6.3.2019

Odotettu auto, odottamaton nimi: Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazdalta odotettiin CX-4:ää, mutta japanilaiset yllättivät uudella nimipolitiikalla.

Mazda kertoi jo etukäteen julkaisevansa Geneven autonäyttelyssä katumaasturin. Uutuuden nimeksi melkein tiedettiin CX-4, sehän olisi looginen vaihtoehto CX-3:sta suuremmalle katumaasturille – ja tämä tunnus on jo yhtiön käytössä Kiinan markkinoilla.

Mazda kuitenkin yllätti: japanilaiset paljastivat katumaasturin ennakoidusti, mutta nimeksi tuli CX-30. Logiikka poikkeaa aiemmista Mazdoista, mutta yleistynee myöhemmin muissakin versioissa.

Mazda CX-30

Mazda CX-30 on 4,395 metriä pitkä katumaasturi, jonka voi nähdä tuoreen Mazda 3:n maastohenkisenä serkkuna. Uutuuden akseliväli 2,655 metriä. Kaksikko jakaa saman perusrakenteen ja voimanlähteet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmosen maastoserkku

CX-30 noudattaa Mazda 3:n päälinjoja, mutta korotetusta kolmosesta ei ole kyse. Erityisesti C-pilarin ympäristö on CX-30:ssä muotoiltu täysin eri tavalla, ikkunalinja jatkuu pidemmälle perää kohti. Autoluokkaan kuuluvaa tunnelmaa rakennetaan lokasuojia kiertävillä seikkailumuoveilla ja mustilla mökkihelmoilla.

Mazda CX-30

Sisätilat muistuttavat vahvasti Mazda 3:sta: linjat ovat pelkistetyt ja laatuvaikutelma hintaluokkaan nähden korkea.

Bensiinin turvin

Mazda CX-30

CX-30 saapuu Suomeen loppukesästä 2-litraisella Skyactiv-G -polttomoottorilla, joka tuottaa 122 hevosvoimaa. Loppuvuodesta mallisto laajentuu odotetulla Skyactiv-X:llä. Uutuusmoottori tarjoaa noin 180 hevosvoimaa, ja valmistajan lupaukset sen taloudellisuudesta ovat kovat. Jälkimmäinen tulee tarjolle myös nelivetoisena. Dieseliä Suomen tuontiohjelmaan ei kuulu.

Teksti ja ulkokuvat: Lauri Ahtiainen, sisäkuva: Mazda

Luetuimmat