30.9.2016

Opel Ampera-e: ihan tavallinen sähköauto – hyvä niin

Opel Ampera-e

Kaipaatko aivan tavallista autoa, joka kulkee sähköllä? Opelilla on sinulle asiaa.

Pariisin autonäyttelyn suuriin trendeihin kuuluivat jälleen kerran sähköautot, mutta toiset valmistajat elävät konseptien sijaan jo tässä vuodessa. Positiivisiin yllättäjiin kuuluu General Motors, jonka Chevrolet Bolt -täyssähköauto lausutaan euroopaksi Opel Ampera-e. Samalla B/C-segmenttien sähköihme on saanut eurooppalaisiin paremmin vetoavat linjat.

Opel Ampera-e

Opel lupailee Ampera-e:lle melkoisia suoritusarvoja. Yhdellä latauksella pääsee yli 500 kilometriä NEDC-mittaussyklin mukaan, minkä Opel toitottaa olevan 200 kilometriä enemmän kuin yhdelläkään toisella vastaavalla sähköautolla. Eroa havainnollistaakseen valmistaja esitteli messuosastollaan leikkimielistä kilpailua, jossa pienet sähköautot ajavat Lontoosta Pariisiin. Vain Opel Ampera-e selviäisi valmistajan mukaan 460 kilometrin matkan simahtamatta.

Opel Ampera-e

Pitkän toimintamatkan lisäksi myös kulkupuolen pitäisi olla kunnossa. Erikoisen 0-50 km/t -kiihdytyksen pitäisi sujua 3,2 sekunnissa ja 80–120 km/t ohituskiihdytyksenkin pitäisi onnistua 4,5 sekunnissa. Sähkömoottorin suorituskyky vastaa noin 204 hevosvoiman (150 kW) tehoa ja siitä saadaan 360 newtonmetriä maksimivääntöä.

Opel Ampera-e

Viidelle hengelle suunniteltujen tilojen autossa on lisäksi 381 litran kokoinen tavaratila, sillä akusto on trendien mukaisesti sijoitettu ajoneuvon pohjaan. Sisällä tunnelma on yllättävän normaali: vaikka tietty pikkuautomaisuus tuntuu tiettyjen verhoilumateriaalien halpuudessa niin tarkoituskaan ei ole olla erityisen premium. Varmasti monia ilahduttavasti tieteiselokuvien ja futuristien povaamat villit ratkaisut loistavat poissaolollaan, joten Opel Ampera-e on aivan tavallinen auto, joka kulkee sähköllä.

Opel Ampera-e

Aika näyttää onko General Motorsin ratkaisu suurten kansanjoukkojen sähköautotarpeeseen oikea, mutta suunnittelussa on kiistämätöntä logiikkaa.

Opel Ampera-e
Sisällä tavallisuutta rikkoo ehkä eniten kojelaudan suuri kosketusnäyttö, mutta ne ovat oivia apuvälineitä muun muassa sähköautojen lataustoimintojen hallintaan.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat