15.8.2017

Onko Fiat Chrysler Automobiles saamassa kiinalaisostajan?

FCA kiinalaiset

Huhut Fiat Chryslerin kiinalaisostajista ovat loogisempia kuin saattaisi arvata.

Fiat Chrysler Automobiles on etsinyt julkisesti kumppania tai ostajaa jo jonkin aikaa, mutta nyt Pekingin ohjastama ulkomaalaisyritysten hankintapolitiikka saattaa tuoda kiinalaisostajat amerikkalais-italialaisen autojätin ovelle.

Automotive Newsin sisäpiirilähteiden mukaan jokin Kiinan suurista autovalmistajista on jo tehnyt tarjouksen FCA:n hankkimisesta, mutta vain hiukan nykyisen markkina-arvon ylittävä ostotarjous hylättiin liian pienenä. Epäselvää on, mistä autokonsernista oli kyse, mutta eri lähteiden mukaan FCA:sta ovat osoittaneet kiinnostusta niin Dongfeng Motor, Great Wall Motor, Volvosta tuttu Zhejiang Geely Holding Group ja FCA:n nykyinen Kiina-partneri Guangzhou Automobile Group.

Erään lähteen mukaan kuvio saattaisi mutkistua entisestään, sillä mahdollinen myynti koskisi vain FCA:n Jeep, Ram, Chrysler, Dodge ja Fiat -merkkejä, mutta Maserati ja Alfa Romeo seuraisivat Ferrarin jalanjälkiä itsenäisiksi yhtiöikseen tuodakseen tuloja Agnellin perheen Exor-sijoitusyhtiölle jatkossakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järkiliitto

Joka tapauksessa amerikkalais-italialaisen globaalin autojätin mahdollinen päätyminen kiinalaisomistukseen on lopulta ymmärrettävämpää kuin saattaisi olettaa. Maailmanlaajuisesti FCA:lla on 162 tuotantolaitosta, 87 tutkimuskeskusta ja tuhansia jälleenmyyjiä, joten sen parempaa "avaimet käteen" -ostosta globaalien automarkkinoiden suhteen on mahdotonta löytää.

Lisäksi yhtiö on kohdistanut tuotekehitystään kasvaviin sektoreihin, kuten Jeepin ja Ramin tuotevalikoimiin, tuoden jatkossa valikoimaan enemmän avolavoja, katumaastureita, crossovereita ja tila-autoja. Osittain kyse on ollut pääjohtaja Sergio Marchionnen määrätietoisesta pyrkimyksestä suitsia autojätistä houkutteleva ostokohde.

Kiinalaismerkkien ostoslistassa painaa puolestaan Pohjois-Amerikan rahakkaille markkinoille jalansijan saaminen, merkkien kokiessa olevansa vihdoin valmiita tuotteiden laadun suhteen. Myös Peking tukee hankintapyrkimyksiä voimakkaasti, Kiinan hallituksen direktiivin puskiessa kiinalaisyrityksiä panostamaan entistäkin voimakkaammin ulkomaisten yritysten hankintaan. Bloombergin mukaan kiinalaisyritykset aikovat investoida peräti 1,5 biljoonaa (1 500 miljardia) dollaria länsimaisten yritysten ostamiseen seuraavan vuosikymmenen aikana.

Ehkä kiinalaisten kanssa neuvottelu tuo lopulta tauon myös Marchionnen legendaarisille heitoille, joihin kuuluu keväällä nähty lohkaisu Volkswagenin kanssa yhdistymisestä.

Lähde: Automotive News Kuva: Jeep/GCA

Luetuimmat