Nissan harkitsee e-Power-hybridejä myös Japanin ulkopuolelle
Nissan e-Power on kohonnut myyntihitiksi Japanissa, joten akkuja saatetaan ladata bensiinillä täälläkin.
Nissan esitteli marraskuussa e-Power-hybriditekniikan Japanissa myytävään Noteen. Nyt yllättäväksi myyntimenestykseksi kotimaassaan kohonnutta voimalinjaa harkitaan myös muualle.
Nissan haastaa Toyota Priuksen aseman hybridikuumeisessa Japanissa e-Power-voimalinjallaan, jonka perusteet ovat tutut esimerkiksi Opel Amperasta. 1,2-litraista 3-sylinteristä bensiinimoottoria käytetään vain akkujen lataamiseen. Erikoiseksi Nissan e-Powerin tekee se, että sitä ei myöskään voi ladata sähköpistokkeesta. Kyseessä todella on sähköauto, joka toimii ainoastaan bensiinillä.
Nissanin mukaan ratkaisu säästää polttoainetta, sillä bensiinimoottori voi toimia aina optimaalisella kierrosalueella sähkön tuottamiseksi, eikä sen tarvitse kiihdytellä ja hidastella auton liikkeiden mukana. Valmistajan mukaan hybridi-Note viekin vain 3,05 litraa per 100 km japanilaisella kulutussyklillä mitattuna. Vertailun vuoksi ladattava Prius PHV saavuttaa Japanissa 2,69 l/100 km ja tavallinen Prius 2,45 l/100 km.
– Tämä on tekniikkaa, joka selkeästi sopisi Japanin ulkopuolelle avainmarkkinoillemme. Harkitsemme sähköistämisen edistämistä, emme vain täyssähköautoilla, vaan myös tällä e-Power-teknologialla, linjasi Nissanin maailmanlaajuisesta myynnistä ja markkinoinnista vastaava Daniele Schillaci Shanghain autonäyttelyn yhteydessä.
Schillac oli kuitenkin vaitonainen mahdollisista kansainvälistymissuunnitelmista, uskoen kuitenkin tekniikan puhuvan puolestaan Japanin ulkopuolellakin.
– Kun teknologia on suosittua, meille on luontaista etsiä sille jotain hiukan lisää.
Lähde: Automotive News Kuvat: Nissan