opel Insignia Sports Tourer – nyt mahtuu! Koeajo
-
Vatikaani vaihtaa virtaan: Paaville Opel Ampera-e Uutinen
-
Koeajo: uuden suvun ensimmäinen – Opel Crossland X Koeajo
-
Maistiainen: Opel Crossland X – lupaus tulevasta Koeajo
-
Seuraavan sukupolven Opel Corsa saa jo PSA-geenit Uutinen
-
Opel Insignia – lippulaivan paluu alkaen 28608 euroa Uutinen
-
Opel jatkaa Saksassa – General Motorsin kädenjälki näkyy pitkään Uutinen
-
Koeajo: Uusi, lupaava alku – Opel Insignia Grand Sport Koeajo
-
Maistiainen: Odotettu Opel Insignia Grand Sport Koeajo
-
Crossland X – Opelin uusi tilaihme kiinnostaa Autonäyttely
-
Odotettu ryhtiliike: uusi Opel Insignia on komeampi ja keveämpi Autonäyttely
-
Tulossa: täysin uusi Opel Insignia Esittely
-
Opel Crossland X – pienempää Mokkaa kaipaaville Uutinen
-
Koeajo: Opel Mokka X – Hyvä jälkimaku Koeajo
-
Opelin mallistomyrsky: ensi vuonna jopa 7 uutta mallia! Uutinen
-
Seuraava Opel Meriva muodonmuutoksessa – luvassa ”pehmeä crossover” Uutinen
-
Leppoisan kuljettajan Opel Zafira Innovation 1.6 Koeajo
-
Opel Ampera-e: ihan tavallinen sähköauto – hyvä niin Autonäyttely
-
Luotettava kumppani – Opel Mokka X Koeajo
-
Piilovoimaa perheelle – Opel Astra 1.6 Turbo Koeajo
-
Maistiainen: toinen paahto – Opel Mokka X 1.6 CDTI MT6 AWD Esittely
-
Maistiainen: Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Uutinen
-
Opel Astra Sports Tourer: järkiauto sai järkiperän Koeajo
-
Opel Insignia Country Tourer – korotettu farkku apuvedolla Koeajo
-
Farmarina vieläkin parempi – Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Bi-Turbo Innovation Koeajo
-
Vuoden Autoon lisää puhtia – Opel Astraan kaksi uutta moottorivaihtoehtoa Uutinen
-
Opel Mokka – luokkansa suosituin Koeajo
-
Suomi edellä, Eurooppa perässä: Opel Astra on Vuoden Auto 2016 Uutinen
-
Opel Astran farmarimallisto alkaa 21 999 eurosta Uutinen
-
Chevrolet Bolt on meillä Opel Ampera-e Uutinen
-
Opelilla vauhdikas tammikuu Uutinen
-
Koska tätä saa? Opel GT -konseptiauto on huikea Uutinen
-
Opel kiusoittelee videoilla uudesta GT:stä Uutinen
-
Sportti vai kaupunkimaasturi – Opel Adam Rocks S Koeajo
-
Tällainen on vuoden autoksi Suomessa valittu Opel Astra Koeajo
-
Vuoden Auto Suomessa on Opel Astra! Uutinen
-
Koeajossa: Yhä ristiriitainen Opel Insignia Koeajo
-
Koeajossa: tilava Opel Vivaro Combi Koeajo
-
Maistiainen: Opel Adam Rocks S – ylemmäs ja taas alemmas Koeajo
-
Koeajossa: viidennen sukupolven Opel Astra Koeajo
-
Koeajossa: monikäyttöinen Opel Karl Koeajo
-
Maistiainen: kautta aikain tärkein Opel Astra Esittely
-
Koeajossa: kaupunkiautoksi tilava Opel Karl Koeajo
-
Koeajossa: sporttinen viidennen sukupolven Opel Corsa OPC Koeajo
-
Koeajossa raikas pikkuauto Opel Corsa Koeajo
-
Opel Corsa 1.0 Ecotec Koeajo
-
Opel Adam Rocks Koeajo
-
Takaisinkutsu: Opel Adam ja Corsa Uutinen
-
Opel Astra Koeajo
-
Opel Zafira Tourer Enjoy Koeajo
-
Opel Insignia Koeajo
-
Opel Insignia Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu