10.4.2019

Nokia vastaan Daimler ja Bury: tietoliikenteen patenttikiistat saapuivat autoihin

Nokia vastaan Daimler

Saksalaisyhtiöt Daimler ja Bury ovat tehneet valitukset Euroopan unionin kilpailuviranomaiselle Nokian tarjoamista lisenssiehdoista verkottuneita autoja koskevissa patenteissa.

Ensin autojätti Daimler, nyt elektroniikka-alan perheyhtiö Bury. Saksalaiset autoalan yritykset ovat tehneet viikon sisään viralliset valitukset Euroopan unionin kilpailulainsäätäjille Nokian tarjoamista lisenssiehdoista tietoliikennepatenteissa. Nokian patentit ovat avainasemassa verkottuneita autoja suunniteltaessa, mutta saksalaisfirmojen mielestä tietoliikenneyhtiö lähestyy niiden lisensointeja epäreilusta asemasta.

Vaikka kriittisten patenttien lisensointi täytyy toteuttaa reilusti, kohtuullisesti ja syrjimättä, ei lainsäädännössä ole mainintaa lisenssimaksujen laskentatavasta tai ehdoista.

– Nokia ei suostu lisensoimaan tietoliikennekomponentteja. Sen sijaan Nokia vaatii lisensoivansa epäsuorasti koko auton. Yhtiö ei omista ajoneuvoihin liittyvää tärkeää patenttia. Siksi Nokia ei voi vaatia koko ajoneuvon epäsuoraa lisensointia, Bury kommentoi valituksensa yhteydessä.

– Haluamme selvennyksen, miten tärkeitä telekommunikaatiopatentteja lisensoidaan autoteollisuudessa. Reilu ja syrjimätön pääsy kaikille käyttäjille näihin telekommunikaatiostandardeihin on avainasemassa uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi verkottuneessa liikenteessä, Daimler linjasi lausunnossaan.

– Vaikka tarjoamme autovalmistajille monia vaihtoehtoja, mukaanlukien heidän alihankkijoilleen, Daimler on vastustellut lisenssin ottamista Nokian keksintöihin, joita se jo käyttää. Daimlerin syytökset sen valituksessa EU:lle ovat vain uusin käänne pitkässä tapahtumaketjussa, jossa yhtiö välttelee lisensointia, kommentoi puolestaan Nokian edustaja Mark Durrant.

Nokialta kommentoitiin myös tällä viikolla tehtyä Buryn valitusta, että se ei muuta tilannetta ja että yhtiön tapana on sopia lisensseistä, jotka koskevat internetiin kytkettyjä autoja eikä lisensoida yksittäisiä komponentteja. Nokia on aloittanut keskustelut autovalmistajien ja alihankkijoiden kanssa 2015.

Analyytikot ovat arvelleet, että Applen, Samsungin ja Qualcommin kaltaisten elektroniikkayritysten viime vuosien tietoliikennepatenttikiistat voivat seuraavaksi saapua autoteollisuuteen.

Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Daimler

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat