Ajoneuvot | Uutinen | 15.4.2017

Nelisylinterinen kissapeto: Jaguar F-Type ei kuitenkaan kesyynny

Jaguar F-Type saa uuden hinnat alkaen -version, mutta kissan luonteesta ei tarvitse tinkiä niin paljon kuin luulisi.

Jaa artikkeli

Mahdollisesti kaunein tällä hetkellä myytävä auto, Jaguar F-Type, laajentaa mallistoaan tällä kertaa uudella hinnt alkaen -versiolla. 2,0-litrainen Ingenium-perheen bensiiniturbo on puristien kauhistukseksi 4-sylinterinen, mutta aivan vielä ei kannata loikata yli laidan. Moottorissa on nimittäin riittävän suorituskyvyn lisäksi myös lupaava äänimaailma.

Jaguar F-Type

Aiemmin 6- ja 8-sylinterisenä myyty F-Type vaikuttaa ehkä kesyltä ehdotukselta pienemmällä koneella, mutta petohan se on ilveskin. 300 hevosvoimaa riittää 0–100 km/h kiihdytyksen selvittämiseen 5,7 sekunnissa. Suorituskyvyn salaisuutena on 400 newtonmetrin huippuvääntö yhdessä Jaguarin tutun 8-vaihteisen automaattivaihteiston kanssa sekä 52 kilogrammaa V6-mallia kevyempi keula. Luvassa onkin siis kevyin F-Type tähän mennessä. Jaguarin mukaan myös ohjaustehostus ja jousitus on hienosäädetty uudelleen kevyemmän auton vaatimuksille.

Jaguar F-Type Ingenium

Mutta maukuminen ei riitä urheiluautolle, joten miten on käynyt äänien suhteen? Varsinaisen tuomion voimme antaa vasta koeajon myötä, mutta Jaguarin omissa esittelyvideoissa jopa nelimukinen moottori kuulostaa sangen hyvältä. 2,0-litraisen ääni ei ehkä kuulu avaruuteen asti SVR-isoveljen tavoin, mutta paheksuntaa voi aiheuttaa kotikorttelinkin alueella.

Pikkukissassa on muiden faceliftattujen F-Typen tavoin Jaguarin Touch Pro -viihdejärjestelmä, täysledivalot ja koko armada turva-avustimia automaattisesta hätäjarrutusavustimesta alkaen. Uudet magnesiumrunkoiset etuistuimet säästävät 8 kilogrammaa vanhempiin versioihin verrattuna.

Jaguar F-Type

Erotuksena muusta mallistosta 4-sylinterisessä F-Typessä on vain yksi iso pakoputken pää takapuskurin keskellä. Malli on saatavissa perustason lisäksi R-Dynamic-varustelulla ja se on aina takavetoinen. Ingenium-moottorisille F-Typelle luvataan NEDC-testisyklillä mitattuna 7,2 l/100 km kulutus, hiilidioksidipäästöjen ollessa 163 g/km. Niiden turvin luvassa on helposti F-Type-malliston uusi perusmalli.

Jaguar F-Type

Lähde ja kuvat: Jaguar

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Jaguar