23.5.2014

Koeajo: Nissan Juke

Jukessa yhdistyvät persoonallisuus, ajo-ominaisuudet ja käyttömukavuus. Hyvää: Persoonallisuus, ajettavuus. Huonoa: Pienet takatilat.

Pirteä Juke on edennyt kasvojen kohotukseen.

Juke nostaa hymyn huulille. Mielipiteitä jakava ulkonäkö kääntyy omissa silmissäni positiiviseksi persoonallisuudeksi.

Lysti ei rajoitu ulkonäköön. Juke vastaa odotuksiin napakalla ajettavuudellaan.

Kasvojenkohotuksessa tärkein uutinen on uudistunut ulkonäkö. Puskureiden ja ajovalojen muotoilulla on saavutettu lisää vahvaa persoonaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väreillä ilottelua

Väreissä on kolme uutta vaihtoehtoa, joista metallinhohtokeltainen on omistettu pelkästään Jukelle. Värejä voi lisäksi entiseen tapaan personoida. Perusväreihin on valittavissa useita somistevärejä.

Sisätilojen yksilöinti on sekin ollut aiemmin mahdollista. Uutta on se, että somisteväritys ulottuu myös istuinten ompeleisiin ja ohjauspyörän punoksiin.

Hauska ajettava

Ajettavuudessa ei ole tapahtunut suuria mullistuksia. Ohjaus on vahvasti tehostettu, mutta tuntuma sopii käteen. Alusta ei edelleenkään herätä suuria tunteita puolesta tai vastaan.

Auto on näppärä ja ketterä. Koeajamme pikkudiesel jäänee Suomessa myynnillisesti bensiinimoottoreiden jalkoihin. Näin on käynyt ainakin edeltäjälle.

Se on tavallaan sääli, sillä vääntävä diesel sopii hyvin ketterän auton luonteeseen. Hyvä alavääntö palvelee reipasta olemusta.

Pienen dieselin vetoalue on lyhyehkö, mutta onneksi napakan kuusiportaisen vaihteiston toiminta on esimerkillisen täsmällistä.

Runsaasti moottorivaihtoehtoja

Mallivalikoima on selkeä. Bensiinipuolella tarjolla ovat 1,2- ja 1,6-litraiset turbomoottorit sekä 1,6-litrainen vapaasti hengittävä. Näistä 1,2 DIG-T on uusi Jukessa.

Mojova 1,6 DIG-T tarjoaa peräti 190 hevosvoimaa (140 kW). Voimamoottorin pariksi on saatavana myös neliveto. Muut moottorit tarjotaan etuvetoiseen malliin.

Lisämausteena etuvetoisiin on tarjolla portaaton CVT-vaihteisto. Sen saa 1,6-litraisen ahtamattoman moottorin kaveriksi.

Tarkemmat varustevaihtoehdot ja hinnat saadaan Suomen osalta selville kesän kuluessa. Ensimmäiset autot saapuvat maahamme elokuussa.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Nissan Juke 1.5

Hinta

Ei tiedossa

Moottori

Dieselmoottori edessä poikittain, turboahdin, etuveto, iskutilavuus 1 461 cm³.

Teho

81 kW (110 hv), 4000 r/min

Vääntö

260 Nm (1750-2500 r/min)

Vääntö

260 Nm (1750-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,2 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

4,6 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

104 g/km

Mitat

pituus 4135 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2530 mm
Tavaratila: 345-1189 l
Omamassa: 1305 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 250 kg.

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat