21.10.2016

No jopas, sehän on Volvon veli! Lynk lupaa uudistaa auton omistamisen

Lynk & Co 01
Lynk & Co 01

Lynk & Co haluaa aloittaa automerkkinä ilman vanhojen merkkien rasitteita, loikaten suoraan uuteen myyntimalliin ja yhteiskäyttöpalveluihin. Pinnan alta löytyy kuitenkin Volvon osaaminen.

Volvon uutena isäntänä toimiva Geely lanseerasi uuden automerkin, Lynk & Co:n, jonka tarkoituksena on tuoda ruotsalaista insinöörityötä ja digitaaliajan auton omistamista kansalaisille. Ensimmäisenä autona saapuu kuvissa esiintyvä 01, joka saapuu Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin 2018. Autot rakennetaan Kiinassa, mutta niiden suunnittelutyö tapahtu läntisessä naapurissamme Ruotsissa. Myöhemmin luvassa on ainakin neliovinen porrasperä.

Kuten jo aiemmin uumoiltiin, Lynk haluaa olla automerkki, joka pyrkii sijoittumaan ehkä hiukan Volvoa enemmän kansanautoksi. Lynkin varsinainen 'juttu' on kuitenkin hyödyntää kaikkea Volvonkin kehittämää tietotaitoa siihen, että auton omistamisesta ja käyttämisestä tulisi jatkossa vähemmän tuskaisaa.

Lynk & Co 01

Muutos alkaa jälleenmyyntiketjusta: Lynk luottaa kaupankäynnissään vahvasti verkkokauppaan ja merkin omiin myymälöihin, vapauttaen automerkin käymään kauppaa "erittäin kilpailukykyisin" hinnoin. Valmistuskustannuksia pyritään alentamaan myös varustemallilla, jossa perusmallien ja pitkien lisävarustelistojen sijaan tarjolla on vain muutama eri versio automallista muoti- ja teknologiateollisuuden tapaan. Lynk lupaa, että ostetut autot toimitetaan suoraan kuljettajalle, ja autojen huolto tapahtuu noutopalvelulla. Luvassa lienee myös joustavampi kuukausiveloitteinen leasing-malli, joka tarjoaa auton ikään kuin palveluna.

Ajoneuvoihin on myös sisäänrakennettuna yhteiskäyttöpalvelu. Auton voi antaa yhteiskäytettäväksi esimerkiksi työpäivän ajaksi ja sopivan vuokralaisen ilmaantuessa omistaja voi antaa tälle digitaalisen avaimen auton käyttöä varten. Vuokraustulot tilitetään auton omistajalle. Yhteiskäyttöpalvelulla on haluttu sekä tehostaa autojen käyttöä ja hyödyntää ni iden verkottuneisuutta että madaltaa käyttökynnystä entisestään tarjoamalla omistamisen ja leasaamisen lisäksi tuntilainoja satunnaiseen tarpeeseen.

Lynkin taustalla jylläävät verkkovoimat saapuvat Microsoftilta ja verkkokauppa Alibabalta. Mielenkiintoisesti valmistaja lupailee auton olevan myös avoimen lähdekoodin arkkitehtuurilla, joten kutsu on ojennettu uusille yhteistyökumppaneille, jotta nämä kehittäisivät uusia sovelluksia ja käyttökohteita Lynkin verkkottuneille tietojärjestelmille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvo valeasussa

Kiinassa rakennettava Lynk 01 luottaa pohjalevyltään Volvon uuteen CMA-arkkitehtuuriin, joka tullaan näkemään ruotsalaismerkin mallistossa uusien 40-sarjalaisten pohjalevynä. Lynk lainaa myös 2,0-litraisen ja 1,5-litraisen moottorin Volvolta, joskin moottoritkin rakennetaan Kiinassa lisenssillä. Myöhemmin luvassa ovat hybridi- ja sähkövoimalinjat.

Ruotsalaismerkin vaikutus näkyy muutenkin. Geelyn pääsuunnittelija Peter Horbury vastaa Lynkin autojen muotoilusta, miehen oltua aiemmin pääsuunnittelijana Fordilla ja Volvolla. Merkki lupaileekin "pohjoiseuroopplaista" viileyttä muotoiluunsa, vaikka muotokielessä onkin selkeitä vivahteita Aasiaan.

Myös Lynkin hyödyntämä digitaalisen avaimen teknologia ja mahdollisuus toimittaa paketteja suoraan autoon ovat teemoja, jotka ovat näkyneet viime vuosina Volvon kehitystyössä. Lynkin taustalla onkin Göteborgissa päämajaansa pitävä Volvon ja Geelyn yhteisyritys China Euro Vehicle Technology, CEVT, joka vastaa autojen suunnittelusta ja muotoilusta. Skandinaavista kaupunkiautoajattelua voi nähdä myös Lynkin mainostamassa ajatuksessa, että autojen tavaratilasta löytyisi kokoontaitettava polkupyörä.

Lynkin kotisivuilla voi tutustua tarkemmin yhtiön markkinointimateriaaliin, jossa pääpaino näyttäisi olevan brändiin liitetyillä mielikuvilla varsinaisen tiedon sijaan.

Lähde: Lynk, Automotive News, The Verge Kuvat: Lynk & Co

Luetuimmat