15.9.2016

Myyntitykin neljäs painos – uusi Kia Rio paljastettiin

Kia Rio

Jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä on yksi Kia Rion kohokohdista.

Kian konstailematon pikkuauto Rio siirtyy neljänteen sukupolveen perusvarmalla reseptillä: tuoreempi ulkoasu, hieman enemmän tilaa ja aika paljon lisää älyä.

Riskejä on turha ottaa, sillä edeltäjän vuosimyynti on pyörinyt peräti puolen miljoonan auton tasolla.

Uuden Rion tunnistaa välittömästi Kiaksi. Muotoilua hallitsevat tasaiset pinnat ja pehmeän suoraviivaiset kanttaukset.

Kia Rio

Ensivaikutelmalta auton tyylikkäin kuvakulma on takaviisto, jossa vahvasti pokattu hartialinja kohtaa takavalot. Etupuskurin suuri ilmanottoaukko ja etuvalot yhdistävä maski antaa autolle tunnistettavan ilmeen, mutta kokonaisuutta leimaa enemmän harmaus kuin jännittävä persoonallisuus. Se sopinee Riolle oikein hyvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyttä kasvua

Uutuuden ulkonäköä luonnehditaan aiempaa tasapainoisemmaksi, josta kiitos kuuluu etuylityksen venytykselle ja perän lyhentämiselle. Muutokset eivät ole suuria, sillä auto on venähtänyt vain 15 millimetriä, joista kymmenen on sijoitettu akseliväliin.

Valmistajan mukaan uuden Rion sisätilat ovat luokkansa avarimpia, ja tavaratilakin vetää 325 litraa – 26 edeltäjäänsä enemmän.

Kia Rio

Kia kertoo sisätilojen suorien linjojen ja kojetaulun vaakasuuntaisten ilmansuuttimien luovan tilantuntua. Yleisilme on selkeä. Ilmastoinnin pyöritettävät säätimet ja näyttöpaneeli ovat tyylikäs yksityiskohta, mutta kojetaulun muovipinnat ovat yhä merkille tyypillistä karkeaa muovia.

Lyhyen ensi-istumisen perusteella keskimittainen mies saa kelvon ajoasennon, vaikka reisituki jää heikonlaiseksi. Ohjauspyörän etäisyys- ja korkeussäätö tuntuu riittävältä.

Kia Rio

Rion kosketusnäyttö on saatavilla 5- ja 7-tuumaisena. Näyttö on sijoitukseltaan kuin kojetaulun päälle kiinnitetty tabletti – kummallinen trendi, josta esimerkiksi Mercedes-Benz on vähitellen pääsemässä eroon.

Onneksi näyttö tukee CarPlay- ja Android Auto –älypuhelinpeilauksia. Ne tuovat edulliseen autoon sopivaa kustannustehokkuutta, sillä harvemmin navigaattoria tarvitseva voi turvallisesti hyödyntää älypuhelintaan suunnistuksessa.

Kia Rio

Rion moottorivalikoima kattaa edellismallista periytyvät 1,25- ja 1,4-litraiset (84 ja 100 hv) ahtamattomat nelisylinteriset sekä turboahdetun kolmesylinterisen 100 ja 120 hevosvoimaisina painoksina. Dieselpuolella tarjoillaan 70 ja 90 hevosvoimaista näkemystä 1,4-litraisesta.

Kia tarjoaa autoon kaupunkihyppelyä helpottavaa avaimetonta kulkua- ja käynnistystä ja maanteiden ruuhkissa rentouttavaa aktiivista vakinopeudensäädintä. Aktiivista turvallisuutta parantaa jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä – valmistajan mukaan luokkansa ensimmäisenä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtianen

Luetuimmat