Nürburgringin etuvetokuningas: Volkswagen Golf GTI Clubsport S
310 hevosvoimainen erikoismalli on poikkeuksellisesti kaksipaikkainen.
Ikinuori Golf GTI on ottanut haltuunsa etuvetoisten henkilöautojen kierrosennätyksen Nürburgring Nordschleifella. Uusi ennätyslukema kirjataan 7 minuuttia 49,21 sekuntia. Aiempia etuvetoisten ennätyksiä ovat vuoroin hallinneet Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra ja Renaultsport Megane.
Huimaa kierrosaikaa ei ajettu aivan tavallisella Golf GTI:llä. Kyseessä on Golf GTI:n 40-vuotisjuhlien kunniaksi kehitetty erikoismalli Golf GTI Clubsport S.
Auto on kehitetty versio Euroopassa myytävästä Golf GTI Clubsportista. Kaksilitraisen turbomoottorin tehot on nostettu 265 hevosvoimasta 310:een, mikä tekee Clubsport S:stä jopa nelivetoista Golf R:ää tehokkaamman. Voimavarat siivittävät Golfin sataseen vain 5,8 sekunnissa.
Golfin säätyvä DCC-iskunvaimennus on muokattu juuri Nürburgringille sopivaksi. Nopeaa ja kuoppaista kilparataa varten kehitetyn iskunvaimennusasetuksen löytää ajotilakatkaisimen Individual-tilan takaa. Auto on varustettu rata-ajoon sopivilla Michelin Pilot Sport Cup2 renkailla.
Neljän sadan kappaleen erikoiseränä valmistettava GTI Clubsport S on poikkeuksellisesti kaksipaikkainen. Ratkaisua perustellaan painonsäästötarpeilla. Samasta syystä kaksoiskytkinvaihteiston nimeen vannova Volkswagen on varustanut Clubsport S:n perinteisellä kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Auton tyhjäpainoksi kerrotaan 1 285 kilogrammaa.
Valitettavasti ennätys-Golfista haaveilevat joutuvat hakemaan autonsa Saksasta, sillä Clubsport S ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan.
Lähde ja kuvat: Volkswagen