12.5.2018 Ajoneuvot Nürburgring 24h: mistä, miten ja ketä kannustaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa lätkä, unohtakaa viisut: tämän viikonlopun kohokohta on 24 tunnin kilpailu Vihreässä Helvetissä. Vaikka viikonlopun ohjelmatarjonnasta löytyy niin jääkiekkoa, viisuja kuin Formuloitakin, lienee kaikista tärkein anti ADAC Zurich 24h-Rennen am Nürburgring, eli kavereiden kesken Nürburgringin 24 tunnin kilpailu. Pimeys, sumu ja sade luovat taatusti draamaa autojen kiertäessä Nürburgringin GP-radan lisäksi myös vanhaa ja ikonista Nordschleifeä. Äärimmäinen Nürburgring-kilpailu on onneksi muuttunut helpommaksi penkkiurheiltavaksi internetin ilosanoman levittyä myös Saksaan saakka. Kilpailu alkaa lauantaina 12.5.2018 kello 16:30 Suomen aikaa ja päättyy sunnuntaina 16:30. Lähetyksen ääreen kannattaa kuitenkin saapua mahdollisuuksien mukaan jo kello 16:00 jälkeen lähtövalmistelujen ja lämmittelykierroksen myötä. 150 autokunnan joukosta löytää taatusti kannustettavaa, sillä mukana on kirjava joukko autokalustoa, jota on jaoteltu erilaisiin luokkiin välillä sangen mielikuvituksellisin perusteinkin. Kannattaa voi esimerkiksi tiettyä autovalmistajaa, sillä varsinkin suuret saksalaisvalmistajat kilpailevat aina tosissaan arvostetun kilpailun voitosta ja vuoden mittaisista kerskuntaoikeuksista. Armoa ei tunnetusti anneta edes sisarautojen välillä ja useana vuonna voittaja on löytynyt vasta viimeisen 15 minuutin aikana. Toisaalta radalla on myös vanhaa autokalustoa, jota voi kannattaa jo ihan periaatteesta. BMW E36:lla kilpaileminen uusimpien kilpureiden keskellä on kova suoritus vuonna 2018, eikä yksikään N24 ole yhtään mitään ilman Kissling Motorsportin Opel "Foxtail" Mantaa (tänä vuonna autokunta #120), jonka tunnistaa viimeistään antennissa viuhuvasta ketunhännästä. Iso käsi myös yleensä urheasti epäonniselle Aston Martinille, jonka Vantage GT3 piristää äänimaailmaa kilpailun ainoalla V12-moottorilla (#007, tietysti!). Kuva on vuodelta 2011, mutta Foxtail Manta on kaikista N24:n legendoista kovin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tapaammeko torilla? Eikä tinkiä tarvitse suomalaisedustuksestakaan. Parhaana suomalaisena kilpailuun lähtee Jesse Krohn, joka kellotti #99 Rowe Racingin BMW M6 GT3:n kymmenenteen lähtöruutuun. Hiukan taempana ruudusta 18 ampaisee matkaan niin ikään BMW M6 GT3 Shell Helix #102, jonka autokunnasta löytyy kestävyyskisojen suomalainen luottonimi Markus Palttala. Lisää sinivalkoista edustusta löytyy muualta lähtöluettelosta. Konrad Motorsportin Lamborghini Huracánilla #10 kilpailee Matias Henkola ja numerolla 173 kilpailuun säntää Hannu Luostarinen Lubner Motorsportin Opel Astra TCR:llä. Suomalaisittain kutkuttavin autokunta on kuitenkin #178, sillä Bas Koeten Racingin Seat Cupra TCR:n autokunnasta löytyy peräti kolme suomalaisnimeä (Antti Buri, Kari-Pekka Laaksonen ja Olli Kangas). Myös auton #254 teippauksista löytyy kaksi siniristilippua: BMW M235i Racingiä luotsaavat Juha Hannonen ja Jari Nuoramo. Muita mielenkiintoisia tuttavuuksia ovat esimerkiksi brittiläinen autotoimittaja Jethro Bovingdon (GBR), joka on saanut pestin Mercedes-AMG Driver Academyn GT4-auton ratissa (#190). Autokunta 201 luottaa puolestaan pelkästään naiskuljettajiin ja villin KTM X-Bow:n GT4-muunnokseen. Ei ole epätavallista nähdä samaa kuljettajaa ilmoitettuna myös useampaan autokuntaan, joten lopulliset ajattamiset tarkentuvat kilpailun kuluessa. Sama koskee myös erilaisia moottoriurheilun humoristeja, jotka ilmoittautuvat kilpailuun taiteilijanimellä. Mistä sen näkee tai kuulee? Kiitos kehittyneiden nettiyhteyksien ja paremmin hämärässä toimivien kameroiden Nürburgring 24h on nykyisin seurattavissa kellon ympäri myös internetin ihmemaassa. Iso käsi nettiyhteyksistä kuuluu Vodafonelle, joka käyttänee jonkin sortin taikavoimia saadakseen lukuisten autojen in-car-kameroiden kuvan maailmalle myös metsien ja vuorten siimeksestä. Tuttuun tapaan kilpailua on helpointa seurata virallisella livestreamilla, johon on ilmeisimmin sisällytetty jo valmiiksi Radio Le Mansin loistokas, taidokas ja yöhämärissä hysteerinen juonto. Radio Le Mansin saa luonnollisesti auki myös pelkkänä äänivirtana, jos "muu elämä" ei salli näytön tuijottamista kellon ympäri. Virallisen lähetyksen lisäksi on mahdollista tarkastella useiden eri autojen in-car-kameroita, Vodafonen tarjotessa jälleen auttavaa kättään useassa tapauksessa. Autovalmistajien ja kilpatiimien somepalveluista saattaa löytyä myös yllättäviä videostreamejä ja väliaikatietoa autoista ja tapahtumista. Unohtaa ei sovi myöskään kilpailun virallisia kotisivuja ja Nürburgringin omia kotisivuja, joskin osa tiedoista saattaa olla peräisin viime vuoden kilpailusta. Twitteriä käyttäville loistava aloituspiste on jälleen Radio Le Mans, jonka tililtä @radiolemans on helppo poukkoilla eteenpäin. 24 tuntia moottoriurheilua on kova pala valvomisen lisäksi myös perhe- ja työelämän kannalta (hei vaan äitienpäivä!), joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa, vaikka kilpailua joutuisi seuraamaan ajoittain vilkaisemalla. Ensimmäisten tuntien lisäksi myös viimeinen tunti on yleensä upeaa katsottavaa, sillä unelmat särkyvät ja yllätysvoittajat löytyvät usein vasta kestävyyskisan viimeisillä hetkillä. Nähdään toisella puolella! Varikkosireenin kuulee unissaankin: Aake Kinnunen Kuvat: BMW, Porsche, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku