Ajoneuvot | Uutinen | 12.4.2017

Nimi on enne: BMW 5-sarjalle täydet tähdet Euro NCAP:issa

Huhtikuun testituloksissa arvioitiin BMW 5-sarjan ja Fiat Doblòn tila-autoversion turvallisuutta.

Jaa artikkeli

Huhtikuun Euro NCAP -törmäystestituloksissa oli vain kaksi automallia. BMW 5-sarja sai nimensä asettamien odotusten mukaisesti täydet 5 tähteä, markkinoiltamme puuttuvan Fiat Doblòn Combi-tila-automallin jäädessä 3 tähteen.

BMW 5-sarja *****

BMW 5-sarja Euro NCAP 2017 G30

BMW:n uusi G30-sukupolven 5-sarja ei petä törmäystestituloksissa. Erityistä kiitosta auto sai lastenistuinten asennuksessa ja pienemmille matkustajille tarjotussa suojassa. Myös jalankulkijoiden osalta tilanne oli hyvä, kiitos aktiivisen konepellin ja hyvän puskurisuunnittelun, poikkeuksena etumaskin yläreuna, joka antaa huonon suojan lantiolle.

Perinteisissä etutörmäystesteissä 5-sarja pärjäsi hyvin, joskin takamatkustajan rintakehä ja kuljettajan niska joutuivat koville. Suurin kauneusvirhe törmäystestituloksissa kohdistui kuitenkin kuljettajan polvi- ja reisialueen suojaan. Syynä oli osittaisessa etutörmäyskokeessa havaittu myöhäinen polvialueen turvatyynyn laukeaminen, joka oli valmistajan mukaan yksittäinen poikkeama, mutta johti pisteiden rokotukseen molemmissa etutörmäyskokeissa.

Pisteitä nostivat myös 5-sarjan turvallisuusvarusteet, joista tärkeimpänä mainittakoon hyvin toimiva automaattinen hätäjarrutusavustin.

Osa-alueittain jaoteltuna BMW:n tarjoama törmäysturva aikuisille oli 91% maksimista, lasten osalta 85%, jalankulkijoiden osalta 81% ja turvavarusteiden osalta 59%.

Fiat Doblò (Combi) ***

Fiat Doblò Combi Euro NCAP 2017

Kuukauden toisena testiautona oli Fiatin toisen sukupolven Doblò viisipaikkaisena Combi-tila-autoversiona. Suomessa Doblò on tuttu lähinnä pakettiautoversiona.

Doblòn facelift tapahtui vuonna 2015 ja iäkkään automallin testitulokset eivät ole loisteliasta luettavaa. Etutörmäyksessä auto suojaa takamatkustajan rintakehää huonosti rajusti painautuvasta turvavyöstä johtuen, ja myös takapenkin niskatuki jättää runsaasti toivomisen varaa peräänajotilanteessa. Kuljettajan airbagin toiminta aiheutti Doblòlle pistementyksiä, sillä riittämättömän paineen vuoksi kuljettajan pää osui turvatyynystä huolimatta ohjauspyörään. Sivutörmäyksessä auto pärjää kuitenkin erinomaisesti. Aikuisten törmäysturvallisuudesta Doblò sai 75% maksimipisteistä.

Lastenistuinten ja pienempien matkustajien suojan osalta kannattaa olla tarkkana, sillä Doblò asettaa paljon rajoituksia lastenistuinten kiinnitysmekanismeille ja sijoittelulle. Parantamisen varaa jäi jälleen erityisesti etutörmäystestien osalta, sivutörmäysten hoituessa mallikkaasti. Lasten ja lastenistuinten osalta malli jäi 46%:iin maksimipisteistä.

Doblòn ikä näkyy myös jalankulkijaosiossa. Tuulilasin alareuna sekä A-pilarit noteerattiin huonoina kohtina onnettomuuden kannalta, mutta puskureiden, etumaskin yläreunan ja konepellin osalta Fiat selvitti tilanteen hyvin. Pisteitä kertyi 57% maksimisaaliista.

Turvavarusteiden osalta Dobló keräsi vain 25% pisteistä, sillä vanhempana automallina se on varustettu Euro NCAP:in arvottamista turvavarusteista vain turvavyömuistuttimella.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW