13.12.2017

Nyt se on nähty: nolla tähteä Euro NCAP -testissä Fiat Puntolle

Euro NCAP

Viidentoista auton Euro NCAP -törmäystesti karua luettavaa vanhoille autoille. Uutuusmallit pärjäsivät hienosti.

Uutuusautojen lisäksi Euro NCAPin tuore törmäystesti sisälsi yhä tuotannossa olevia vanhempia automalleja, jotka syystä tai toisesta ovat aiemmin jääneet testaamatta tai tulos halutaan nyt ajanmukaistaa.

Fiatin kannalta tämä ei ollut hyvä asia.  Vuonna 2005 julkaistu Fiat Punto, entinen Grande Punto, sai täydet nolla tähteä.

Edellisiä surkutuloksia olivat vuoden 2008 Nissan Navara yhdellä yliviivatulla tähdellä ja vuosimallin 1997 Rover 100 yhdellä tähdellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Törmäystesti kiristynyt

Fiatin vertaaminen lähes vuosikymmenen tai kahden vanhaan tulokseen ei toki tee italialaiselle oikeutta: Euro NCAP -törmäystestin arvostelukriteerit kiristyvät jatkuvasti. Erityisesti viime aikoina on painotettu törmäyksiä ennaltaehkäisevää aktiivista turvavarustelua, ja sitä yli-ikäisessä Puntossa ei ole lainkaan. Aktiivisesta turvavarustelusta auto saikin arvosanaksi 0 prosenttia.

Euro NCAP -tuloksissa tällä kertaa korostuukin turvavarustelun vaikutus. Esimerkiksi Kia Rion perusrakenteelle tehty Stonic sai perusmallina kolme tähteä, mutta lisävarusteiden kera tulos kohosi viiteen tähteen. Kiristyvät vaatimukset näkyvät myös nopeasti auton vanhentuessa: esimerkiksi Alfa Romeo Giulietta, Fordin C-Max sekä Grand C-Max ja DS 3 jäivät vain kolmeen tähteen.

Toisaalta Toyota Yaris osoittaa, ettei ikä ole este menestykselle. Nykyinen sukupolvi on peräisin vuodelta 2013, mutta tuoreen kasvojenkohotuksen myötä Toyota sai täydet viisi tähteä.

Alfa Romeo Giulietta

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus: 72 %, lapsimatkustajaturvallisuus: 56 %, jalankulkijaturvallisuus 59 %, aktiivinen turvavarustelu 25 %. Tulos: 3 tähteä.

BMW 6-sarjan GT

Euro NCAP
Kuvassa BMW 5-sarja.

Aikuisturvallisuus 86 %, lapsimatkustajaturvallisuus 85 %, jalankulkijaturvallisuus 81 %, aktiivinen turvavarustelu 59 %. Tulos: 5 tähteä.

BMW 6-sarjan GT jakaa perusrakenteensa 5-sarjan kanssa, joten 5-sarjalla kerättyjä törmäystuloksia hyödynnettiin 6-sarjan GT:n arvioinnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

DS 3

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus: 69 %, lapsimatkustajaturvallisuus 37 %, jalankulkijaturvallisuus 55 %, aktiivinen turvavarustelu 29 %. Tulos: 3 tähteä.

Dacia Duster

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus 71 %, lapsimatkustajaturvallisuus 66 %, jalankulkijaturvallisuus 56 %, aktiivinen turvavarustelu 37 %. Tulos: 3 tähteä.

Ford C-Max ja Grand C-Max

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus: 76 %, lapsimatkustajaturvallisuus 60 %, jalankulkijaturvallisuus 59 %, aktiivinen turvavarustelu 29 %. Tulos: 3 tähteä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiat Punto

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus 51 %, lapsimatkustajaturvallisuus 43 %, jalankulkijaturvallisuus 52 %, aktiivinen turvavarustelu 0 %. Tulos: 0 tähteä.

Hyundai Kona

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus 87 %, lapsimatkustajaturvallisuus 85 %, jalankulkijaturvallisuus 62 %, aktiivinen turvavarustelu 60 %. Tulos: 5 tähteä.

Jaguar F-Pace

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus 93 %, lapsimatkustajaturvallisuus 85 %, jalankulkijaturvallisuus 80 %, aktiivinen turvavarustelu 72 %. Tulos: 5 tähteä.

Jaguar F-Pace jakaa perusrakenteensa Range Rover Velarin kanssa, jolla saatuja törmäystuloksia hyödynnettiin myös F-Pacen arvioinnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kia Stinger

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus 93 %, lapsimatkustajaturvallisuus 81 %, jalankulkijaturvallisuus 78 %, aktiivinen turvavarustelu 82 %. Tulos: 5 tähteä.

Kia Stonic

Euro NCAP
Kuvassa Kia Rio.

Aikuisturvallisuus 85 %, lapsimatkustajaturvallisuus 84 %, jalankulkijaturvallisuus 62 %, aktiivinen turvavarustelu 25 %.

Kia Stonic perustuu Rion perusrakenteeseen, joten törmäystesteissä käytettiin osittain Riolla saatuja tuloksia.

Lisävarusteisella turvavarustelulla Stonicin tulos kohoaa viiteen tähteen: aikuisturvallisuus 93 %, lapsimatkustajien turvallisuus 84 %, jalankulkijoiden turvallisuus 71 %, aktiivinen turvavarustelu 59 %.

Toyota Aygo

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus 74 %, lapsimatkustajaturvallisuus 63 %, jalankulkijaturvallisuus 64 %, aktiivinen turvavarustelu 25 %. Tulos 3 tähteä.

Lisävarusteisella turvavarustelulla Aygon tulos kohoaa neljään tähteen: aikuisturvallisuus 82 %, lapsimatkustajaturvallisuus 63 %, jalankulkijaturvallisuus 64 %, aktiivinen turvavarustelu 57 %.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MG ZS

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus: 71 %, lapsimatkustajaturvallisuus 51 %, jalankulkijaturvallisuus 59 %, aktiivinen turvavarustelu 29 %.

Opel Karl

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus 61 %, lapsimatkustajaturvallisuus 60 %, jalankulkijaturvallisuus 58 %, aktiivinen turvavarustelu 25 %. Tulos: 3 tähteä.

Toyota Yaris

Euro NCAP

Aikuisturvallisuus 83 %, lapsimatkustajaturvallisuus 80 %, jalankulkijaturvallisuus 63 %, aktiivinen turvavarustelu 57 %. Tulos: 5 tähteä.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat