9.8.2017

Nyt se on varmaa: Mazda tuo puristussytytyksen bensiinimoottoreihin

Mazda tuo puristussytytyksen bensiinimoottoreihin

Skyactiv-X nimeä kantava moottoriperhe lupailee tuovansa polttomoottorin uusimman käänteen sarjatuotantoon 2019.

Tammikuussa aiheesta jo huhuttiin, mutta nyt kehitysaskeleesta on mustaa valkoisella myös Mazdalta. Skyactiv-X:ksi nimetty moottorisukupolvi lupailee monien autovalmistajien tavoittelemaa bensiinin puristussytytystä sarjatuotantoon vuodesta 2019 alkaen.

Moottorityyppi lupaa yhdistää siis tuttujen dieselmoottoreiden ja bensiinimoottoreiden parhaita puolia. Puristuksella toimivan sytytyksen ansiosta moottorissa voidaan käyttää poikkeuksellisen laihoja polttoaineseoksia, tuoden jopa kolmanneksen polttoainesäästöjä verrattuna Mazdan nykyisiin Skyactiv-G-moottoreihin. Bensiinin käyttäminen dieselin sijaan puolestaan auttaa pienhiukkasten ja paljon puhuttujen typpioksidipäästöjen hallinnassa.

Moottorityyppi ei ole kuitenkaan täysin sytytystulpaton, sillä siinä on edelleen perinteinen sytytysjärjestelmä tilanteisiin, joissa puristussytytystä ei voida käyttää. Mazdan nimitys järjestelmälle on Spark Controlled Compression Ignition, jossa huomiota on kiinnitetty myös sytytysmuotojen välisen siirtymän pehmeyteen.

Englanniksi moottorityypistä käytetään termiä homogenous charge compression ignition, lyhyesti HCCI. Vapaasti suomennettuna kyse on yhtenäisen seoksen puristussytytteinen moottori. Käytännössä ilman ja bensiinin seos sytytetään korkean puristussuhteen avulla. Yksinkertaistetusti moottorin voidaan sanoa siis perustuvan hallittuun nakuttamiseen.

Mazdan mukaan moottorin yhteydessä nähdään myös mekaaninen ahdin, jonka avulla saavutetaan ripeä kaasuvaste ja noin 10–30%:lla parantunut vääntö nykyiseen Skyactiv-G-moottoriperheeseen verrattuna. Valmistajan mukaan moottorin tehokas toiminta-alue on laajalla kierrosalueella, joten moottori antaa enemmän joustavuutta ajettavuuden, taloudellisuuden ja vaihteiston välitysten suhteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mazdalla kiireinen viikko

Moottorijulkistuksen yhteydessä Mazda kertoi, että tulevaisuudessa siintää sähköistys, mutta että polttomoottorilla on vielä paljon annettavaa. Yhtiö aikoo tuoda sähköllä toimivia autoja markkinoille samaan aikaan Skyactiv-X:n kanssa, vuonna 2019.
– Meidän mielestämme on tärkeää ja perustavaa työmme kannalta tavoitella ideaalista polttomoottoria. Sähköistys on välttämätöntä, mutta polttomoottori tulee ensin, kommentoi Mazdan tuotekehitysjohtaja Kiyoshi Fujiwara.

Mazdan julkistus tulee vain muutama päivä sen jälkeen, kun yhtiö tiedotti ryhtyvänsä autojätti Toyotan kanssa yhteistyöhön muun muassa sähköautoihin liittyen.

Toisaalta Mazdan Yhdysvaltain erikoistoimintojen johtaja Robert Davis peräänkuulutti viime viikolla sähköautojen ostokannustimista luopumista, perustellen, että antaa autoteollisuuden ratkaista mikä on paras tapa saavuttaa yleisesti sovitut päästörajat.
– Älkää vaatiko tiettyä voimalinjaa, pitkän linjan mazdalainen perusteli.

Lähteet: Mazda, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen

Luetuimmat