5.11.2017

Niken – Yamaha venyttää moottoripyörän määritelmää

Yamaha Niken

Perinteinen moottoripyörän runko, moottori ja takahaarukka, mutta edessä kaksi pyörää rinnakkain. Silti se kallistuu perinteisen moottoripyörän tapaan.

Yamaha on esitellyt uuden Niken-mallin, jota se kutsuu ”kallistuvaksi monipyöräiseksi”. Japanilaisvalmistaja luokittelee sen LMW:ksi, mikä tulee englanninkielisestä määritelmästä Leaning Multi-Wheeler.

Yamaha Niken

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmas pyörä ei lisää leveyttä

Yksityiskohtaisia teknisiä tietoja Yamaha ei ole vielä julkaissut, lukuunottamatta moottorista kertovaa mainintaa ”suuren iskutilavuuden omaava kolmisylinterinen rivimoottori”. Ainoa tämän konstruktion moottori Yamahan tuotepaletissa on MT-09:n 847-kuutioinen ja 115-hevosvoimainen kone, eikä ole syytä olettaa että Yamaha olisi kehittänyt kokonaan uutta moottoria Nikeniin.

Yamaha Niken

Keulalla on kaksi 15-tuumaista pyörää rinnakkain. Molempien kiinnitys on automaisesti toispuoleinen, ja lisäksi molemmille etupyörille on kaksi USD-teleskooppihaarukkaa. Teleskooppien yläpää on kiinnitetty nivelöityyn vaakarakenteeseen, joka mahdollistaa ajoneuvon normaalin kallistelun kaarteissa perinteisen moottoripyörän tapaan. Etujarruina on normaali kahden jarrulevyn ja jarrusatulan yhdistelmä, eli tässä tapauksessa kummallekin etupyörälle on oma yhden jarrulevyn järjestelmänsä. Kahdesta rinnnakkaisesta etupyörästä huolimatta koko ajoneuvon leveys on moottoripyörämäisen kapea 885 millimetriä.

Yamaha Niken

Ei pelkkä bolt-on -muutos

Nopealla silmäyksellä Niken näyttää keulaa lukuunottamatta tavalliselta MT-09 -mallilta, mutta tarkempi vertailu osoittaa suuria erojakin löytyvän. Alumiinivalurungon sijaan kolmipyöräisessä versiossa on päädytty kolmiorakenteiseen teräsputkirunkoon. Samoin perusmallin banaanin muotoinen kaareva takahaarukka on saanut väistyä suoraviivaisemman haarukan tieltä. Tämä muutos viittaa siihen, että geometriasyistä akseliväliä on haluttu muuttaa.

Yamahan mukaan LMW:n etuna perinteiseen moottoripyörään verrattuna on parempi ajavakaus kaarteissa. Kahdelle etupyörälle jaettu paino vähentää muuttuvien ajo-olosuhteiden vaikutusta ajovakauteen.

Japanilaisvalmistaja on luvannut antaa tarkempia tietoja uutuudestaan Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä marraskuun toisella viikolla.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Luetuimmat