Ajoneuvot | Uutinen | 16.10.2015

Myrsky dieseltankissa – Volkswagenin huijauksen syyt ja seuraukset

Päästökohusta kärsivä Volkswagen-konserni joutuu korjauttamaan myös Suomessa olevia autoja. Vielä ei tiedetä, miten tämä vaikuttaa meikäläisten autoilijoiden arkeen.

Jaa artikkeli

Autoalalle putosi syyskuussa todellinen uutispommi, kun selvisi, että Volkswagen oli vääristellyt Yhdysvalloissa dieselautojensa typen oksidi- eli NOx-päästöjä. VW:n moottorin tietokoneohjelma tunnisti, että auto oli virallisessa normimittauksessa, ja sääti nämä päästöt tilapäisesti alemmaksi. Mittausten ulkopuolella – eli todellisessa liikenteessä – NOx-päästöt olivat moninkertaiset.

Kun ilmeni, että kyseessä oli tahallinen huijaus, asiasta nousi valtava kohu. Jupakka johti lopulta VW:n dieselautojen myyntikieltoon USA:ssa ja konsernin pääjohtajan Martin Winterkornin eroon. Tapauksen vaikutuksia VW:n taloudelliseen tilanteeseen, saksalaisen autoteollisuuden maineeseen ja autoteollisuuteen ylipäätään puidaan varmasti vielä pitkään.

Pakko viedä korjaamolle

Suomalaisittain kiinnostavinta on kuitenkin se, miten tapaus vaikuttaa täällä oleviin VW-konsernin autoihin. Volkswagen on tunnustanut, että kyseinen ”huijausohjelmisto” on ollut käytössä myös Euroopassa – olkoonkin, että täkäläiset NOx-päästörajat ovat USA:n vastaavia väljemmät eikä ole tarkkaa tietoa sitä, onko ohjelmistosta ollut hyötyä EU-normimittauksissa.

Korjausrumba on siis Suomessakin edessä, kunhan viranomaisprosessi saadaan ensin käytyä läpi.

− Kun havaittiin tällainen vakavasti ympäristöä haittaava tekijä, Saksan liikenteen valvonta- ja lupaviranomainen KBA pyysi Volkswagenilta selvitystä, jonka se toimittikin vaaditussa ajassa, kommentoi Suomen liikenteen turvallisuusviraston Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

VW:n antama selvitys tarkoittaa sitä, minkälaisilla korjaustoimenpiteillä autot saadaan muutettua määräyksiä vastaaviksi. Autojen kimppuun voidaan fyysisesti ryhtyä vasta KBA:n ja muiden tyyppihyväksyntöjä Euroopassa myöntäneiden viranomaisten hyväksynnän jälkeen.

Asia toteutetaan ns. takaisinkutsuna, eli Suomessa Trafi varmistaa jokaisen autoyksilön kohdalla, että korjaukset varmasti suoritetaan. Lyhykäisyydessään tämä tarkoittaa sitä, että jos autoa ei vie pajalle, se määrätään ajokieltoon – eli auto ei aikanaan mene katsastuksesta läpi.

Ei koske kaikkia VW-dieseleitä

Volkswageneilla ja sen sisarmerkeillä ajavien on hyvä muistaa, että takaisinkutsukampanja ei koske läheskään kaikkia konsernin dieselmalleja. Bensiinimoottoriset autot ovat niin ikään kokonaan tapauksen ulkopuolella.

Kohteena ovat EA 189 -moottorilla eli 1,2-, 1,6- ja 2,0-litraisella dieselmoottorilla varustetut VW-konsernin autot, joita on Suomessa yhteensä 64 266 kappaletta (Audi 13 896 kpl, Seat 2 401 kpl, Skoda 17 142 kpl, VW-henkilöautot 26 215 kpl ja VW-hyötyajoneuvot 4 612 kpl). Autot ovat vuosimallia 2007–2013, ja ne on aikanaan suunniteltu täyttämään Euro 5 -päästörajat.

Sen, koskettaako tapaus omaa autoa, voi tarkistaa valmistajien hakupalveluissa osoitteissa www.audi.fi, www.seat.fi, skoda-recallactions.skoda-auto.com/fi-fi, www.volkswagen.fi ja www.volkswagen-hyotyautot.fi.

Tapaus ei Volkswagenin mukaan koske nyt myynnissä olevia uusia autoja, jotka täyttävät tämän vuoden syyskuussa voimaan astuneet Euro 6 -määräykset. Niissä mm. dieselien typenoksidipäästöjen rajat ovat Euro 5 -normia tiukemmat. VW:n lausumasta huolimatta Saksan KBA tutkii kuitenkin myös näitä autoja.

Trafin Toni Pallaspuro ei silti usko, että VW lähtisi kohun jälkeen vakuuttelemaan Euro 6 -normit täyttävien autojensa säännönmukaisuutta, jos näin ei todella olisi.

– Tietysti jos näissäkin tutkimuksissa ilmenee jotakin, niin sitten kohu laajenee entisestään, Pallaspuro spekuloi.

Venyy pitkälle ensi vuoteen

Kohun alla olevien automerkkien maahantuojat eli VV-Auto Group (Audi, Seat, VW) ja Helkama-Auto (Skoda) eivät vielä kommentoi tarkemmin, mitä toimenpiteitä autoille takaisinkutsukampanjan yhteydessä tehdään. Osaan autoista riittänee moottoriohjausjärjestelmän päivitys, joihinkin on mahdollisesti vaihdettava myös mekaanisia osia.

– Tekninen ratkaisu voi sisältää ohjelmiston päivitystä tai mekaanista korjausta. Näitä kehitetään parhaillaan jokaiseen yksittäiseen malliin ja mallivuoteen. Kaikki toimenpiteet esitellään ensin vastuullisille viranomaisille, kertoo VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.

Valmistajien mukaan tapaus ei aiheuta asiakkaille tällä hetkellä toimenpiteitä. Autojen omistajiin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti, ja autot korjataan valtuutetussa korjaamossa. Korjauksesta ei koidu kustannuksia asiakkaalle.

Takaisinkutsu aloitetaan Euroopassa ensi tammikuusta lähtien. Tarkempaa aikataulua Suomen osalta ei ole vielä ilmoitettu. Volkswagenin mukaan ”asiakkaita, joita tapaus koskee, informoidaan tulevien viikkojen ja kuukausien ajan”.

Nettitietojen mukaan VW olisi jo luvannut, että koko rumba on ohitse vuoden 2016 loppuun mennessä. Todellisuudessa aikataulu voi venyä vielä tästäkin, sillä pelkästään Euroopassa takaisinkutsu koskee peräti 8,5 miljoonaa autoa.

– Kyseessä on niin suuri automäärä, että niiden korjauttaminen ensi vuoden aikana tuntuu aika utopistiselta, Trafin Pallaspuro arvioi.

Onko kyseessä enää sama auto?

Se, että autoon tehdään moottoriohjelmiston päivitys tai että siihen vaihdetaan osia, ei vielä tuottane omistajalle harmaita hiuksia, varsinkin kun homma ei maksa mitään. Kokonaan toinen juttu on, jos auton ominaisuudet muuttuvat korjausten myötä tai jos auton jälleenmyyntiarvo heikkenee.

Kohun myötä heitetty ilmaan arvioita siitä, että autojen suorituskyky saattaa hiipua, moottorin ominaisuudet kärsiä tai polttonesteen kulutus kasvaa. Tällä hetkellä tästä ei kuitenkaan ole vedenpitäviä todisteita.

– Tavoitteena on varmistaa, että autojen ominaisuudet vastaavat alkuperäistä tilannetta, kommentoi Skodaa maahantuovan Helkama-Auton markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen.

Asia on herkkääkin herkempi, sillä edessä saattaa olla jopa vahingonkorvausten vaatiminen.

– Jos auton tehot tai vääntö putoavat ja suorituskyky sitä kautta heikkenee, tuote ei ole enää sama kuin millaisena se on aikanaan myyty. Ja jos kulutus nousee, on selvää, että auton elinkaaren aikaiset kustannukset kasvavat, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistuttaa.

Toisena tärkeänä seikkana Nieminen nostaa esiin huoltovastuun.

– Kun autoon vaihdetaan osia, esimerkiksi polttonesteen ruiskutussuuttimia tai katalysaattoreita, huoltovastuu ja ylläpitokustannukset niiden osalta eivät voi kohdistua asiakkaille.

Muutokset on todistettava

Niemisen mukaan vahingonkorvausten tai niiden määrän arvioiminen on kuitenkin tässä vaiheessa ennenaikaista. Jotta kuluttaja-asiamies voi lähteä ajamaan asiaa eteenpäin, korjausten vaikutukset pitää olla selvillä.

– Mutta heti kun Volkswagen kertoo yksityiskohdat siitä, millaisia vaikutukset ovat eli miten tuote tulee muuttumaan, faktat ovat käsissä ja mahdollinen vahingonkorvausprosessi voi lähteä käyntiin. Ei tarvitse odottaa sitä, että kaikki autot olisi korjattu, Nieminen arvelee.

Aivan näin dramaattinen lopputulos ei kuitenkaan välttämättä ole.

– Eiköhän VW haluaa hoitaa asian mahdollisimman nopeasti pois päiväjärjestyksestä. Jos yhtiö tarjoaa riittävän korvauksen, mitään oikeudenkäyntejä ei tarvita.

Miten sitten todistetaan, että auton ominaisuudet muuttuvat? Pelkkä omistajan tuntuma vaikkapa suorituskyvyn heikkenemisestä ei riitä.

– Kyllähän esimerkiksi tehon ja suorituskyvyn muutokset autoissa tullaan mittaamaan. Maailmalta löytyy siihen erikoistuneita tahoja ihan riittävästi. Uskon, että VW perinteikkäänä yhtiönä, jolla on ollut uskolliset asiakkaat, haluaa pitää heidät tyytyväisenä. Se tie, missä asioita pimitetään, on jo käyty loppuun, Nieminen sanoo.

Eri asia kuin CO2-päästöt

Kaiken kohun keskellä on pistettävä jäitä hattuun sikälikin, että vaikka auton typen oksidien päästöt olisivatkin normaalia suuremmat, se ei tällä hetkellä vaikuta ajoon millään tavalla. Myös Volkswagenilta painotetaan, että autot ovat teknisesti turvallisia, ja niillä voi ajaa normaalisti.

Pieni, mutta helpottava tieto on myös se, että kohulla ei pitäisi olla vaikutusta vuotuiseen ajoneuvoveroon. Vero perustuu viralliseen hiilidioksidi- eli CO2-päästöön, joka on suoraan verrannollinen polttonesteen kulutukseen. Sillä ole mitään tekemistä nyt kohuttujen typen oksidi- eli NOx-päästöjen kanssa.

– Sellaista vaihtoehtoa, että auton CO2-päästöarvo muuttuisi nyt tehtävien korjausten myötä, ei ole. Jos näin kävisi, auto ei lähtökohtaisesti enää olisi tyyppihyväksynnän mukainen, Trafin Toni Pallaspuro painottaa.

Teksti: Jussi Saarinen, kuva: Shutterstock

Jaa artikkeli

Keskustelu