Ajoneuvot Koeajo Vuoden Auto Suomessa 2015 28.10.2014

Koeajo: Nissan X-Trail

Vanhan X-Trailin kaltaista vetojuhtaa etsivä pettyy, mutta muita sutjakka kaupunkimaasturi viehättänee sitäkin enemmän. Hyvää: tilava viidelle, mukavuus, varustelu, taloudellisuus. Huonoa: ahdas seitsemälle, hento alavääntö, tehokkaamman dieselin puute.

Siinä missä vanha Nissan X-Trail viihtyi metsäpoluilla ja mutakuopissa, uusi malli tuntuu sopivan kaupunkiviidakkoon.

Nissan jatkaa mallistonsa viilaamista crossover-suuntaan: kulmikas maasturimaisuus vaihtuu menevämpiin linjoihin. Rajanveto tila-autoihin ja farmareihin hämärtyy. Tätä tukee myös etuvetoversioiden lisääntyminen nelivetojen rinnalla.

X-Trail on rakennettu Qashqain perusrakenteelle ja korvaa mallistosta pois jäävän Qashqai +2:n. Nyt X-Trail on viitisen tonnia vastaavaa Qashqaita kalliimpi.

Myös seitsenpaikkaisena

Uusi X-Trail on ulkomitoiltaan kutakuinkin ennallaan. Seitsenpaikkaiset kilpailijat ovat harvassa. Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe ja Kia Sorento ovat hyvin samankokoisia.

Lisävarusteena saa kaksi lisäpaikkaa. Näihin ulkomittoihin ei mikään valmistaja ole onnistunut loihtimaan kunnon tiloja seitsemälle. Niin mitoituksensa kuin sisäänkäyntinsäkin puolesta takimmaisin rivi sopii vain lapsille.

Keskimmäisen rivin istuinta voi säätää pituussuunnassa ja myös selkänojan kallistuksesta voi tinkiä takimmaisen rivin hyväksi. Lattiatasoon taittuva istuin lisää monikäyttöisyyttä. Seitsemän istuinta käytössä tavaratila jää niukaksi, mutta viidelle tavaroineen tilaa on hulppeasti.

Aluksi vain dieselinä

Ainoa moottorivaihtoehto on 1,6-litrainen diesel. Siinä on saman verran tehoa ja vääntöä kuin vanhan mallin kaksilitraisessa, mutta litran nuukempana.

Vaikka Renaultilta peräisin olevaa dieseliä on kehuttu Qashqain nokalla pirteäksi, painavampi X-Trail nelivetoisena ja vähänkään isommalla kuormalla tuntuu hengettömältä.

Vetopainoksi luvataan 2 000 kiloa, mutta tuskin tästä karavaanarien suosikkia tulee. Ensi vuonna tuleva 1,6-bensiiniturbokaan ei muuttane tilannetta.

Tähän asti X-Trail on aina ollut nelivetoinen, mutta uudessa mallissa etuvetoversion uskotaan houkuttavan yli puolta ostajista. Vetotavan lisäksi on mahdollista valita kuusivaihteisen manuaalivaihteiston ja portaattoman X-tronic-automaatin välillä.

Nelivedon lisähinta on alle 4 000 euroa ja automaatista pitää pulittaa pari tuhatta euroa. Molempia ei saa, neliveto on aina manuaali. Tehokkaamman dieselnelivetoautomaatin poisjättämisellä Nissan antaa etumatkaa kilpailijoille. Kuuden litran tietämille asettuva kulutus on kokoluokan parhaimmistoa.

Tuttu kuskin paikka

Selvimmin sukulaisuus Qashqaihin paljastuu identtisestä kojelaudasta. Kehut vaimeasta ajomelusta ja luontevasta istuma-asennosta täsmäävät. Ohjaus on kevyt ja tarkkuudeltaan näppärä, mutta samalla tunnoltaan ohut reippaammassa kurvailussa.

Varustetasot ovat muista Nissaneista tutut Visia, Acenta, Tekna ja Business 360. Kaksi edullisempaa sisältävät jo kaikki tavanomaiset varusteet, mutta kaksi ylellisempää varustelua erottavat Nissanin kilpailijoista uusilla Safety Shield -turvallisuusteknologioilla.

Kosketusnäyttö, internet-yhteydet, 360 asteen kameranäkymä, kuskin vireydenvalvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaukovalojen automaattinen vaihto, peräänajovaroitin hätäjarrutuksella, kaistavahti ja liikkuvien kohteiden tunnistus löytyvät usealta kilpailijaltakin, mutta niiden kohtuullinen hinnoittelu tuo ne kaikkien ulottuville.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat