Ajoneuvot | 14.4.2018

Näin ruostepommi kärsii kolarissa – katso vuoden kiinnostavin törmäystesti

Kuinka auton törmäysturvallisuus heikkenee korin ruostuessa?

Jaa artikkeli

Otetaan auto, joka sai uutena hyvät törmäystulokset, ja katsotaan miten se suorituu reilun vuosikymmenen ruostuttuaan. Siinä ruotsalaisen kodinomistajayhdistys Villaagarnas Riksforbundin ja vakuutusyhtiö Folksamin tutkimuksen idea pähkinänkuoressa.

Testiin valittiin varsin tyypillisiä keskimääräisiä suomalaisautoja: vuosien 2004–2008 aikana valmistettuja viidennen sukupolven Volkswagen Golfeja ja ensimmäisen lähdön Mazda 6:ia vuosilta 2003–2008. Valittua kaksikkoa yhdistä korroosioherkkyys, Mazdan kohdalla tosin huomattavasti Volkswagenia rajummin.

Vertailukelpoisuuden takaamiseksi autot ajettiin tutun EuroNCAP-törmäystestiohjelman läpi, siis saman josta Golf sai uutena viisi ja Mazda neljä tähteä. Edessä oli siis osakeulatörmäyksiä 64 km/h vauhdista sekä kylkitörmäyksiä. Kokeet suoritettiin Iso-Britanniassa Thatchamin törmäystutkimuslaitoksella.

Murheellinen Mazda 6

Valitettavasti metallin muuntuminen rautaoksidiksi oli heikentänyt autojen rakenteita. Erityisesti kärsi Mazda: uutena 26 pisteellä matalat neljä tähteä saanut Mazda sai nyt näyttävästi ruostuneena vain 18 pistettä – se olisi uutena riittänyt heikkoon kolmoseen,

Keulatörmäyksessä Mazdan korirakenne pettää. A-pilari nitkahtaa, ja etuistuin lähestyy kojelautaa. Testinuken pää painautuu turvatyynyn läpi kohti ohjauspyörää. Kaiken kaikkiaan tulos muistuttaa murheellisia törmäystestejä ensimmäisiltä EuroNCAP-vuosilta.

Tarkemmin Mazdan suoriutumista voi tarkastella Thatchamin raportista.

Toiveikas Golf

Volkswagen Golf pärjäsi paljon japanilaistoveriaan paremmin, tuloksena oli 32 pistettä. Golf menetti vain yhden pisteen uutena ajettuun törmäystestitilanteeseen (33 pistettä) verrattuna. Tähtimielessä se olisi riittänyt pudottamaan Golfin tuloksen viidestä neljään, mutta tämä johtui vain Golfin uutena täpärästi saavuttamasta täystuloksesta.

Folksam ja Villaagarnas Riksforbund painottavat jokaisen auton ruostuvan yksilöllisesti, joten tulokset ovat vain suuntaa-antavia. Selvää kuitenkin on, ettei laajamittaisesti ruostuneen autoyksilön törmäysrakenteet välttämättä suoriudu tehtävästään odotetulla tavalla.

Jaa artikkeli

Keskustelu