17.5.2017

Onnea 60-vuotias Seat 600 – tässä on 1500 entisöintitunnin tulos

Seat 600

Seat juhlii ja juhlakalu on 60 vuotta sitten esitelty Seat 600. Merkkitapauksen kunniaksi autovalmistaja entisöi kohtuullisessa kunnossa säilyneen autoyksilön näyttelykuntoon. Urakassa ei tunteja säästelty.

Seat kertoo, että juhlakalun saattaminen esittelykuntoon kesti 1 500 tuntia. Hankkeeseen osallistui peräti 30 työntekijää. Oheisella videolla esitellään mittavan urakan parhaita paloja.

Seat kertoo, että 600-malli on auto, joka laittoi Espanjan pyörille. Tästä innostuneena autovalmistaja entisöi 600-mallin nostalgiaa henkivän avoauton, joka tuotiin ensimmäistä kertaa nähtäville Automobile Barcelona -autonäyttelyyn.

Valmistajansa mukaan 600-mallista tuli heti lanseerausvuodestaan 1957 lähtien suorastaan sosiaalinen ilmiö ja espanjalaiset pääsivät vihdoin autoilun makuun. Tällöin myös monen keskiluokkaisen perheen unelmasta, oman auton hankkimisesta 70 000 pesetalla, tuli  totta.

Seat 600:n kerrotaan olleen niin suuri menestys, että jo vuonna 1958 sen tuotanto kuusinkertaistui. Mallia valmistettiin aina vuoteen 1973 saakka ja sitä myytiin kaiken kaikkiaan melkein 800 000 kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varaston varjoista uuteen loistoon

Entisöintihankkeen tähti oli ehtinyt kulahtamaan melkoisesti. Yksityishenkilön omistama autoyksilö oli ollut varastoituna 25 vuotta ennen kuin Seatin 30:n ammattilaisen tiimi otti sen käsittelyynsä. Auto on tosin vuoden 1965 tuotantoa, joten merkkivuoden juhlakaluksi se on hieman nuori. Seatin näkemyksen mukaan ikä lienee vain numeroita, joten näyttelykelpoisen auton entisöinti saattoi alkaa.

Auton purkaminen ja jokaisen osan uudelleenentisöinti tehtiin täysin käsityönä ja operaatio kesti 1500 tuntia.  Yksi suurimmista haasteista oli löytää yli 1 000 alkuperäistä osaa, jotka autovanhukseen lopulta vaihdettiin. Mekaanisten osien lisäksi sähköjärjestelmä oli uusittava kokonaan.

– Entisöinnin lopputulos on melkein parempi kuin alkuperäinen auto, joka lähti tehtaalta, arvioi Angel Lahoz, Seatin teknologiakeskuksen insinööri, jonka vastuulle entisöintiprojekti uskottiin.

Muistuttaa ensimmäistä

Auton uusi loisto edellytti muun muassa 15 litraa sinertävän harmaata maalia. Värin valinta ei ole sattumaa.

– Ehdottoman trendikäs ja muistuttaa ensimmäistä 600:sta, joka valmistettiin, kertoo Jordi Font, Seatin Väri&Viimeistely -osastolta.

Autoa varten valmistettiin 50 metriä erityistä kukonaskelkangasta, jonka sanotaan edustavan vertauskuvaa suositusta mustavalkoisesta kukonaskelkuviosta, ja muistuttavan menneistä ajoista.

Seat 600

Manuaalisesti operoitava liukuva katto on uusittujen osien joukossa omaa luokkaansa, sillä se tehtiin täysin käsityönä. Ohjauspyörä ja äänimerkin painike ovat alkuperäiset.

Entisöity auto on mitä näyttävin, mutta oiottiinko entisöintiprojektissa sittenkin muutama mutka liikaa? Entä kelpaako tuotantovuoden 1965 malli vuonna 1957 startanneen menestyksen julkiseksi juhlakaluksi? Makuasiota kenties molemmat, mutta pienen kiistan mahdollisuus on olemassa. Ehkä hyvä niin.

Lähde ja kuvat: Seat

Luetuimmat