16.6.2016 Ajoneuvot Neljä vuotta ja 5 tonnia muotoilusavea – näin syntyvät auton muodot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljä vuotta saattaa vaikuttaa pitkältä ajalta, mutta työ paperille tehdystä luonnoksesta valmiiksi automalliksi ei ole helppo. Matkalla muun muassa suunnitellaan tietokoneilla ja veistetään savea. Seat on jälleen valottanut uuden automallin lukuisia suunnitteluvaiheita. Tällä kertaa vuorossa on auton muotoilu paperiluonnoksista savimallin kautta tuotantolinjalle. Uuden automallin suunnittelu paperilta tuotantolinjalle kestää kaikkineen neljä vuotta. 1 400 päivän lisäksi tarvitaan 1 000 luonnosta, 5 000 kiloa muotoilusavea ja 1 000 litraa maalia. Luonnosten ja tuotantolinjan väliin mahtuu muun muassa lukuisia savimalleja. Lisäksi suunnittelijoiden täytyy valikoida tarjolle tulevat väri- ja verhoiluvaihtoehdot. Suunnitteluprosessin ensimäisessä vaiheessa sovitaan automallin raamit, joista muodostuu punainen lanka koko auton kehitysprosessille. Sen jälkeen alkavat luonnostelut. – Alkuvaiheen luonnokset esittävät sitä, miltä haluaisimme auton näyttävän, kommentoi Jaume Sala, Seatin sisustasuunnittelun johtaja. Neljän vuoden aikana tiimi tekee yhteensä yli 1 000 erilaista luonnosta. Seuraavassa vaiheessa siirrytään tietokoneavusteiseen suunnitteluun. Paperille tehdyt luonnokset luodaan uudelleen digitaalisesti, jotta uuden mallin suunnitelmat saavat kolmannen ulottuvuuden erilaisten tilavuuksien hahmottamiseksi. Samalla tietokonemalleja käytetään ajoneuvon tekniseen valvontaan. Tietokoneiden jälkeen vuorossa on konkreettinen käsityö. Neljä tonnia painava savimalli toimii fyysisenä esityksenä auton muotoilusta ja siihen tehdään jatkuvasti muutoksia. Taitavat artesaanit muovaavat ja hiovat mallia pitkälti käsityönä, mutta myös työkaluja käytetään suurten linjojen teossa. Savimallista luodaan lopullinen versio, eli niin sanottu jäädytetty malli. Tällöin auton ulkokuori on saavuttanut lopullisen muotonsa. Varsinaisen muotoilun jälkeen vuorossa ovat värit. Seatin väri- ja verhoiluosasto on aloittanut väri-ideoiden koostamisen kaksi vuotta etukäteen, poimimalla vaikutteita muodista ja arkkitehtuurista. 12 värivaihtoehdon valitseminen automallin väripalettiin vaatii yli 100 maalireseptiä ja 1 000 litraa maalia. Viimeisessä vaiheessa suunnitellaan istuimet, joiden on tarkoitus mukavuuden lisäksi näyttää hyvältä. Sen jälkeen vuorossa on muu sisusta, jossa keskitytään kuljettajan tarpeisiin. Nykyisin esimerkiksi kojelaudan suunnittelua hallitsee kosketusnäytön sijoittelu, johon nähden kaikki muu on toissijaista. Lisäksi suunnitellaan esimerkiksi säilytyslokeroiden sijainti. Neljän vuoden prosessien jälkeen käsillä on vihdoin uusi automalli ja tiimit voivat aloittaa uudet työt seuraavan mallin parissa. Lähde ja kuvat: Seat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Seat kertoo miten syntyy automallin värikartta Uuden auton tuoksu – sekin on suunniteltu juttu Seatin tuotetestaus nostaa asiakkaat kunkuiksi Äänisuunnittelua pyyhkimistä pakoputkiin – kultakorvan päivätyö Seatin haptiikkatutkimus koskettelee sokkona Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku