4.11.2016

Nimi on ennalta: Audin täyssähköinen tulee olemaan katumaasturi E-tron

Audi E-tron

Audi E-tron nähtiin konseptina jo viime vuonna, mutta mallin ilmestyminen tuotantoon 2018 alkaa vaikuttaa todennäköisemmältä.

Vaikka Volkswagen-ryhmän sähkövallankumous on kulminoitunut voimakkaasti juuri emomerkkiin, oli vain ajan kysymys, milloin Audi lähtee sähköistymisen tielle. Merkki on jo useamman kerran kiusoitellut sähkösuunnitelmiaan "Audi e-tron conceptilla", mutta nyt pääjohtaja Rupert Stadler on paljastanut brittiläiselle Autocarille, että vuonna 2018 nähtävä E-tron tulee todellakin olemaan Audin ensimmäinen täyssähköinen.

Samalla katumaasturin nimeksi vahvistui Audi E-tron. Q-mallistosta poikkeamisen takaa löytyvät perinteet: Audi toivoo E-tronin muodostuvan samanlaiseksi myyntivaltiksi kuin yksittäisestä mallista käynnistyneen Quattro-vallankumouksen. Myöhemmin nimi voitaisiin siis liittää osaksi muita mallinimiä, joskin E-tron on jo entuudestaan tuttu muun muassa Audi A3 Sportbackistä ja Audi R18 -kilpurista. Vuoteen 2020 mennessä tavoitteena olisi saada mallistoon yhteensä kolme täyssähköistä ajoneuvoa.

Audi E-tron

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konseptista tuotantoon vuonna 2018

Vuonna 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Audi E-tron on siis merkin aikeiden mukaan tulossa tuotantoon vuonna 2018. Audi lupailee crossoverilleen melkoisia suoritusarvoja: 500 kilometrin toimintamatka 95 kilowattitunnin akustolla, 0–100 km/h 4,6 sekunnissa kiitos kolmen sähkömoottorin, joiden huipputeho on 370 kilowattia (496 hevosvoimaa) ja käytössä olevan 800 newtonmetrin väännön. Etuakselin voimantuotosta vastaa yksinäinen sähkömoottori, taka-akselin saadessa moottorin per rengas.

Audi E-tron

Sähköauto tyhjällä akulla on kuitenkin vain komea koppi, joten Audin suunnitelmissa hyödynnetään useampaa latausteknologiaa. CCS-latausjärjestelmän avulla E-troniin voisi ladata yli 400 kilometriä toimintamatkaa puolessa tunnissa, mikäli käytössä on 150 kWh latauspiste. Audin visioissa E-tron saattaisi myös pysäköidä itsensä ja suosia induktiivisia latauslevyjä langatonta lataamista ajatellen.

Ja mikäli ulkona vallitsee omituinen valoilmiö, E-tronin katto on suuri aurinkopaneeli, josta saadaan parhaimmillaan 320 watin huipputeho lataamista varten. Konseptiauton mitat ovat 4,88 metriä pituutta, 1,93 metriä leveyttä ja crossoverille maltilliset 1,54 metriä korkeutta. Audin mukaan luvassa olisi myös katumaastureiden uusi ennätys ilmanvastuksen saralla, kertoimen ollessa vain 0,25.

Aika näyttää miten lähelle saksalaismerkki pääsee konseptinsa asettamia vaatimuksia, mutta aikomukset ovat kovat.

Lähde: Audi, Autocar Kuvat: Audi

Katso myös:

Luetuimmat