4.11.2016 Ajoneuvot Nimi on ennalta: Audin täyssähköinen tulee olemaan katumaasturi E-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi E-tron nähtiin konseptina jo viime vuonna, mutta mallin ilmestyminen tuotantoon 2018 alkaa vaikuttaa todennäköisemmältä. Vaikka Volkswagen-ryhmän sähkövallankumous on kulminoitunut voimakkaasti juuri emomerkkiin, oli vain ajan kysymys, milloin Audi lähtee sähköistymisen tielle. Merkki on jo useamman kerran kiusoitellut sähkösuunnitelmiaan "Audi e-tron conceptilla", mutta nyt pääjohtaja Rupert Stadler on paljastanut brittiläiselle Autocarille, että vuonna 2018 nähtävä E-tron tulee todellakin olemaan Audin ensimmäinen täyssähköinen. Samalla katumaasturin nimeksi vahvistui Audi E-tron. Q-mallistosta poikkeamisen takaa löytyvät perinteet: Audi toivoo E-tronin muodostuvan samanlaiseksi myyntivaltiksi kuin yksittäisestä mallista käynnistyneen Quattro-vallankumouksen. Myöhemmin nimi voitaisiin siis liittää osaksi muita mallinimiä, joskin E-tron on jo entuudestaan tuttu muun muassa Audi A3 Sportbackistä ja Audi R18 -kilpurista. Vuoteen 2020 mennessä tavoitteena olisi saada mallistoon yhteensä kolme täyssähköistä ajoneuvoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Konseptista tuotantoon vuonna 2018 Vuonna 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Audi E-tron on siis merkin aikeiden mukaan tulossa tuotantoon vuonna 2018. Audi lupailee crossoverilleen melkoisia suoritusarvoja: 500 kilometrin toimintamatka 95 kilowattitunnin akustolla, 0–100 km/h 4,6 sekunnissa kiitos kolmen sähkömoottorin, joiden huipputeho on 370 kilowattia (496 hevosvoimaa) ja käytössä olevan 800 newtonmetrin väännön. Etuakselin voimantuotosta vastaa yksinäinen sähkömoottori, taka-akselin saadessa moottorin per rengas. Sähköauto tyhjällä akulla on kuitenkin vain komea koppi, joten Audin suunnitelmissa hyödynnetään useampaa latausteknologiaa. CCS-latausjärjestelmän avulla E-troniin voisi ladata yli 400 kilometriä toimintamatkaa puolessa tunnissa, mikäli käytössä on 150 kWh latauspiste. Audin visioissa E-tron saattaisi myös pysäköidä itsensä ja suosia induktiivisia latauslevyjä langatonta lataamista ajatellen. Ja mikäli ulkona vallitsee omituinen valoilmiö, E-tronin katto on suuri aurinkopaneeli, josta saadaan parhaimmillaan 320 watin huipputeho lataamista varten. Konseptiauton mitat ovat 4,88 metriä pituutta, 1,93 metriä leveyttä ja crossoverille maltilliset 1,54 metriä korkeutta. Audin mukaan luvassa olisi myös katumaastureiden uusi ennätys ilmanvastuksen saralla, kertoimen ollessa vain 0,25. Aika näyttää miten lähelle saksalaismerkki pääsee konseptinsa asettamia vaatimuksia, mutta aikomukset ovat kovat. Lähde: Audi, Autocar Kuvat: Audi Katso myös: Volkswagen I.D. on tulevaisuuden sähkö-Golf Diesel-Cupran paluu ja sähköautoja 2019 – Seat suunnittelee tulevaa Volkswagen ja Audi leikkaavat kuluja entistä kovemmalla kädellä Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?