14.7.2017 Ajoneuvot Onnea Harley-Davidson Sportster – 60 menestysvuotta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson Sportster on ollut yhtäjaksoisesti tuotannossa vuodesta 1957 ja tuotanto jatkuu edelleen. Sportster sai alkunsa Harley-Davidsonin ja brittiläisten moottoripyörävalmistajien välisen kilpailun kiihtyessä vuonna 1957. Tuohon aikaan epätyypillisesti omalla mallikohtaisella nimellään varustettu Sportster perustui osittain aiemmin julkaistuun K-malliin (1952-1956). 883-kuutioisen moottorin sivuventtiilit vaihtuivat kuitenkin kansiventtiileihin. XL-mallitunnuksen saanut Sportster osoittautui välittömästi myyntimenestykseksi ja monipuoliseksi alustaksi malliston kehittämiselle. Julkaisustaan lähtien Sportster onkin muuttanut muotoaan kysynnän ja kulloinkin vaihtelevien trendien mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy XR750 yhdisti raa’an voiman ja kauniin muotoilun 1960-luvun loppuun mennessä Sportsterista oli tullut aito custom-pyörä, kunnes 1970-luku toi tullessaan legendaarisen XR750-mallin. Se oli suunniteltu valloittamaan sekä hiekkatiet että asvaltoidut kadut. Kun vuonna 1969 Yhdysvalloissa sallittiin 750-kuutioiset kansiventtiilimoottorit kilpailukäytössä, H-D tarvitsi kipeästi XR750:n kaltaisen sporttisen pyörän mallistoonsa. Cal Rayborn voitti sillä vuoden 1972 Trans-Atlantic kilpa-ajoissa kolme kisaa kuudesta rikkoen samalla kierrosennätyksen. Vuosikymmenten ajan XR-mallilla ajettiin vielä useita Dirt Track -kisojen voittoja. Harley-Davidson Sportster ja 1980-luku Vuoden 1972 XL oli varustettu 1000-kuutioisella Iron Head -moottorilla. Vuoteen 1976 mennessä pyörän kytkimen käyttö oli siirtynyt vasemmalle ja takajarru oikealle. 1977 ilmestynyt XLCR (Café Racer) oli siihenastisista Sportstereista sporttisin, ja se asetti riman jälleen uudelle tasolle rungolla, joka oli varustettu XR750-tyylisillä takaiskunvaimentimilla, kolmella jarrulevyllä ja alumiinivanteilla. Vuonna 1983 pyörän suorituskyky nousi jälleen, kun XR1000-malli esiteltiin. Sitten Iron Head Sportster -moottori jäi historiankirjoihin uuden Evolution Sportster -moottorin tieltä. Uusi voimanpesä oli saatavilla kahdessa kokoluokassa: 883 ja 1100 kuutiosenttimetriä. Jälkimmäinen kasvoi kaksi vuotta myöhemmin 1200-kuutioiseksi. Vuonna 1987 esiteltiin puolestaan uusi XLH883 Hugger, joka palveli erityisesti lyhyempiä kuljettajia ja kasvavaa naismotoristikuntaa. Vuoteen 1991 mennessä kaikki Sportsterit saivat 5-vaihteisen vaihdelaatikon ja hihnavedon, 883-mallia lukuun ottamatta. Moderni Sportster – klassinen mutta ei vanhanaikainen XL1200S Sportster Sport sai vuonna 2000 kahdet nelimäntäiset jarrusatulat. Vuoteen 2004 mennessä kaikki Sportsterit saivat uudenmallisen rungon ja kumikiinnitteiset moottorit. 90 hevosvoiman moottorilla ja tehokkailla jarruilla varusteltu XR1200 esiteltiin vuonna 2008, jolloin esiteltiin myös mustilla vanteilla ja graniitinharmaalla moottorilla varustettu Nightster. Vuoteen 2010 mennessä nykyinen Sportster-perhe alkoi hahmottua muun muassa XL883N Iron -mallin ja riisutun XL1200X Forty-Eightin muodossa. Kaksi vuotta myöhemmin XL1000V Seventy-Two palautti Sportster-mallistoon ripauksen alkuperäistä chopper-tyyliä, joka toimi rinnakkain astetta rennomman ja custom-tyylisen XL1200C -mallin kanssa. Kaikissa neljässä mallissa näkyi tyylillisiä viitteitä 1950- ja 1960-lukujen Sportstereista, jotka olivat jo alunperin hakeneet muotokieltään edellisen vuosisadan moottoripyöristä. Historian havina on aina ollut luonnollinen yhtymäkohta Harley-Davidsonin suunnittelussa – onhan yhtiö toiminut jo vuodesta 1903. Vuonna 2016 Harley-Davidson täydensi Forty-Eight ja Iron883-malleja uudella jousituksella ja ABS-jarruilla, yhdistäen samalla uusimman tekniikan alkuperäiseen ”old-school”-tyyliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Juhlan kunniaksi suorituskykyä Nyt 60-vuotisjuhlan kynnyksellä vuoden 2017 XL1200CX Roadster tuo Sportstereiden joukkoon jälleen huipputason suorituskykyä kunnioittaen samalla malliston pitkiä perinteitä. Vuoden 2017 Sportster-mallistoon sisältyvät Iron 883, Superlow, 1200 Custom, Forty-Eight, Superlow 1200T ja Roadster. Lähde ja kuvat Harley-Davidson Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku