Ajoneuvot Autonäyttely Esittely Frankfurt 2017 12.9.2017
Nelivetoinen sporttisedan – BMW M5 hioo edeltäjiensä kaavaa
Uusi BMW M5 muuttaa suosikkimallin kaavaa nelivedon verran.
Uusi BMW M5 ennätettiin kiusoitella, vuotaa ja julkistaakkin ennen Frankfurtia, mutta nyt malli on vihdoin esillä autonäyttelyn seinien sisällä. Odotuksista huolimatta uusi M xDrive -neliveto on tietynlainen shokki takavetoisen klassikkosedanin historiassa.
600 hevosvoimaa on ehkä tärkein M5:n lukemista. Se saavutetaan uudistetulla versiolla 4,4-litraisesta kaksoisturbo-V8:sta. Imuilman jäähdytyksen ja uusien turbojen lisäksi bensiini ruiskutuspainetta on nostettu 200 barista 350 bariin. Voima siirtyy moottorilta eteenpäin 8-vaihteisella M Steptronic -automaattivaihteistolla.
BMW M5 selviytyy suoritusarvojen valossa 0–100 km/h kiihdytyksestä 3,4 sekunnissa ja 0–200 km/h:sta 11,1 sekunnissa. Huippunopeus on tavallisesti 250 km/h, mutta lisävarusteisella M Driver’s Package -paketilla uusi lukema on 305 km/h.
M xDrive tuo x-kirjaimen ensimmäistä kertaa varsinaiseen M-malliin. Päätös nelivetoisuudesta syntyi noin 3 vuotta sitten, mutta M-osastolle oli tärkeää, että neliveto käyttäytyy edelleen takavetomaisesti. Tuloksena syntyi M xDrive, joka suosii nelivetoisenakin takavetoa ja järjestelmä on ohjattavissa kokonaan takavetoiseksi nelivedon ajotiloilla. Lisäksi käytössä ovat ajonvakautuksen ajotilat kuljettajaa viihdyttävän yhdistelmän löytämiseksi.
Nelivedon tuomasta 45 kilogramman painohaitasta huolimatta uusi BMW M5 on noin 20 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi, kiitos muun muassa hiilikuitukaton ja 5-sarjan perusarkkitehtuurissa tapahtuneiden kehitysten myötä. Uutuuden painonjakauma on 52% edessä/48% takana valituista lisävarusteista riippuen.
Mansikkasorbetilta näyttävä Frozen Dark Red Metallic -värisävy on muuten Saksassa 19 500 euron lisävaruste, joka on saatavissa M5 First Edition -erikoismalliin.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen