13.9.2017 Ajoneuvot Olkoon voima yhä kanssamme – tässä Frankfurtin tehohirmut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihreä liikenne ja sähköinen tulevaisuus olivat Frankfurtin kantavia teemoja, mutta mahtui autonäyttelyyn sitä perinteistä raakaa voimaakin. Vaikka Frankfurtin autonäyttelyä hallitsivat sähköautojen konseptit, esiteltiin varsinaiselle tuotantoautopuolelle sähkövoimaa enemmän perinteistä raskasta polttomoottoritehoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-AMG Project One Näyttelyn vauhtimallien kuningas on kiistatta Mercedes-AMG Project One. Formula 1 -teknologiaa rekisterikilpien väliin tuova projekti on kunnianhimoinen. Lupaukset ovat huimia: auton 1,6-litrainen V6-moottori on formulamoottorin muokattu painos. Katukäyttöön maksimikierroslukua on laskettu 11 000 kierrokseen minuutissa – mistään tylsästä vesittämisestä siis ei todellakaan ole kyse. Polttomoottoria täydennetään kolmella 163 hevosvoiman sähkömoottorilla. Kumpikin etupyörä saa yhden moottorin kolmannen ruokkiessa V6:n kampiakselia. Lopputulos on yli 1 000 hevosvoiman teho ja alle kuuden sekunnin kiihtyvyys kahteen sataan. Ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille vuonna 2019. Bugatti Chiron Veyronin seuraaja on toki ennestään tuttu, mutta eihän 1 500 hevosvoimaista taidonnäytettä voi ohittaa. Auton kiihtyvyydeksi kolmeen sataan luvataan vaivattomat 13,6 sekuntia. BMW M5 Edeltävään kaksikkoon nähden M5:n tasan 600 hevosvoiman teho voi kuulostaa miedolta, mutta tavallisen viitossarjan korissa sekin on aika paljon. Supersedanien kummisedän uusimman painoksen merkittävin uutuus on loikkaus nelivetoon. Myös vaihteisto on vaihdettu kaksoiskytkinlaatikosta perinteiseen automaattiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi RS 4 Avant Audin perinteinen vauhtifarkku siirtyy uuteen sukupolveen 2,9-litraisen tuplaturboahdetun V6-moottorin turvin. 450 hevosvoimaa saattelee auton sataseen 4,1 sekunnissa. Bentley Continental GT Bentleyn uusi Continental GT on ehdottomasti yksi näyttelyn kauneimmista ja sykähdyttävimmistä autoista. Valmistajalle ominainen panostus yksityiskohtiin näkyy kaikkialla ovenkahvoista jalopuun taakse piiloutuvaan näyttöruutuun. Perinteistä voimaakin löytyy, sillä Bentaygasta tuttu tuplaturboahdettu W12 tarjoilee 635 hevosvoimaa vaivattoman aristokraattiseen etenemiseen. Ferrari Portofino Uusi aukeavalla metallikatolla varustettu Portofino korvaa Ferrari-mallistossa California T:n. 3,9-litrainen tuplaturboahdettu V8-moottori tarjoaa mukavat 600 hevosvoimaa ja peräti 760 newtonmetriä vääntöä. Italialaiset lupaavat satasen saapuvan 3,5 sekunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche 911 GT2 RS Lyhytkin vilkaisu Porschen 911 GT2 RS:ään kertoo varsin paljon auton menohaluista. Klassiset 911-muodot ovat lähes täysin haudattu aerodynamiikan alle. Auton perästä löytyy 911 Turbon tuplaturbomoottorin kehitetty painos, joka luovuttaa takarenkaiden kiusaksi komeat 700 hevosvoimaa. Kyseessä on siten kaikkien aikojen tehokkain 911-malli katukäyttöön. Huippunopeudeksi luvataan komeat 340 kilometriä tunnissa. Renault Megane RS Keltainen ilopilleri Renault Megane RS on toki tuhanteen hevosvoimaan pyöristyvien mallien rinnalla varsin kesy, mutta aina ei ole aikaa unelmoida. Leveä kori ja makeat muodot kätkevät 280 hevosvoimaa ja nelipyöräohjauksen. Aspark Owl Erikoisesti nimetty outolintu Aspark Owl on japanilainen näkemys sähköisestä superautosta. Tehoa luvataan noin tuhat hevosvoimaa, ja satasen pitäisi saapua kahdessa sekunnissa. Auton painoksi kerrotaan vain 850 kilogrammaa , mikä osittain selittyy vain 150 kilometrin toimintamatkalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lamborghini Aventador S Roadster Aventador S Roadster on Lamborghinia perinteisimmillään: näyttävä kuori kätkee 6,5-litraisen ahtamattoman V12-moottorin, joka kehittää 740 hevosvoimaa. Lopputulos on 350 km/h huippunopeus ja komea kolmen sekunnin kiihdytys sataseen. Brabus G900 Jo lähtökohtana oleva Mercedes-AMG G65 on täysin pähkähullu yhdistelmä 70-luvulta periytyvää raskaan sarjan maasturia ja turboahtimien piinaamaa V12-moottoria. Se antaa Brabukselle mainion lähtökohdan kiristää teholukemat 900 hevosvoimaan. Kolossin kiihtyvyydeksi kerrotaan 3,9 sekuntia sataseen ja huippunopeudeksi luvataan 270 kilometriä tunnissa. Tästä alkuperäisen G-maasturin suunnittelijat tuskin unelmoivat edes pikkujouluissaan. Audi R8 RWS Vuoden 2017 Frankfurtin autonäyttely jää historiaan käännekohtana, jolloin BMW esitteli M5:een nelivedon ja Audi R8:iin takavedon. RWS eli rear wheel series on 50 kiloa quattro-nelivedolla varustettua R8 V10:iä kevyempi. Takavetomallilla Audi haluaa tarjota entistä ketterämpää ja kuljettajakeskeisempää R8-mallia. 540 hevosvoimaa tarjonnee riittävän suorituskyvyn. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku