Ajoneuvot | Autonäyttely | Konsepti | Uutinen | 12.5.2018

Odotettu perusmalliston sähkökonsepti: BMW Concept iX3

BMW Concept iX3 on ennakkokatsaus siitä, millainen X3:n odotettu täyssähköversio saattaa olla tuotantoon päästessään.

Jaa artikkeli

BMW ei ole salaillut, että yhtiön strategiana on tuoda sähköautot myös i-malliston ulkopuolelle. Ensimmäisenä täyssähköisenä tavallisempana bemarina nähdäänkin X3, josta nähtiin Pekingin autonäyttelyssä Concept iX3 -konseptiversio. BMW itse kutsuu autoa jälleen Sports Activity Vehicleksi (SAV), mutta katumaasturi on katumaasturi vaikka naamioviiksissä.

BMW Concept iX3

Konseptiauto herättääkin kysymyksiä juuri naamioitumisesta. BMW:n tutut munuaiset ovat i3:n ja i8:n tyyliin peitetyt, mutta nyt puoliskot on yhdistetty. Lopputuloksen pitäisi oletettavasti olla räväkkä ja vallankumouksellinen, mutta BMW:n kannalta valitettavasti mieleen tulee lähinnä Kian vuosikausia hioma tiikerinokka. Toivomme, että kyseessä on konseptimuotoilijoiden kokeilu. BMW:n mukaan myös perusmalliston täyssähköiset autot saavat BMW i -brändäyksen ja konseptiauton siniset yksityiskohdat ovat osoitus käyttövoiman luonteesta.

BMW Concept iX3

Pinnan alla ajoneuvo luottaa BMW:n viidennen sukupolven eDrive-sähkövoimalinjaan. Merkittävä osa voimalinjasta muodostuu uudesta voimayksiköstä, jossa sähkömoottori, vaihteisto ja sähkön ohjauselektroniikka on pakattu samaan pakettiin. Sähkömoottori ei myöskään tarvitse harvinaisia metalleja (”rare earths”). Sukupolvihyppäys parantaa BMW:n mukaan myös akustojen tehokkuutta, sillä edelleen kehitetty kenno- ja kennostorakenne antaa enemmän mahdollisuuksia tehon, toimintamatkan, painon, paketoinnin ja joustavuuden suhteen. Viidennen sukupolven sähkövoimalinja saanee ensiesiintymisensä varsinaisen BMW iX3:n saapuessa markkinoille.

Varsinaisista suorituskykyluvuista BMW kertoo Concept iX3:lle 200 kilowatin (270 hv) sähkömoottorin ja WLTP-syklillä mitattuna auton toimintamatka on ”yli 400 km”. Akuston kapasiteetti on yli 70 kWh. Lataamisen osalta autolla on valmius jopa 150 kW:n pikalataustehoon, pudottaen latausajan 30 minuuttiin.

BMW Concept iX3

BMW:n mukaan sen tulevat ajoneuvoarkkitehtuurit ovat myös avoimempia vetotapojen ja voimalähteiden suhteen. Niinpä tulevaisuudessa nähdään entistä laajempi valikoima etu-, taka- ja nelivetoa sekä sähköä, polttomoottoreita ja niiden yhdistelmiä. Konseptiauton pohjana on BMW X3:n tuotantoversio, jossa käytetty pohjarakenne osoittaa jo tätä joustavuutta. Konseptiautossa on kuitenkin kehitetty takaosan apurunkoa ja akselistoa edelleen.

BMW Concept iX3

Concept iX3:n sarjatuotantoversiota tullaan valmistamaan ainakin BMW Brilliance Automotiven toimesta Kiinan Shenyangissa, jossa BMW:llä on myös merkittävä panostus sähkövoimalinjojen osaamiseen. Sähköauton komponentteja valmistetaan myös Saksan Dingolfingissä ja Yhdysvaltojen Spartanburgissa. Niin sanotun arvonlisäketjun pitäminen oman lipun alla on osa BMW:n sähköistämisstrategiaa.

BMW X3:n sähköversiota odotetaan markkinoille vuoden 2020 tietämillä.

Lähde ja kuvat: BMW

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW