Nissan Vmotion 2.0 – alla kauniin kuoren konseptihaaveet tunnen
Nissan Vmotion 2.0 on autonomian ja päästöttömän autoilun ympärille rakennettu muotoilututkielma.
Detroitin kansainvälisen autonäyttelyn konseptirummutukseen mahtui myös Nissanin näkemys tulevasta. Nissan Vmotion 2.0 on valmistajan näkemys tulevaisuuden muotokielestä ja matkustamokeskeisyydestä. Auto on valmistajan mukaan suunnattu ”kiireisille ammattilaisille”.
Näyttävän ulkomuodon takana on Nissanin tämän hetken mallistosta tuttu V-motion-keulamuotoilu, joka on viety konseptiautossa äärimmilleen. Samalla keulamuoto on tuotu osaksi korin muotoa ja samaa tyyliä on jatkettu myös kylkien ja ovien designissa. Nissanin keulamerkin ja takadiffuusorin valaistuksesta voi puolestaan päätellä milloin auto on autonomisessa ProPILOT-ajotilassa.
Trendin mukaisesti Nissan haaveilee niin sanotusta ”leijuvasta katosta”, jossa mustat hiilikuitupalkit häivyttävät lasikaton A- ja C-pilarin muodostamaan kaarevaan linjaan. Akseliväliä on venytetty 2,85 metriin matkustamotilojen maksimoimiseksi. 4,86 metriä pitkän konseptiauton väriksi on haettu satiiniharmaa, josta loistavat kuparisävyt läpi.
– Kupari on nouseva väritrendi monilla aloilla muodista tuote- ja sisustussuunnitteluun. Halusimme tuoda kuparin sävyjä ja vihjeitä sekoittaen sen muun muassa satiiniharmaa ja kromiin, linjasi Nissanin luovuusjohtaja Shiro Nakamura.
Konseptiautotrendejä noudattaen vastakkain aukeavat ovet paljastavat avaran B-pilarittoman matkustamotilan. Nissanin mukaan kojelauta jatkaa ’liukuvan siiven’ muototeemaa, joka yhdistää mittariston ja viihdejärjestelmän näytön yhdeksi suureksi näyttöalueeksi. Takamatkustajille on puolestaan pienempi hallintanäyttö siltamaisesti kohoavassa keskitunnelissa. Nissanin minimalistiset hallintalaitteet näyttävät ihastuttavan siistityiltä.
Aulamaiset istuimet on verhoiltu pehmeällä nahalla ja erikoisella langattomalla tikkauksella. Katkaistulta vaikuttavan ohjauspyörän ideana on taata parempi näkyvyys mittaristoon ja viihdejärjestelmän näyttöön. Osiltaan tausta-ajatuksena on se, että ajoneuvo viettää merkittäviä aikoja ProPilot-autonomiatilassa osana Nissan Intelligent Mobility -ratkaisua. Lattiaverhoiluun ja oviin on puolestaan käytetty näyttävää seeprapuuta.
Vmotion 2.0:n istuimista kannattaa huomioida myös Bossin UltraNearfield-kaiuttimet, joiden äänenkohdistustekniikalla parannetaan kuljettajan tarkkaavaisuutta. Tarkoituksena on luoda 360°-asteen äänikenttä kuljettajan ympärille, jossa eri äänet erottaa selvästi ja yhtäaikaisesti.
Nissan ei kerro Vmotion 2.0:lle sen suurempia jatkosuunnitelmia, mutta ehkä tämä on yhtiön tapa vihjailla esimerkiksi tulevaisuuden Maximan tyylistä radikaalisti uudistuneen Lexus LS:n hengessä.
Lähde ja kuvat: Nissan