15.1.2019

Nyt se on varmaa, Volkswagen ja Ford yhteistyöhön – tätä on luvassa

Tuore allianssi tehostaa kahden globaalin autonvalmistajan vahvuuksia paremman kilpailukyvyn, innovaatioiden ja asiakaspalvelun saavuttamiseksi

Juuri julkaistuun allianssiin ei sisälly ristikkäisiä omistussuhteita yritysten välillä. Yhteistyöllä haetaan muun muassa suuremman koon etua, tehokkuutta ja jaettuja investointiriskejä. Yhteistyötä on luvassa myös ajonevuojen alusta-arkkitehtuurin saralla, joka poikinee lisää hyvää sopimuksen molemmille osapuolille.

Tavoitteiksi kerrotaan myös kilpailukyvyn kohentaminen ja taloudellisen ryhdin säilyttäminen varsin haastava aikaa elävällä toimialalla.

Pitkin talvea velloneet spekulaatiot saivat vihdoin varmistuksen autovalmistajien yhteisen tiedotuspäätöksen myötä. Vahvistus tuli korkeimmalta mahdolliselta taholta, eli Volkswagen Groupin toimitusjohtaja Herbert Diessin and Fordin toimitusjohtaja Jim Hackettin toimesta. Yhteistyö etenee ajatustasolta konkretiaksi varsin pian.

Yhtiöt tuovat ensimmäisenä markkinoille maailmanlaajuisesti keskikokoluokan pick-up –mallit, alkaen vuonna 2022, minkä jälkeen tarkoituksena on tuoda muun muassa pakettiautomalleja Euroopan markkinoille.

Volkswagen ja Ford ovat myös sitoutuneet tutkimaan mahdollista yhteistyötä liittyen sähköautoihin, autonomisiin ajoneuvoihin ja liikkuvuuspalveluihin. Myös laajempaan ajoneuvoyhteistyöhön suhtaudutaan varovaisen positiivisesti, molemmat leirit vakuuttavat, vaikka mitään sen tarkempaa aiheesta ei kerrota.

Yhteisponnistusten johtamiseksi perustetaan johtoryhmä, jossa ovat mukana niin Diess kuin Hackettkin. Lisäksi johtoryhmää täydennetään molempien yhtiöiden ylimmästä johtajistosta.

Tuore yhteistyö vaikuttanee jatkossa tunnetuista brändeistä Fordin osalta Transit tuoteperheeseen ja, Rangeriin. Volkswagenenin osalta puolestaan Transporter-tuoteperheeseen, Caddyyn sekä Amarokiin. Yhteenlaskettuna vuoden 2018 aikana näiden tuotemerkkien alla valmistui peräti 1,2 miljoonaa ajoneuvoa.

Yhteistyön myötä eri mallibrändien erityispiirteitä ei tulla hävittämään, autovalmistajat lupaavat. Ford tähtää entistä kookkaamman hyötyajoneuvon kehittämiseen, Volkswagen puolestaan näkee kehtyistä urbaaniin ympäristöön soveltuvassa pienemmässä kalustossa. Uutuudet tähdätään tämän hetkisen tiedon mukaan erityisesti eurooppalaisille automarkkinoille.

Ford ja Volkswagen odottavat hyötyajoneuvomarkkinan kasvavan maailmanlaajuisesti seuraavan viiden vuoden ajan.

Lähteet: Volkswagen ja Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat