BMW vyöryttää 40 malliversiota

Ajoneuvot Uutinen 27.3.2017

Myrskyvaroitus Baijerista! BMW vyöryttää 40 malliversiota lähivuosina!

Baijerissa ei suhtauduta lempeästi Mercedes-Benzin kirivuoteen.

BMW:n viime vuosi ei sujunut huonosti, mutta myyntimäärässä baijerilaiset joutuivat taipumaan verivihollisensa edessä Mercedes-Benzin kiriessä ohi reippaan kasvun turvin. BMW:n toimitukset nousivat 5,2 prosenttia 2 miljoonaan autoon, Mercedeksen tsempatessa 11 prosenttia 2,08 miljoonaan autoon. Samalla sinivalkoinen saksalaismerkki joutui tinkimään voittomarginaalistaan 2010-luvun alimmalle tasolle.

Nyt Baijerista kajahtaa täyslaidallinen myrskyvaroitusta, sillä BMW:n pääjohtaja Harald Krüger vannoo tämän ja ensi vuoden mallistovyörytyksen nimiin.
– Olemme aloittaneet muutoksen, jollaista yhtiömme historiassa ei ole aiemmin nähty, Krüger kajauttaa.

Kahden vuoden kuluessa BMW aikoo tuoda markkinoille yhteensä 40 uutta mallivaihtoehtoa. Täysin uusista malleista mukana ovat ainakin Pariisin autonäyttelyssä vihjattu X2-crossover ja katumaastureiden edustusluokkaan saapuva X7.

BMW vyöryttää 40 malliversiota

Urheilulenkkarilta näyttävä pirteä X2 esiteltiin konseptiversiona viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä.

Haasteita vastaan

Haastava asenne on Automotive Newsin mukaan käänne Krügerille, jonka vuonna 2015 alkanut pääjohtajuus ei ole startannut loistavissa merkeissä. Uusi 7-sarja ei ole pärjännyt segmentin mittapuuna pidetylle Mercedeksen S-sarjalle, ja uutta 5-sarjaa pidetään turhan varovaisesti uudistettuna.

Nyt yhtiö aikoo keskittyä kannattavuuteen suorien myyntimäärien sijaan, säästääkseen resursseja autonomisten sähköautojen aikakauteen. Työnimellä iNext kulkeva autoprojekti on tietojen mukaan tulossa vuonna 2021.

– Kannattavuus on meille paljon tärkeämpää kuin pelkkä myyntimääräkilpailu, kommentoi BMW:n talousjohtaja Nicolas Peter.

Nykyisellään BMW kohdistaa noin 5,5 prosenttia (5,16 miljardia euroa) liikevaihdostaan tuotekehitykseen ja lähivuodet tuovat yhtiön mukaan nyt entistä suuremman panostuksen kehitystyöhön. Vuodelle 2017 povataan investoinneista johtuen vain hiukan parantunutta liikevaihtoa ja -voittoa.

Yhtiö aikoo kasvattaa tarjontaansa edustuksellisten luksusautojen segmentissä, tuoden mallistoon vahvistusta 7-sarjan ohelle. Tavoitteena on haastaa Mercedes ja rakentaa BMW:stä segmentin vakain brändi, kasvattaen myyntimääriä ja liikevaihtoa merkittävästi vuoteen 2020 mennessä.

Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat