2.1.2017 Ajoneuvot Odotettu virityssarja – Škoda Superb Sportline Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Superb sai uuden Sportline-varustetason. Hyvää: hulppeat tilat, neliveto, ajettavuus. Huonoa: turvajärjestelmät lisävarusteita. Käytännöllisyys ja urheilullisuus ohjaavat auton suunnittelua yleensä päinvastaisiin suuntiin, vaikka molemmat ovat perheauton ostajien himoitsemia ominaisuuksia. Škoda on onnistunut saavuttamaan kompromissin Octavia RS-mallillaan niin arvostelijoiden kuin ostajienkin mielissä. Menestykselle haetaan nyt jatkoa Škoda Superb Sportlinella. Lähestymistapa on hivenen erilainen: yhden huippumallin sijasta Sportline on varustetaso, jonka saa useimpien moottorien yhteyteen. Vain alle 150-hevosvoimaiset perusmoottorit on jätetty ilman. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Optinen tuunaus Sportline-mallien olemus perustuu 15 mm madallettuun alustaan ja isompiin 18-tuumaisiin pyöriin. Kuorrutuksena maski, takaspoileri, sivupeilit ja koristelistat ovat kiiltävän mustat. Koeajoauto pistää liikenteessä silmään kuitenkin vain Sportline-malleihin saatavan Dragon Skin Gold -värinsä ansiosta. Sisustus eroaa vakiomalleista selvemmin. Urheilullisesti muotoillut etuistuimet kiinteine niskatukineen on verhoiltu mustalla alcantaralla. Sporttiratti, metallipolkimet ja kynnyslistat täydentävät vaikutelmaa. Oman ajamisen urheilullisuuden monitorointiin on tarjolla muun muassa g-voima- ja öljynlämpömittarit. Sportline-varustetaso asettuu hinnaston yläpäähän. Urheilulisää joutuu maksamaan kolmisen tonnia muuten vastaavan Elegance-tason päälle. Hintaeroa kalleimpaan Laurin & Klementiin jää enää pari tonnia – sillä saisi kaikki elektroniset turva-avustimet, jotka Sportlinesta puuttuvat hätäjarrutusta lukuun ottamatta. Ajettavuus kunnossa Sportline-mallien alusta ei ole paljoa jäykistelyä tarvinnut. Jo Superbin vakiomalleissa perusasiat ovat kunnossa, ja ajettavuus on muutenkin keskimääräistä dynaamisempaa. Lisävarusteista säädettävää iskunvaimennusta voi vaihtaa sport-, normal- tai comfort-tilaan muiden ajoasetusten tavoin. Erot ovat pieniä, eikä kovinkaan asetus johda epämukavuusalueelle. Octavia RS:ään verrattuna Superb Sportline on pykälän mukavampi. Nopeaksi välitetty ohjaus vaatii hetken totuttelun, mutta sen jälkeen ajolinjat löytyvät tarkasti ja kokoistaan ketterämmin. Iso auto onnistuneella alustalla sietää paljon tehoa. Niinpä edes tehokkain bensaturbo ei meinaa aluksi säväyttää, kuten teho- tai kiihtyvyyslukemasta olettaisi. Moottori on ennen kaikkea eleettömän ripeä ja vaivaton normaalissa käytössä. Vasta sport-asetuksen vaihtokohdat ja kaasuun vastaavuus poistavat lähdössä empimisen. GTI-kiihdyttelijät: suosittelen harkintaa liikennevaloissa pappaperhe-Superbin rinnalla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Superb 2.0 TSI 280 4x4 Sportline DSG Hinta alkaen 38 756 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 623 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, pakokaasuahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4861 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2841 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?