14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Note Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo Nissan Noten ensimmäinen sukupolvi oli huippujärkevä perheauto. Nyt muotoilu vielä lisää sen haluttavuutta. Hyvää: runsaat tilat, alhainen kulutus, runsas varustelu. Huonoa: ohituskiihtyvyys, köykäinen ohjaustunto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkästä aikaa vähän tavallisempi uutuus Nissanilta Nissanilla on viime vuosina ollut niin kiire rakentaa menestykseksi osoittautuneita katumaastureitaan, että tavallisemmat henkilömallit ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Nyt uudistumisvuorossa on pieni tila-auto Note, sen ensimmäinen sukupolvi on ollut myynnissä jo seitsemän vuotta. Uusi malli on ollut jo tovin myynnissä Japanissa ja USA:ssa, nyt esiteltävät Euroopassa myytävät mallit valmistetaan Englannissa. Edullinen hinta Nissanin mallistossa Note on ikään kuin Micran tila-autoversio. Yhtäläisyyksiä tosin löytyy vain perusrakenteesta, ei niinkään ulkomuodosta. Note on Nissan-malliston järkevin vaihtoehto, tilaa yhtä paljon kuin Qashqaissa, mutta mahdutettuna Juken ulkomittoihin. Kerrankin uutuutta voi kehua myös edulliseksi. Noten hinnat alkavat hieman yli 15 000 eurosta, joka on kertaluokkaa muita pikkutila-autoja vähemmän ja vain 2 500 euroa Micraa enemmän. Tila-automaisuuden sijaan uusi sutjakampi Note lähestyy olemukseltaan valtavirtaa eli viisiovisia pystyperiä. Yhtä edullisesti ei kuitenkaan saa mitään C-segmentin perheautoakaan. Note on hintaansa nähden erinomaisesti varusteltu. Jo perusmalli Visiaan kuuluu vakionopeudensäädin, ilmastointi ja sammutusautomatiikka. Kallein taso Tekna tuo jopa uusia turvavarusteita pikkuautoluokkaan. Keskimmäinen Acenta tasapainoilee niiden välissä ja houkuttelee varmaankin suurinta osaa ostajista. Lisävarusteet ja varustepaketit ovat edullisia, esimerkiksi lasikaton hinta on vain 300 euroa. Runsaasti tilaa Uusi Note on mitoiltaan kutakuinkin entisellään. Siinä missä pituutta on pari senttiä lisää, korkeudesta on hävinnyt saman verran. Menevämpi muotoilu ei ole kuitenkaan nipistänyt tiloja. Sisätilat ovat edelleen Noten parasta antia, kompaktit ulkomitat on hyödynnetty tehokkaasti. Takamatkustajilla on hulppeasti jalkatilaa. Lisäksi nyt myös kuljettajan oloihin on saatu parannusta paremman ajoasennon myötä, toivomuslistalle on jätetty vielä ratin etäisyyssäätö ja tuhdimmat sivuttaistuet istuimiin. Ryhdikäs ajoasento ja suuret ikkunapinnat tekevät ulkomittojen arvioinnista helppoa. Kevytkäyttöisyys ja voimalinjan sujuvuus täydentävät ajon helppoutta kaupungin vilinässä. Tavaratilaa on jo perusmuodossaan riittävästi, selkänoja kaadettuna pohjaan jää kynnys. Muunneltavuutta voi parantaa lisävarusteena saatavalla kahdelle eri korkeudelle aseteltavalla pohjalevyllä ja pituussuunnassa säädettävällä takapenkillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia turvavarusteita Elektroniikka ja kameratekniikka halpenee tuoden uudet avustimet tarjolle yhä pienempiin autoihin. Note tuo niitä nyt valinnaiseksi myös pieniin perheautoihin. Jo aikaisemmin Nissan Qashqaissa esitelty 360 asteen kamerajärjestelmä rakentaa neljän kameran avulla lintuperspektiivikuvan auton ympäriltä kojelaudan näyttöön. Tutun peruutuskameran lisäksi kamerat ovat sivupeilien alla ja etusäleikössä. Kylkikolhut vähenevät maastossa ja parkkihalleissa. Samoja kameroita käytetään auton mittojen hahmottamisen lisäksi turvaominaisuuksiin, joita Nissan kutsuu Safety shieldiksi. Kuljettajaa varoitetaan varoitusvalolla ja -äänellä, jos hän ajautuu pois kaistaltaan, yrittää vaihtaa kaistaa toisen eteen tai jos liikkuva kohde kuten lapsi lähestyy autoa takaa tai takaviistosta. Erikoisena yksityiskohtana Nissanin kaistavaroitin käyttää etukameran sijasta takakameraa. Takakameran puhtaudesta pitää huolta automaattinen puhdistustoiminto, joka jopa kuivaa linssin pesun jälkeen paineilmalla. Pihit moottorit Noten 1,2-litraiset kolmisylinteriset bensamoottorit ovat tuttuja Micran nokalta. Nyt myynti alkaa 80 hevosvoiman ahtamattomalla peruskoneella. Se on omiaan kaupungissa, mutta puurtaa kokoisekseen yllättävän sitkeästi myös maantiellä. Ohituksiin potkua kaipaavan tai muutoin paljon maantiellä aikaa viettävän on odotettava vuoden vaihteessa tulevaa mekaanisesti ahdettua versiota (DIG-S 98 hv). Se on huomattavasti vaivattomampi ja selkeästi myös poistuvaa 1,4-litraista ripeämpi. Kolmisylinteristen röpisevä ääni on tunnistettavissa alakierroksilla, mutta on melutasoltaan alhainen vielä moottoritielläkin. Paremman aerodynamiikan, keventyneen painon ja sammutusautomatiikan ansiosta kulutuslukemat ovat laskeneet selkeästi. Bensamoottorit ovat niin nuukia, että dieselvaihtoehto jäänee harvinaiseksi. Ajoa yhtä soittoa! Vaikka tuttua 1,5-litraista dieselmoottoriakin on viilattu taloudellisemmaksi, ei dieseliin satsaaminen kannata ainakaan talousmielessä. Dieselveron ja kolmen tonnin hinnaneron kuittaamiseksi Notella pitäisi ajaa yhtä soittoa. Ja aivan niin erinomainen ajettava tai mukava Note ei sentään ole. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Note 1.2 Acenta Hinta alkaen 15 289 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 179 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 198 cm³, bensiinirivimoottori, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 59 kW (80 hv), 6000 r/min Vääntö 110 Nm (4000 r/min) Vääntö 110 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,7 s Huippunopeus 168 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4100 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 295 l Omamassa: 1036 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku