Nissanin polttokennoratkaisu

Ajoneuvot Uutinen 19.6.2016

Nissanin polttokennoratkaisu korvaa vedyn etanolilla

Japanilaisvalmistajan uusi polttokennojärjestelmä vaihtaa grilliruuan snapsiin.

Nissan pyrkii kiertämään vetyautojen pahimman ongelman, vedyn tankkaamisen, uudella polttokennoratkaisullaan. Japanilaisvalmistajan uudentyyppinen polttokennojärjestelmä käyttää polttoaineenaan bioetanolia, josta järjestelmä kehittää polttokennojärjestelmän vaatiman vedyn itse. Lähes kaikkialta puuttuvan vetytankkausverkoston lisäksi järjestelmän etuihin kuuluu se, että korkeamman toimintalämpötilan takia etanolijärjestelmän polttokenno ei tarvitse platinan kaltaisia arvokkaita metalleja reaktion katalyytiksi.

Nissanin mukaan järjestelmä nähtäneen massatuotannossa vuoden 2020 tietämillä. Valmistajan mukaan etanolipohjainen järjestelmä on vetyjärjestelmää edullisempi myös siten, että ajoneuvo ei tarvitse hiilikuidusta rakennettavaa polttoainetankkia paineistetun vedyn säilömiseen. Etanoli ei myöskään ole yhtä syttymisherkkä aine kuin pahamaineinen vety.

Nissanin polttokennoratkaisu

Järjestelmässä polttokennon kaipaama vety luodaan bioetanolista. Lämmön ja vesihöyryn lisäksi prosessin sivutuotteena syntyy vetyautosta poiketen hiilidioksidia, mutta valmistajan mukaan hiilidioksidivaikutus kumoutuu, sillä bioetanolin valmistuksessa käytettävät kasvit sitovat hiilidioksidin itseensä kasvuvaiheessa. Käytettävä bioetanoli voi myös sisältää jopa 55 prosenttia vettä, jolloin kuluja voidaan leikata entisestään.

Myös järjestelmän lämmönhallinta on tällä hetkellä kehittämisen kohteena. Rajut lämmönvaihtelut kylmän ja lämpimän välillä aiheuttavat luotettavuusongelmia. Korkeita lämpötiloja vaativa prosessi aiheuttaa myös sen, että auton toiminta on nihkeää etanolijärjestelmän lämmetessä.

Bioetanolilla toimivan polttokennoauton toimintasäteen lupaillaan olevan verrattavissa bensiiniautoon. Arkikäytössä itse ajoneuvo puolestaan vastaa muita sähköautoja, joten kulun pitäisi olla hiljaista ja vaivatonta.

Nissanin mukaan kyseessä on erittäin käyttökelpoinen vaihtoehto jo perinteikkääksi koetulle vetyautolle. Japanilaisvalmistaja ei kuitenkaan aio keskeyttää tavanomaisiin vetyjärjestelmiin kohdistuvaa tutkimustyötään, jota se tekee yhteistyökumppaneidensa Daimlerin ja Fordin kanssa.

Lähde: Automotive News, Nissan Kuvat: Nissan

Katso myös:

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat