29.6.2018

Nitro Nationals: Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurinta drag race -tiimiä

Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurin drag race -tiimiä

Yhdeksän autoa ja yhdeksän kuljettajaa tekee Janne Ahosesta Euroopan suurimman drag race -tiimin vetäjän.

Mäkihyppääjänäkin tunnetun Janne Ahosen ART -tiimin (Ahonen Racing Team) Top Fuel dragster on valmiina Alastaron Nitro Nationals -EM-osakilpailuun. ART-tiimissä ajaa Ahosen lisäksi kahdeksan muuta kuljettajaa, ja yhteensä yhdeksän kuljettajan määrällä se on Euroopan suurin kiihdytysautotiimi. Suuri osa kuljettajista on nuoria tulevaisuudenlupauksia, jotka ajavat SM-sarjaa alemmissa luokissa.

Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurin drag race -tiimiä
ART-tiimiä luotsaava Janne Ahonen on tullut tunnetuksi myös mäkihypyn puolelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alle puolessa sekunnissa nollasta sataan

ART:n tehokkainta autoa luotsaa itse maesto Janne Ahonen. Top Fuelin polttoaineena käytetään nitrometaania eli käytännössä nestemäistä räjähdysainetta. Auto kiihtyy satasen vauhtiin alle puolessa sekunnissa ja neljän sekunnin kuluttua startista vauhtia on noin 500 kilometriä tunnissa.
– Moni on kysynyt, että millaista tuota 9 000-hevosvoimaista dragsteriä on ajaa. Ja onhan se tietysti aikamoista rytkettä ja rytinää. Sitä tunnetta vain on niin vaikea kuvailla. Se täytyy itse kokea, kuinka äärimmäisen hurjat voimat vaikuttavat autoon, sen runkoon ja rungon kautta auton kuljettajaan. Kisan päättyessä neljännesmailin suoran jälkeen vauhtia on 400 – 500 kilometriä tunnissa, Ahonen kommentoi.

Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurin drag race -tiimiä

Mico Ahonen isänsä jalanjäljissä

ART:n väreissä ajaa myös Jannen 17-vuotias Mico-poika, joka on isänsä tavoin kunnostautunut niin mäkihyppääjänä kuin dragster-kilpailijanakin. Täksi kaudeksi Mico Ahonen siirtyi junnudragstereista ”oikeisiin” autoihin ja luokaksi vaihtui Super Pro ET.
– Se on oveton Funny Car -tyyppinen auto, jossa kuljettaja istuu keskellä. Moottorina on vapaasti hengittävä 520-kuutiotuumainen isolohkokasi. Sellainen kahdeksan sekunnin auto, vähän allekin, kertoo Janne Ahonen poikansa uudesta kilpailuluokasta.

Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurin drag race -tiimiä

Alle 18-vuotiaille kuskeille luokassa on pieniä rajoitteita, mm. polttoaineena tulee olla bensiini eikä metanolin käyttö ole sallittua. Silti hyppäys viime kauden Modifiel Junior-ryhmästä on suuri, kun tehot kasvavat alle 100 hevosvoimasta lähes 1 000 hevosvoimaan. Micon lähes kymmenen vuoden kokemus junioriluokista on tärkeää tulevissa koitoksissa.
– Kaikki asiat tehdään samalla tavalla vaikka voimaa onkin enemmän. Niin hallintalaitteet kuin kilpailurutiinitkin ovat täsmälleen samat kuin viime vuoden kilpailukalustossa, muistuttaa Janne Ahonen.

Jokainen vanhempi varmasti jännittää, jos oma jälkikasvu hyppää ennen ajokortti-ikää lähes 1 000-hevosvoimaisen kilpurin rattiin, niin myös tässä tapauksessa.
– Kyllä isää varmasti jännittää enemmän kuin poikaa tässä tilanteessa. Onhan se kyyti teinipojalle ihan mukavaa, toteaa Janne Ahonen.

Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurin drag race -tiimiä
Mico Ahonen suhtautuu uuteen ajokkiinsa tyynesti.

Mico Ahonen suhtautuu tyynesti uuteen kilpailukalustoonsa.
– Ei se niin kummoinen ole ajaa. Liikahtaa ihan kivasti, mutta muuten se on kuin tavallinen henkilöauto.
Kauden ensimmäisessä SM-osakilpailussa tuloksena oli seitsemäs sija. Putoaminenkin tapahtui vain siitä syystä, että Mico ajoi alle oman indeksiaikansa. Loppunopeutta auto ehti kelata varttimailin matkalla noin 250 kilometriä tunnnissa.

Teoriassa Janne ja Mico Ahonen voisivat molemmat kilpailla kuninkuusluokka Top Fuelissa jo kahden vuoden kuluttua. Tuleeko niin tapahtumaan?
– Tottakai se on haaveena, että ennemmin tai myöhemmin ollaan samalla viivalla. Toivottavasti ennemmin, päättää Janne Ahonen.

Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurin drag race -tiimiä

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne Huhtala

Luetuimmat