15.6.2018 Ajoneuvot Nissan harkitsee ePoweria Eurooppaan: erikoinen hybridi kannattaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin ePower-sarjahybridi on erikoinen, mutta Japanin myyntiluvut kertovat voimalinjan kannattavan. Seuraavana askeleena on tutkia, soveltuisiko voimalinja myös eurooppalaiseen ajotapaan. Nissan esitteli erikoisen ePower-hybridivoimalinjansa Notessa Japanin markkinoille vuonna 2016. Sarjahybridissä auton liikuttamisesta vastaa sähkömoottori, mutta sen tarvitsema sähkö tulee välivarastona toimivalta akulta, joka puolestaan saa sähkön 1,4-litraisen polttomoottorigeneraattorin tuottamana. Nissanin ratkaisu eroaa kuitenkin esimerkiksi BMW i3:n Range extender -versioista siinä, että ePoweria ei voi ladata ulkopuolelta esimerkiksi latausasemaa käyttäen. Sähköinen voimalinja saa käyttövoimansa vain ja ainoastaan tankattavasta bensiinistä. Hiukan absurdilta kuulostava voimalinjaratkaisu on kuitenkin ollut Nissanille kannattava ja suosiota onkin kuvailtu suorastaan "yllättäväksi". Japanin suosituimmaksi autoksi viime vuonna noussut Note varustettiin peräti seitsemän kertaa kymmenestä ePower-voimalinjalla. Nyt Nissan harkitseekin ePowerin tuomista Yhdysvaltain ja Euroopan markkina-alueille tukemaan sen sähköistymistä täyssähköisen Leafin ohella. – Voimme tehdä 48 voltin kevythybridin tai voimme tehdä ladattavan hybridin, mutta mielenkiintoisinta tällä hetkellä on ePowerilla saavuttamamme menestys, linjasi Euroopan Nissanin tuotesuunnittelusta vastaava Ponz Pandikuthira. – EPower tuottaa Japanissa enemmän rahaa kuin Note tuotti ennen ePoweria. Se on mittakaavaseikka. Siksi tähän teknologiaan täytyy investoida, että voimme tuoda sen Japanin ulkopuolelle. Yhtiö testaa ePoweria parhaillaan Eurooppaa varten Britannian tuotekehityskeskuksessaan, mutta tekniikka soveltuu sellaisenaan huonosti eurooppalaisille ajotavoille. Suuremmat keskinopeudet ovat ongelma järjestelmän tehokkuudelle nykymuodossaan ja haasteeksi muodostuu moottorin kyky ladata akkua. – Japanilainen ajotyyli palkitsee ePowerin. Se on äärimmäisen bensapihi kaupunkialueilla, sillä silloin 1,4-litrainen bensiinimoottori toimii taloudellisimmillaan, Pandikuthira kiteytti. Vaikeuksista huolimatta tekniikan arvioidaan olevan 10-15% taloudellisempia kuin dieseleiden uudella WLTP-kulutussyklillä mitattuna. Erikoinen hybridiratkaisu on kuitenkin herkempi hinnoittelulle ja esimerkiksi valtioiden hybridejä koskeville verohelpotuksille. Nissanille ePower on edullisempi kuin esimerkiksi Toyotan hybriditekniikka, sillä ePowerissa polttomoottoria ei yhdistetä fyysisesti voimalinjaan. Toisaalta uhkana ovat vieläkin edullisemmat kevythybridit. – EPower on selvästi edullisempi toteuttaa kuin ladattava hybridi, sillä siinä ei ole ylimääräisiä kuluja eikä 400 kilogramman akustoa. Se on hieno siirtymävaiheen tekniikka ja me olemme sen kärjessä, Pandikuthira kommentoi. Noten jälkeen ePoweria on nähty jo isommassa Serena-tila-autossa ja analytiikkayhtiö LMC Automotive arvioi, että seuraavaksi ePower löytäisi tiensä Nissan Jukeen. Yhtiö tutkii myös 2,4-litraiseen moottoriin perustuvaa suurempaa ePower-laitteistoa Altima-sedanissa. Japanilaisvalmistaja arvioi, että ePoweria nähdään Yhdysvalloissa todennäköisesti vaihtoehtona malliston yläpään malleissa sekä osana Infinitin sähköistymistä 2021. Lähde: Automotive News Kuvat: Nissan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku