9.8.2017 Ajoneuvot Nyt se on varmaa: Mazda tuo puristussytytyksen bensiinimoottoreihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skyactiv-X nimeä kantava moottoriperhe lupailee tuovansa polttomoottorin uusimman käänteen sarjatuotantoon 2019. Tammikuussa aiheesta jo huhuttiin, mutta nyt kehitysaskeleesta on mustaa valkoisella myös Mazdalta. Skyactiv-X:ksi nimetty moottorisukupolvi lupailee monien autovalmistajien tavoittelemaa bensiinin puristussytytystä sarjatuotantoon vuodesta 2019 alkaen. Moottorityyppi lupaa yhdistää siis tuttujen dieselmoottoreiden ja bensiinimoottoreiden parhaita puolia. Puristuksella toimivan sytytyksen ansiosta moottorissa voidaan käyttää poikkeuksellisen laihoja polttoaineseoksia, tuoden jopa kolmanneksen polttoainesäästöjä verrattuna Mazdan nykyisiin Skyactiv-G-moottoreihin. Bensiinin käyttäminen dieselin sijaan puolestaan auttaa pienhiukkasten ja paljon puhuttujen typpioksidipäästöjen hallinnassa. Moottorityyppi ei ole kuitenkaan täysin sytytystulpaton, sillä siinä on edelleen perinteinen sytytysjärjestelmä tilanteisiin, joissa puristussytytystä ei voida käyttää. Mazdan nimitys järjestelmälle on Spark Controlled Compression Ignition, jossa huomiota on kiinnitetty myös sytytysmuotojen välisen siirtymän pehmeyteen. Englanniksi moottorityypistä käytetään termiä homogenous charge compression ignition, lyhyesti HCCI. Vapaasti suomennettuna kyse on yhtenäisen seoksen puristussytytteinen moottori. Käytännössä ilman ja bensiinin seos sytytetään korkean puristussuhteen avulla. Yksinkertaistetusti moottorin voidaan sanoa siis perustuvan hallittuun nakuttamiseen. Mazdan mukaan moottorin yhteydessä nähdään myös mekaaninen ahdin, jonka avulla saavutetaan ripeä kaasuvaste ja noin 10–30%:lla parantunut vääntö nykyiseen Skyactiv-G-moottoriperheeseen verrattuna. Valmistajan mukaan moottorin tehokas toiminta-alue on laajalla kierrosalueella, joten moottori antaa enemmän joustavuutta ajettavuuden, taloudellisuuden ja vaihteiston välitysten suhteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mazdalla kiireinen viikko Moottorijulkistuksen yhteydessä Mazda kertoi, että tulevaisuudessa siintää sähköistys, mutta että polttomoottorilla on vielä paljon annettavaa. Yhtiö aikoo tuoda sähköllä toimivia autoja markkinoille samaan aikaan Skyactiv-X:n kanssa, vuonna 2019. – Meidän mielestämme on tärkeää ja perustavaa työmme kannalta tavoitella ideaalista polttomoottoria. Sähköistys on välttämätöntä, mutta polttomoottori tulee ensin, kommentoi Mazdan tuotekehitysjohtaja Kiyoshi Fujiwara. Mazdan julkistus tulee vain muutama päivä sen jälkeen, kun yhtiö tiedotti ryhtyvänsä autojätti Toyotan kanssa yhteistyöhön muun muassa sähköautoihin liittyen. Toisaalta Mazdan Yhdysvaltain erikoistoimintojen johtaja Robert Davis peräänkuulutti viime viikolla sähköautojen ostokannustimista luopumista, perustellen, että antaa autoteollisuuden ratkaista mikä on paras tapa saavuttaa yleisesti sovitut päästörajat. – Älkää vaatiko tiettyä voimalinjaa, pitkän linjan mazdalainen perusteli. Lähteet: Mazda, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta