17.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nelivetoinen Škoda Superb – sivistynyt peto edustustehtäviin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda-malliston lippulaiva Superb on ulkomuodoltaan hillitty, sisältä edustava ja nelivetoisena menohaluiltaan moitteeton. Laurin & Klement -varusteltuna se sopii arkiajon lisäksi edustustehtäviin. Talviolosuhteissa tehtyyn koeajoon valittiin Superb-mallistosta Laurin & Klement -varusteltu neliveto. Tätä autoa voi huoletta kutsua Superbien aateliseksi, sillä parempaa ei valmistajalta käytännössä saa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Diesel ja automaatti Farmarikorinen Škoda Superb on koeajettu Moottorissa aiemminkin. Pihillä bensiinimoottorilla varustettu versio sai pisteitä muun muassa tiloistaan, mutta menohaluja se ei varsinaisesti uhkunut. Sedan-mallin koeajossa voimanlähde oli isompi ja menohalutkin kohdallaan. Kritiikkiä herätti lähinnä vain peileistä tarjoutuva näkyvyys taakse. Dieselmoottori ja sen pariksi valittu jouhevatoiminen kaksoiskytkinautomaatti todettiin toimivaksi yhdistelmäksi. Nyt tutustuttavan Laurin & Klement -verision voimanlähde on edellisistä poiketen kaksilitrainen bensiinimoottori. Vaihteita vaihtaa tälläkin kertaa automaatti. Moottorin tarjoama puhti piisaa kookkaan auton liikuttamiseen mainiosti (206 kW/280 hv). Vääntöä on tarjolla 350 newtonmetriä laajalla käyntinopeusalueella (1 700–5 600 r/min). Nollasta sataan kiihdytetään 5,8 sekunnissa ja yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 7,2 litraa sadalla kilometrillä. Etenemiskykyinen neliveto Nelivetoisuuden hyötyjä ei vaihtelevissa talviolosuhteissa tarvitse arvuutella. Auto etenee vakaasti lumella ja liukkaalla jäällä. Eteneminen ja liikkeellelähtö ei tarjoa haastetta, mutta liukkaalla pysähtyminen vaatii hieman enemmän tarkkuutta ja ennakointia. Talvirengasvalintana kitkarengas ei ole kaikilta osin tasaparia ison auton ja nelivedon varman etenemiskyvyn kanssa. Jarrutuksissa varomaton saattaa yllättyä. Lumisella testiradalla kokeillussa yllättävää liikennetilannetta kuvaavassa tiukassa jarrutuksessa ja väistössä auto säilyttää ohjattavuutensa toivotulla tavalla. Kuljettaja voi vaikuttaa auton ajokäytökseen myös mukautuvaa alustansäätöä rukkaamalla sekä valitsemalla mieleisensä ajoprofiilin. Pakkasen ja lumen kanssa Superb on sinut. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaukosäädöllä kuuluu varustetason tarjoamiin etuihin ja tekee pakkasstarteista osaltaan miellyttävämpiä. Hillitty ja tyylikäs Perusversiona Superbia on kiitelty ulkomuodosta, joka ei herätä liikaa huomiota. Muotokieli on tyylikäs, mutta ilman korostettua näyttävyyttä tai ylilyöntejä. Syystä tai toisesta ratkaisu on usein suomalaisille mieleen. Laurin & Klement -varustelu ei tee suurta muutosta autoon, ulkoisesti. Tarkasti katsomalla version erottaa, mutta parhaat palat tarjotaan sisätiloissa. Kokonaisuuteen vakiovarusteena kuuluvaa sähkösäätöistä panorama-lasikattoikkunaa koeajetussa yksilössä ei ole. Verhoilu on nahkaa, etuistuimissa on tuuletus ja sähkösäätö. Kuljettajan istuimen voi opettaa muistamaan ajoasennon. Nahkaa ja kromia löytyy myös ohjauspyörästä. Mallinimi on ikuistettu sekänojiin sekä kynnyspalkkeja suojaaviin metallisiin koristelistoihin. Lisäpotkua kaipaavalle on varattu täydennystä myös lisävarustelistalle. Tosin myös lisähintaan. Koeajoauton lisävarustelu ehostaa Superbia metallivärillä, esiintaitettavalla vetokoukulla, peruutuskameralla, ja fond-paketilla, joka tuo tummennusta taka- ja sivulaseihin, latauspistokkeet keskikyynärnojan takaosaan sekä tablettitelineen takamatkustajien iloksi. Näistä suositella voi ainakin peruutuskameraa. Pientä pintasilausta kaipaava saattaa löytää myös vannevaihtoehdoista mieleisen ulkonäköpiristeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmiina edustamaan Kokonaisuus on suunniteltu kuljettajaa ajatellen, muttan Superbissa viihtyy myös takapenkillä. Tiloiltaan ja mukavuudeltaan takapenkin tarjoama kyyti on edustustasoa. Kehuttu jalkatila on maineensa veroinen myös pitkälle aikuiselle, eikä kiukutteleva jälkikasvu taatusti ylety potkimaan etupenkkiläisten selkänojia ennen teinivuosia. Mukavuuden ja ajettavuuden lisäksi Superbin Laurin & Klement -malli kisaa premium-luokan kilpailijoiden kanssa myös hinnallaan. Tämän yksilön lisävarustelematon hinta on 56 270 euroa, lisävarusteineen 58 700 euroa. Luokassaan Superb tarjoaa rahalle paljon vastinetta. Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG Autom. Hinta alkaen 58 691 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³. Teho 206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku